Beantwoorden
tom1985
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pionier Pageturner! It's your seventh party!

Access Point AC (voor wifi in de tuin)

Hallo,

Ik heb van Telenet een router AC, welke een goed wifi-bereik heeft in huis.
Maar graag wou ik achteraan ook nog een Access Point ac plaatsen om ook wifi bereik in de tuin te hebben.

Is het mogelijk om deze onder 1 netwerknaam te laten fungeren waarbij het device connecteert met de best bereikbare? Want als ik mij niet vergis maakt deze automatisch een 2de netwerknaam aan.

Of moet ik de wifi op de router uitschakelen en 2 accesspoints komen die schaalbaar zijn (ik zag dat dit mogelijk zou zijn met Ubiquiti bijvoorbeeld)

Alvast bedankt !

0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point AC (voor wifi in de tuin)

Een UTP kabel naar de plaats, of zo dicht mogelijk, waar je WiFi wil, en daar een AP van telenet op aansluiten. Die neemt automatisch de instellingen van je home gateway over (SSID en paswoord). Andere oplossingen zijn ook mogelijk mits wat meer afstel en configuratie werk.

Oplossingen met repeaters en powerlines zijn maar halve oplossingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
tom1985
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pionier Pageturner! It's your seventh party!

Access Point AC (voor wifi in de tuin)

Dat is de reden waarom ik met een access point wou werken, via een utp naar de telenet router.

Toen ik de router van telenet aankocht - had men nog geen access point 'ac', enkel een 'n'

 

welk ander afstelwerk is er dan nodig?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point AC (voor wifi in de tuin)

Over welke router van Telenet heb je het dan?

Indien het echt een router is moet je, en dat is voor alle routers hetzelfde, in de menu geraken. Zie daarvoor de handleiding.

Meestal ga ik zo te werk.

Ik kijk in de handleiding wat het default netwerk is van de router.

Ik sluit de router aan maar niet op het internet. Ik sluit daar dan mij PC op aan. Mijn PC krijgt dan meestal automatisch een IP adres en zo kan ik inloggen op de router. Vervolgens doe je volgende stappen.

Je moet een vast IP adres geven in de range van de telenet Home gateway. Ik persoonlijk gebruik daarvoor meestal 192.168.0.2 of 3 tot 9, vermits 1 de default getaway is. Je herstart de router. Nu zal je in de meu geraken via dat IP adres dat je hebt ingesteld.

Vervolgens verander je de SSID en paswoord naar hetzelfde als dit van je Home Gateway.

Kanalen kan je op autamatisch laten staan maar als je vaste kanalen hebt ingegeven op je Home gateway kan je dit hier ook veranderen naar kanalen die niet conflicteren met deze van de Home Gateway.

Volgende stap is het uitzetten van de DHCP op deze router en opnieuw op te starten.

Je maakt de verbinding met de Home Gateway via de LAN poort niet via de WAN of internet poort. Plak deze af voor de veiligheid.

Elk toestel dat nu via Wifi inlogt wordt automatisch opgenomen in je netwerk van de Home Gateway.

Als je dit toestel achter het raam zet dat uitgeeft op je terras zal je het bereik een flink stuk uitbreiden vermits je in openlucht minder hiçndernissen hebt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes