Beantwoorden
spillemw1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

1 PC 2 NICs = 2 netwerken?

Ik heb 2 netwerken : 192.168.xxx.xxx/24 en 10.0.x.x die fysiek van elkaar gescheiden zijn.  1 ervan is via kabelmodem met internet verbonden.

Ik heb een timeserver die het 192.168 netwerk van tijd voorziet via ntpd.

Maar mijn 10.0 netwerk moet ook een timeserver hebben.

Mijn timeserver heeft 2 NICs.  Ik merk nu als ik de ene NIC een IP adres van netwerk 1 geef en de andere een adres van netwerk 2 ik beide netwerken kan bedienen.

MAAR : zijn mijn netwerken op die manier nog steeds fysiek gescheiden?  waarbij het vooral de bedoeling is dat netwerk 2 niet met het internet verbonden is omwille van security redenen.

0 Likes
4 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

1 PC 2 NICs = 2 netwerken?

Als uw timeserver geen routerfunctie heeft dan zijn beide netwerken nog gescheiden.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

1 PC 2 NICs = 2 netwerken?

Je kan toch gewoon eens pingen van een device aangesloten op het ene netwerk naar een device op het andere netwerk. Zo zal je het direct zien. Op het 10.x.x.x netwerk wie of wat verzorgt er de DHCP?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

1 PC 2 NICs = 2 netwerken?

@igvfer je kan ook commandline openen en ipconfig /all intypen. Daar staat dan bij DHCP server een ander ip adres als het goed is. Staat er daar hetzelfde is het al verkeerd 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
spillemw1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

1 PC 2 NICs = 2 netwerken?

Ik kan natuurlijk niet pingen van het ene naar het andere netwerk.  Ik stelde mijn vraag omdat ik het bijzonder vond dat 1 timeserver met twee netwerkkaarten die elk tot een ander netwerk behoren TOCH time kan geven aan beide netwerken tegelijk, zonder dat ik daar iets speciaal moet voor doen. 

0 Likes