Beantwoorden
FRISCOLOVER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

Onlangs afspraak gemaakt bij telenet voor digitale tv en internet op huurappartement.

Er is een aansluitpunt in het appartement, maar de dropkabel, die van het verdeelpunt op de gevel tot in het appartement loopt is versleten voilgens technieker en dient vervangen te worden.

Als ik het goed begrepen heb moet ik die zelf (laten) vervangen, en telenet rekent ook nog is 50euro om deze kabel aan te sluiten op het verdeelpunt aan de gevel. Als de dropkabel nog in goeie staat zou geweest zijn, dan diende er geen 5Oeuro betaald te worden voor kabelaansluiting, omdat deze kabel reeds aangesloten is (maar niet in gebruik)... is dit correct?

En klopt het dat de kosten van de dropkabel (aankoop kabel) en 50euro kabelaansluiting eigenlijk ten laste van de verhuurder zijn ? 

Alvast bedankt

0 Likes
20 reacties
Ex-Netweter
 

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

@FRISCOLOVER hangt een beetje af van de plaatsbeschrijving, als vermeld is dat die aansluiting is voorzien, dan word aangenomen dat ze ook in orde is, is dat niet vermeld dan kan u de verhuurder er niet voor aanspreken, is nog altijd niet verplicht in belgie.

Jos

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

Heb je al een abonnement voor uw internet en/of DTV? Zoniet, zorg ervoor dat er een correcte kabel loopt vanaf het aansluitpunt op de gevel tot binnen op de plaats waar je uw aftakpunt / Modem wilt hebben. Vraag dan uw abonnement aan. Vermits er al een oude kabel lag die je ondertussen hebt vervangen zal je afhankelijk van het abonnement dat je neemt een activatiekost (50€) en een installatiekost(85€) moeten betalen. Bij sommige abonnementsvormen vallen beiden weg. Als de kabel aanwezig is zal de technieker die zeker aansluiten. Het is ook de gelegenheid om de plaats van de binnenaansluiting te veranderen indien dit nodig is. De dropkabel kan je in de handel kopen, aansluitkoppelingen moet je niet voorzien. Voor lengtes van minder dan 30 meter is een 6mm voldoende.

In wezen betaal je nooit om de kabel aan te sluiten maar betaal je 1x een activatiekost los van het feit of de kabel al is aangesloten of niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

@FRISCOLOVER, zou zeker eens met je huurbaas spreken hierover, zoals @Ex-Netweter je adviseerde.

 

Als de huurbaas beweerde dat de aansluiting in orde was voordat je er ging wonen, moet jij als huurder deze normaal zelf niet vervangen. Kan wel zijn dat er een andere huurder deze ooit zelf heeft laten voorzien (op eigen kosten) en de huurbaas deze zelf niet wil "onderhouden" of vervangen wanneer nodig. Indien je huurbaas het niet ziet zitten, moet je het vrees ik zelf bekostigen. Wat de wetgeving hier over zegt, dat weet ik niet. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

Als dit natuurlijk maar een klein stuk kabel is, mag nog 10 of 20 meter zijn dan zal dit als je het zelf plaatst minder dan 50 euro kosten voor de kabel. Als je een elektrieker laat komen zal je natuurlijk uurloon moeten betalen. Hoe goed kom je overeen met de huisbaas? Geven en nemen zal het geval zijn denk ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

@igvfer die coax moet dat geen zwarte zijn, (PE6), ik zie wel de dikte die u voorstelt maar niet het juiste type, ik wil maar vermijden dat @FRISCOLOVER een verkeerde aankoopt.

Jos

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?


@Ex-Netweter@  schreef:

@igvfer die coax moet dat geen zwarte zijn, (PE6), ik zie wel de dikte die u voorstelt maar niet het juiste type, ik wil maar vermijden dat @FRISCOLOVER een verkeerde aankoopt.

Jos


Klopt PE6. Een deftige electriciteitshandel heeft dat binnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FRISCOLOVER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

Bedankt voor uw reactie, maar dat was eigenlijk de vraag niet he... En volgens mij ook ni helemaal correct wat u schrijft :


@igvfer@  schreef:

Heb je al een abonnement voor uw internet en/of DTV? Zoniet, zorg ervoor dat er een correcte kabel loopt vanaf het aansluitpunt op de gevel tot binnen op de plaats waar je uw aftakpunt / Modem wilt hebben. Vraag dan uw abonnement aan. Vermits er al een oude kabel lag die je ondertussen hebt vervangen zal je afhankelijk van het abonnement dat je neemt een activatiekost (50€) en een installatiekost(85€) moeten betalen. 

Self starter kost niets, dus geen 85e

 . Bij sommige abonnementsvormen vallen beiden weg. Als de kabel aanwezig is zal de technieker die zeker aansluiten. Het is ook de gelegenheid om de plaats van de binnenaansluiting te veranderen indien dit nodig is. De dropkabel kan je in de handel kopen, aansluitkoppelingen moet je niet voorzien. Voor lengtes van minder dan 30 meter is een 6mm voldoende.

In wezen betaal je nooit om de kabel aan te sluiten maar betaal je 1x een activatiekost los van het feit of de kabel al is aangesloten of niet.

