Beantwoorden
Energiedelen
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

1 netwerk om energie te verdelen over woningen

Hallo Iedereen,

Ik heb zowel thuis als in mijn magazijn zonnepanelen met een SMA omvormer.

Om optimaal onze wagen te kunnen laden met de beschikbare groene stroom van beide installaties, zou ik aan energiedelen doen. Dit op zich is geen probleem.

Het probleem is dat de SMA Home Manager niet de som kan maken van de groene stroom die woning A produceert en magazijn B bijvoorbeeld.

Technische dienst SMA steekt dit op het feit dat dit 2 verschillende modems en Ip adressen zijn.

Is er geen mogelijkheid om 2 of meerdere woningen onder een zelfde netwerk onder te brengen , zodat de SMA Home Manager dit als 1 woning aanziet en wel de som van de beschikbare groene stroom kan sturen naar de wagen.

Bijvoorbeeld woning A geeft 4kW overschot, magazijn B 9kW overschot zodat er op dat moment 13kW naar de wagen gestuurd kan worden zonder van het net te gebruiken. Of de wagen nu aan het laden is aan magazijn of aan de woning.

Aangezien dat het energiedelen enkel een Belgisch iets is, zal SMA niet snel hun software hier voor aanpassen.

Misschien dat er via het Telenet systeem een oplossing bestaat.

Lijkt mij als leek toch simpel om de beide installaties onder 1 hoofd IP onder te brengen niet?

Alvast bedankt!

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Energiedelen

0 Likes
4 reacties
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

1 netwerk om energie te verdelen over woningen

Het volgende moet een oplossing bieden:

1/ Op 1 adres, een telenet modem CV8560E, met extra router (bijv Draytek 2927) die een extern IP adres krijgt via bridging

2/ Op deze modem, een VPN server instellen (IPsec)

3/ Op ander adres, zelfde type router waarop VPN client ingesteld wordt, die LAN-to-LAN creert tussen beide netwerken

4/ Multicast routing via VPN enablen.

Nog opmerking. Good luck met het energiedelen. Zelf heb ik een dynamisch tarief bij Engie sinds 1 mei 2022. Engie/Fluvius slagen er na 1 jaar nog steeds niet in de facturatie op punt te stellen. Voor zover ik weet, zijn 2 dynamisch contracten nodig bij energiedelen. Facturatie is dus nog verder af...

0 Likes
Ex-Netweter
 

1 netwerk om energie te verdelen over woningen

Je hebt een site-to-site VPN nodig die beide locaties met elkaar verbindt. Dat is een virtuele tunnel over het internet die beide locaties in hetzelfde private netwerk steekt.

De meest eenvoudige manier om dit te configureren vereist op beide locaties een Telenet CV8560E in bridge-mode met daarachter telkens een eigen router die site-to-site VPN ondersteunt.
Als je dit niet zelf kan configureren heb je een IT-dienstenverlener nodig die dit tegen een eenmalige kost voor jou kan doen.

0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

1 netwerk om energie te verdelen over woningen

@Ex-Netweter Akkoord met uw bericht. 1 x een CV8560E moet wel voorstaan. De VPN server (dial-in) heeft een extren IP adres nodig (of URL via DDNS). De VPN-client (dial-out) heeft geen extren IP adres nodig, en werkt dus via elke type Telenet Mode. Zie Draytek VPN aggresive mode: https://www.draytek.com/support/knowledge-base/5348

Via de Draytek VPN matcher kan zelfs aan beide zijden zonder de CV8560E gewerkt worden, zie: https://www.draytek.com/support/knowledge-base/6124

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1679
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

1 netwerk om energie te verdelen over woningen

@Energiedelen eerst en vooral, wat is de afstand tot het magazijn? Spreken we hier van km's of eerder meters? 

Als dit bijvoorbeeld maar enkele meters is kan je bijvoorbeeld met point tot point wifipunten werken. 

Je zet dan in het huis en in het magazijn een sterke antenne , bijvoorbeeld deze point to point wifi bridge : https://www.wifishop.nl/ubiquiti-gigabeam-plus-point-to-point-outdoor-60-ghz-access-points-35-dbi-1-...

Zodat je in dezelfde ip ranges zit dan in huis.  De gateway is dan hetzelfde dus kan je de omvormer samenvoegen in 1 app.

Dit is dezelfde manier van werken als je een 2de omvormer zou zetten in hetzelfde huis. 

Indien uw magazijn veel verder is, is een Point tot point VPN de enigste snelle en goede oplossing. 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes