Beantwoorden
Tony11
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

Momenteel heb ik voor mijn eigen zaak de Telenet e-router CV8560E in combinatie met een telenet access point AP7465CE-TN. 

Graag zou ik voor mijn klanten een wifi-netwerk willen aanbieden, waarbij ze toegang krijgen nadat ze via facebook hebben ingelogd.

EnGenius Cloud biedt deze mogelijk en daarom leek het access point EnGenius ECW115 een goede oplossing te zijn. 

Ik heb namelijk de volgende vragen:

1. Is het mogelijk om het telenet AP te behouden voor eigen gebruik en het nieuwe AP dan voor de klanten?

2. Zijn in bovenstaand geval beide netwerken afgescheiden, zodat een klant niet zou kunnen inbreken op mijn eigen netwerk?

3. Heb ik de bridging mode nodig?

4. Moet ik deze dan gewoon aansluiten via een van de LAN poorten van de e-router?

0 Likes
9 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

@Tony11 

Ik ken de mogelijkheden van de E-Router niet, maar als die geen mogelijkheid aan boord heeft om een guest-netwerk te activeren zul je inderdaad de MAC Passthrough moeten activeren, een eigen router aanschaffen die in "bridge mode" komt te staan en daar dan uw nieuwe AP aan hangen.

Op die manier heb je twee volledig gescheiden netwerken.

Heeft de E-Router wel de mogelijkheid om een guest-netwerk aan te maken, dan gaat het ook zonder tweede router.

Gewoon een tweede WiFi met ander SSID en paswoord aanmaken op uw tweede AP, gekoppeld aan uw E-Router zal dus geen apart en gescheiden netwerk aanmaken. Het zijn, figuurlijk gesproken, twee deuren met eigen sleutel maar wel naar dezelfde kamer.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

Bestaat die mogelijk niet via syteen wifi free ?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E


@Tony11  schreef:

1. Is het mogelijk om het telenet AP te behouden voor eigen gebruik en het nieuwe AP dan voor de klanten?


Dat is mogelijk, maar niet ideaal. Beide Wifi-netwerken kunnen elkaar storen. Je schaft dus beter een (semi-)professioneel Wifi-toegangspunt en een eigen router aan die een privaat en een publiek netwerk tegelijkertijd kunnen aanbieden en managen.


@Tony11  schreef:

2. Zijn in bovenstaand geval beide netwerken afgescheiden, zodat een klant niet zou kunnen inbreken op mijn eigen netwerk?


Neen, daarvoor heb je een eigen router met VLAN-ondersteuning nodig om twee gescheiden netwerken te maken. De CV8560E E-router ondersteunt dit niet.


@Tony11  schreef:

3. Heb ik de bridging mode nodig?


Idealiter wel. Aangezien je een eigen router nodig hebt om twee gescheiden netwerken aan te bieden, zet je de CV8560E best in bridge-mode.


@Tony11  schreef:

4. Moet ik deze dan gewoon aansluiten via een van de LAN poorten van de e-router?


Neen, "gewoon op de LAN-poort aansluiten" betekent dat de EnGenius Wifi dan verbinding maakt met hetzelfde netwerk van alle toestellen die verbonden zijn met de andere LAN-poorten van de CV8560E.
Als je je privé-netwerk wil scheiden van de publieke Wifi, dan heb je daarvoor een eigen router nodig.
Bovendien heb je tijd en kennis nodig om dit systeem veilig en correct te configureren.
Voor wat jij wil, zou ik aanraden om een IT-dienstenverlener uit je buurt onder de arm te nemen die voor jouw zaak de publieke Wifi voor een eenmalige kost kan installeren.

De Facebook-login via een captive portal is trouwens iets wat haast alle (semi-)professionele Wifi-toegangspunten ondersteunen. Persoonlijk vind ik dat het systeem van TP-Link Omada redelijk eenvoudig te configureren is, als je er zelf wat tijd wil in steken.

Het principe van wat je eigenlijk wil en nodig hebt, staat bijvoorbeeld uitgelegd op https://www.tp-link.com/nl/support/faq/3091/
(Eén professioneel Wifi-toegangspunt dat twee netwerken uitzendt, een router (gateway) die VLAN ondersteunt en verbonden is met internet (=CV8560E in bridge-mode))

Tony11
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

Alvast bedankt voor de hulp, ik las namelijk dat tp-link(https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/3627/) en ASUS(https://www.asus.com/us/support/FAQ/1016297/) gaan stoppen met de Facebook login. Voor sommige andere merken heb je een cloud oplossing nodig, wat in mijn geval iets te complex is. Het enige dat ik nodig heb is een gast-netwerk met facebook login, dus ik ga nog even verder zoeken.

0 Likes
Tony11
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

Als ik de Unify dream router van ubiquiti aanschaf (https://eu.store.ui.com/products/dream-router?variant=42141679059126) kan ik deze dus aansluiten via de lan aan de e-router van telenet. Ik heb dan eigenlijk geen bridging nodig denk ik. Via het guest-network kunnen klanten zich dan inloggen via Facebook en dit is dan ook afgesloten van mijn eigen netwerk. Is dit correct of heb ik iets over het hoofd gezien? 

In dit geval is het dus makkelijk aan te sluiten, wat instellingen doen bij op de router en maar een toestel dat ik moet aanschaffen.

Moet er verder nog iets ingesteld worden bij telenet?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

Geen ervaring met de Unify dream router.

Maar in principe is je redenering correct, elke router met guest wifi is veilig zolang de guest wifi uitsluitend toegang geeft tot internet en lokale netwerktoegang blokkeert. Dat is standaard meestal zo, maar dubbelcheck je best ook eens.

Bridging op de Telenet-modem instellen is een logische keuze als je een eigen router gebruikt. Anders staan er twee routers achter elkaar, voor sommige internettoepassingen kan dat onhandig zijn of zelfs problemen opleveren.

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

De CV8560E is een NAT router voor al het verkeer (wanneer geen "bridge" geconfigureerd is), net als de UDM ook een NAT router is. Dit betekent dat er sprake is van dubbel-NAT, waneer het verkeer door beide routers moet.

In dit geval zou ik dus zeker aanraden wel bridge op de CV8560E te configureren. Dat is gemakkelijk genoeg. Je sluit dan verder niets op de CV8560E aan, maar alles aan de UDM.

De CV8560E fungeert dan eigenlijk enkel als modem. De UDM verstrekt de twee netwerken; klant en privaat. Voor het klant/gastnet kun je kiezen uit verschillende authenticatie methodes, waaronder ook Facebook.

Ik gebruik zelf de combinatie UDM + CV8560E (met bridge) en ben daar zeer tevreden over. Je hebt dan wel nog AP's nodig. Technisch en kwalitief een zeer mooie oplossing, maar kost wel wat.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

Akkoord, topicstarter heeft het wel niet over een UniFi Dream Machine (UDM) maar een UniFi Dream Router.

Ander product, maar het principe blijft hetzelfde. Ik weet alleen niet zeker of dit apparaat captive portal met Facebook-login ondersteunt. Best dubbelchecken.

Tony11
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Access Point & Genius in combinatie met CV8560E

Allereerst bedankt Arnie en rafb voor jullie hulp. 

Op dit moment geeft het telenet AP dekking genoeg, ik neem aan dat de dream router dan ook wel genoeg dekking gaat geven of is een extra AP echt nodig?

De facebook authentication kan ik dan op volgende manier instellen https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115000166827-UniFi-Hotspot-Portal-and-Guest-WiFi.

En zoals in bovenstaande link staat beschreven zijn beide netwerken geïsoleerd.

0 Likes