Wanneer je een eigen router wilt gebruiken, vervang je het beste je huidige Telenet modem voor het model CV8560E. Enkel dat model kan in "bridge-modus" gezet worden. Bij de andere Telenet modems kan dit niet.
Let-op; wat bridge modus genoemd wordt is eigenlijk een MAC-passthrough voor het IPv4 voor 1 enkel MAC adres. Dit MAC adres kan de WAN interface van je eigen rouiter zijn.
Wat betreft je lijstje; persoonlijk ben ik wel een liefhebber van de AVM fritzbox modellen.
Sinds kort zou het ook mogelijk zijn om een eigen router/modem combo te kiezen. Je hebt dan zelfs geen Telenet CV8560E modem meer nodig. Je kunt dan bijvoorbeeld kijken naar de Fritzbox 6660. Hiermee is nog erg weinig ervaring.
Zelf gebruik ik de Telenet CV8560E met daarachter een UDM-pro van Ubiquiti.
je moet jezelf denk ik eerst de vraag stellen wat je precies wilt doen. Welke functies wil je hebben, die je niet in de Telenet modellen vindt?
Voor mij waren dat een aantal redenen, onder andere:
- IPv4 adres reservaties op de LAN
- Meerdere LAN interfaces, om gescheiden netwerken te maken, die wel met het internet kunnen communiceren, maar niet onderling
- Ik wil meer config mogelijkheden hebben voor de firewall-regels, zowel voor IPv4 alsook IPv6.
- Ik wil een VPN verbindingen gebruiken (LAN2LAN), maar ook remote-client kunnen gebruiken
- router ook als centraal management gebruiken voor wifi
- VLAN ondersteuning
Arnie | Krak Meten is weten. Gissen is missen. Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.