24745
netweters
|
152247
antwoorden
|
20682
vragen
|
Ik ga voor een paar maanden de Wifi-pods uitproberen. Indien de ervaring me bevalt, overweeg ik om in een eigen mesh-netwerk te investeren. Als halve internet-analfabeet had ik graag wat aanbevelingen ontvangen over merken, modellen, setups en compatibiliteit met Telenet-diensten. Is mogelijk om de Telenet-modem uit het netwerk te halen en dus de hardware in zijn totaal te vervangen of komt er steeds een Telenet-modem aan te pas? Met de Wifi-pods komt een nieuwe modem. Kan die gebruikt worden met mesh-netwerken van andere producenten? Wij wonen in een burgerhuis van circa 240m2 met twee verdiepingen + mansarde. De modem staat in de kelder. Er is een router op de gelijkvloers en een Telenet WAP op de eerste verdieping. Dank bij voorbaat.
Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Aanbevelingen voor mesh netwerk
1. Je hebt natuurlijk een modem nodig, je kan binnenkort zelf een modem kopen. Geen idee waarom je dat zou doen want dat kost honderden euro’s en Telenet geeft je “gratis” een. “Binnenkort” gaat Telenet/Wyre fiber installeren dus het zou grappig zijn als je een coax modem koopt en plots heb je volgend jaar een fiber modem nodig.
2. Telenet modem werkt natuurlijk niet met andere mesh routers, behalve Plume (ze zorgen voor de huidige wifi pods).
3. TP-Link Deco XE75 Pro (momenteel goedkoper dan de normale + heeft wifi 6e en 2.5 Gbps poorten), Netgear orbis (super duur maar werken super goed, maar voor deze prijs zou ik die wifi pods 15 jaren kunnen huren).
4. Ik heb de wifi pods en die werken super goed.
Vanaf november kan je eigen modem gebruiken uitbreiden en beheren
De modem moet centraal staan niet in een kelder of garage of naast een zekeringkast
Zelf gebruik ik ook een Mesh wifi installatie. Heb de modem uiteraard van Telenet en zal er geen zelf aankopen dat is me te duur en op dat vlak ben ik ook niet technisch genoeg om alles zelf in te kunnen stellen. Daarnaast als er problemen zijn technisch gezien met de modem en je belt naar Telenet dan heb je geen support daarop dan moet je dit zelf zien op te lossen , tenzij je geld betaald voor een betalende interventie. Met een modem van Telenet heb je dit uiteraard niet aan de hand en moet er bij een probleem dus Telenet tussen komen om het op te lossen.
Ik gebruik de Mesh van TP-Link en heb die al wat jaren thuis. Ben hier super tevreden van en heb perfect wifi door het huis zoals het hoort en heb Wifi 6.
Enkel in de keuken heb ik een router staan van Asus met wifi 6E aan boord en werkt ook perfect. Heb alles aan elkaar verbonden en het werkt perfect samen de Asus met de TP-Link.
Hartelijk dank voor de nuttige informatie. Zeer terecht punt over de nakende switch naar fiber-modems. Had de TP-Link Deco's ook op het oog. Één van de redenen waarom ik mijn eigen mesh-netwerk overweeg is dat ik stilaan voel dat Telenet zijn klanten als cash cows beschouwt. Om een degelijke dekking te hebben zou ik al gauw 4 pods nodig hebben (er zit een dode hoek in een oude bijkeuken). Dan zit je op één jaar huur al dicht bij de prijs van een eigen mesh netwerk. Werken de Deco's met de coax-modem die met de pods gecombineerd worden of dient men hiervoor de DCIS-modem te gebruiken (die witte rechthoek)?
Hartelijk dank voor de info. Ondertussen maakte ik me de bedenking dat een eigen modem wellicht over de top is. Qua plaatsing heb ik weinig keuze, aangezien de kabels voor mijn vast internet op een gecentraliseerd punt vertrekken
Vriendelijk dank.
Je kan de deco's met de modems verbinden via een normale ethernetkabel. Werkt met alle modems. Je kan de wifi van de modem uitzetten via de app, website of klantenservice van Telenet.
Met een switch kan je dit oplossen
Maar in de toekomst met fiber zal de modem wel centraal moeten geplaatst worden als wifi belangrijk is
https://www.action.com/nl-be/p/3000035/tp-link-desktop-switch-ls1005g/
@luc55 Met fiber kan je ook een switch blijven gebruiken en/of je eigen router.
er veranderd niks of bijna niks, fiber kan even goed via je eigen router gaan en van daaruit naar de switch, of de switch achter de Telenet modem/router met fiber aansluiting of je eigen modem.
Dat kan
Is gewoon dat de modem niet weggestoken wordt in een hoek of garage of kelder
En extra toestellen echt gebruiken als dit nodig is
Soms zie je zaken dat je niet mogelijk is maar gebeurt toch