IK BETAAL DUS 50E "KABELAANSLUITING", en voor die prijs sluit men de dropkabel (die ik zelf kocht, en zelf dien te plaatsen) aan op het verdeelpunt op de gevel. IK BETAAL DUS 50e OM DE KABEL AAN TE SLUITEN, EN DIT STAAT NIET LOS VAN HET FEIT OF DE KABEL AL IS AANGESLOTEN OF NIET. 

En verder betaal ik ook nog de 50euro activatie die iedereen dient te betalen.

 

 


 

0 Likes
FRISCOLOVER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?


@Suzy@  schreef:

@FRISCOLOVER, zou zeker eens met je huurbaas spreken hierover, zoals @Ex-Netweter je adviseerde.

 

Als de huurbaas beweerde dat de aansluiting in orde was voordat je er ging wonen, moet jij als huurder deze normaal zelf niet vervangen. Kan wel zijn dat er een andere huurder deze ooit zelf heeft laten voorzien (op eigen kosten) en de huurbaas deze zelf niet wil "onderhouden" of vervangen wanneer nodig. Indien je huurbaas het niet ziet zitten, moet je het vrees ik zelf bekostigen. Wat de wetgeving hier over zegt, dat weet ik niet. 

 

De bedoeling was om eerst te weten te komen hoe het nu juist ineenzit, en dan pas huurbaas aan te spreken. Zolang ik niet zeker ben dat die kosten voor hem zijn,  kan ik hem ook niks gaan vragen.

Sowieso dat hij het niet zal zien zitten, maar het lijkt me dan toch redelijk belangrijk om te weten wat de wetgeving hierover zegt ???? Of hij het ziet zitten of niet doet er toch helemaal niet toe ??

 


 

0 Likes
FRISCOLOVER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

Bedankt, zwarte kabel (geschikt tot 30m) heb ik hier liggen...

0 Likes
FRISCOLOVER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?


@igvfer@  schreef:

Als dit natuurlijk maar een klein stuk kabel is, mag nog 10 of 20 meter zijn dan zal dit als je het zelf plaatst minder dan 50 euro kosten voor de kabel. Als je een elektrieker laat komen zal je natuurlijk uurloon moeten betalen. Hoe goed kom je overeen met de huisbaas? Geven en nemen zal het geval zijn denk ik.


Kabel heeft 20e gekost, en 5min "werk" om hem tot aan  het verdeelpunt te laten lopen... Ik had het niet over kosten van een elektrieker, ik had het over de 20e voor de kabel, en de 50e voor de kabelaansluiting.

Mijn huisbaas heeft 3 jaar lang beweert dat er geen jaarlijkse afrekening van de gemeenschappelijke kosten gebeurde...gewoon pure leugens...heb net meer dan 1200euro teruggevorderd via vrederechter (en gekregen)...kom dus ni zo goe overeen...

Kan in de huurwet niks specifiek vinden over kabelaansluiting, maar wel dat de verhuurder verantwoordelijk is voor de kosten die veroorzaakt worden door normaal gebruik en slijtage door ouderdom...en is wel duidelijk dat dropkabel versleten is door ouderdom 🙂

0 Likes

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

@FRISCOLOVER daar zit het hem juist, internet, tv  aansluiting is niet verplicht! maar als in de plaatsbeschrijving is vermeld dat die aansluitingen voorzien zijn, moet hij ze onderhouden ook (toch zeker de dropkabel) lees uw plaatsbeschrijving die verplicht is bij uw huurcontract en geregistreerd moet zijn eens na. over de prijzen die telenet tenslotte gaat aanrekenen ga ik me niet uitspreken.

Jos

FRISCOLOVER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

Blijkbaar worden er geen bouwvergunningen meer afgeleverd als er geen internetverbinding voorzien is in het betreffende pand.... Staat los van mijn situatie, maar er is dan toch een verplichting tot voorzien van kabels 🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?


@FRISCOLOVER  schreef:

Blijkbaar worden er geen bouwvergunningen meer afgeleverd als er geen internetverbinding voorzien is in het betreffende pand.... Staat los van mijn situatie, maar er is dan toch een verplichting tot voorzien van kabels 🙂


Voorbarige wens/conclusie denk ik. Er is een voorstel gedaan daarvoor, maar hoe ze dat kunnen afdwingen? Als er mobiele ontvangst is kan je ook internetten. Maar al met al is het dom van een bouwheer om dit niet te voorzien, al is het maar door een of meer wachtbuizen te steken tot aan de straatgrens. En trouwens iemand die enkel een telefoondraad voorziet zou ook al in orde zijn dan? Want je kan met een beetje geluk dan ook op internet en TV kijken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

vervangen dropkabel : kosten voor huurder ?

@igvfer @FRISCOLOVER op dat gebied mag ik niet klagen, hier is alles voorzien in elke kamer internet telefoon enz, maar omdat het nog niet af was als ik hier kwam zien mocht ik kiezen, daardoor ligt er telenet binnen, maar bv voor belgakom liggen er enkel wachtbuizen tot in de kelder voor de rest is alles in orde per appartement, ik zie dat nooit gebeuren dat een huisbaas zowel telenet en belgakom tot binnen moet leggen en hoe moet hij dan de keuze maken tussen de 2.

Jos

0 Likes