Beantwoorden
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Beste,

 

Onlangs zijn we overgeschakeld naar een One Up abonnement om zo de gamende zonen 'blij' te maken. De thuis thuis setup bevat een eigen Router (Asus RT-AC87U) die achter de Telenet-modem staat (CH8568LG).

De LAN van de eigen router is aangepast naar het subnet 192.168.1.1.

Het probleem is dat de Asus router de link tss de modem detecteert als 100 Mbps ipv. 1Gbps, dit terwijl we zijn overgeschakeld naar One up om net wel die hogere snelheden te halen. Snelheidstesten wijzen inderdaad uit dat de connectie gelimiteerd is tot 100 Mbps. Als ik echter één van de LAN uitgangen van de modem gebruik, dan haal ik wel de verwachtte snelheid. Dit is echter geen optie: de modem staat in de kelder en de het huis is dusdanig bekabeld dat de Asus router het centrale verdeelpunt is.

Graag suggesties om dit probleem op te lossen. 

PS: voorheen had ik ene modem zonder Wifi, aangezien die wifi tot niets dient aangezien de telenet modem in de kelder hangt. Kan eeen CV8560E hier ook oplossing bieden?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg. Bart

0 Likes
21 reacties
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Wireles Router als AP config : IP address terug gevonden via Device Discovery Tool van Asus. 

Asus wireless Router geconfigureerd als AP krijgt wel degelijk een ip-adres in de range 192.168.0.x. Wired clients krijgen erchter ip address uit de reange 10.1.100.x, zelfs nu reset van Telenet model ....

 

0 Likes
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Beste,

 

De telenet router die ook dienst doet als DHCP server deelt IP-addressen uit in 2 ranges:

- 192.168.0.x : Deze IP's werken blijkbaar correct. Als ik dan een test doe met laptop, dan haal ik idd 300-400 Mbps 

- 10.100.1.x: Geen idee waarom die ip-addressen ook wordne uitgedeeld. Ik krijg de melding dat er internet connectie is, maar 'niks' werkt

 

Iemand dit al meegemaakt? Zelfs na reset van de telenet modem ? 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Begin eens helemaal opnieuw. Reset je router naar fabrieksinstellingen. Sluit je router nog NIET aan op de Telenet router. Laat de router opstarten

Sluit nu eens een laptop BEDRAAD op een LAN poort aan en kijk eens wat IPadres die krijgt.

Is dit 192.168.1.X met gateway 192.168.1.1? Dan is dit OK. Zolang het maar geen 192.168.0.X is.

Is dit toch het geval dan ga je via uw browers naar 192.168.0.1 en zoek je de LAN instellingen op en verander deze zodat die op netwerk 192.168.1.X staat. Opslaan en router afzetten, enkele seconden wachten en ook de kabel naar de laptop uittrekken en opnieuw opstarten. Zet uw DHCP range van 192.168.1.100 tot 192.168.1.253.

Terug laptop aansluiten en kijken of je nu een IPadres krijgt in de range 192.168.1.X.

Via uw browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen en de WAN instellingen bekijken. Daar geef je aan dat je een fixed IP wil.

Je geeft erin 192.168.0.10 of iets dergelijks alles tussen 10 en 99 is OK. Gateway 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0. Kijk ook of je een instelling vindt om de snelheid aan te passen.

Opslaan, router uizetten en opnieuw opstarten. Nu pas uw WAN poort verbinden met een LAN poort van Telenet modem/router (HGW).

Kijk eens of je nu internet hebt op je laptop die nog altijd bedraad is aangesloten en zo ja doe de speedtest.

Is dit OK? Ga dan terug via uw browser naar 192.168.1.1 en configureer je WiFi instellingen.

Sluit nu alle andere devices aan op uw router. Die moeten allemaal een IP adres krijgen in de range 192.168.1.X

Geeft de speedtest nog altijd een sneleheid van 100 Mbps? Ga dan in je kelder met je router en je laptop en sluit dan eens uw router opnieuw aan met een kortere, andere UTP kabel. Doe de speedtest, bekabeld uiteraard. Is die nu OK?

Ja? dan is het duidelijk uw UTP die naar boven gaat die niet OK is. Koop of gebruik een kabeltester van iemand en kijk of de 8 draadjes correct verbonden zijn. Dat moet zeker niet crossed zijn. Mankeert er 1 of meer, vermoedelijk 5, 7, 8 of 9. Vervang dan de UTP connectoren en sluit ze correct aan.

Succes, blijf niet zoeken en prutsen begin van voor af aan.

En uw switch is dat een managed switch? start die dan eens op zonder verbinding naar uw router. Sluit daar eens uw laptop bedraad op aan en kijk welk IP adres je krijgt. Is dit een 10.x.x.x dan wijst dat erop dat uw switch ook een enabelde DHCP server heeft. Dus moet je die uitschakelen en geef je de poort (Uplink) waarop je aansluit naar je router een fixed IPadres tussen 192.168.1.10 en 192.168.1.99.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Ik denk dat dit een zéér goed stappenplan is, waarmee het probleem zal opgelost worden ...

Enkele aanvullingen:


@igvfer  schreef:

Via uw browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen en de WAN instellingen bekijken. Daar geef je aan dat je een fixed IP wil. Je geeft erin 192.168.0.10 of iets dergelijks alles tussen 10 en 99 is OK. Gateway 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0. 


Als je de router een vast (WAN) IP geeft, vergeet ook net de DNS servers manueel in te geven.


@igvfer  schreef:

Ja? dan is het duidelijk uw UTP die naar boven gaat die niet OK is. Koop of gebruik een kabeltester van iemand en kijk of de 8 draadjes correct verbonden zijn. Dat moet zeker niet crossed zijn. Mankeert er 1 of meer, vermoedelijk 5, 7, 8 of 9. Vervang dan de UTP connectoren en sluit ze correct aan.


Voor 100 Mbps heb je pin 1.2.3.6 nodig, voor 1Gbit ook nog 4.5.7.8 😉.

Of zoals @Arnie reeds voorstelde: koppel in plaats van de Asus eens een laptop aan op de UTP die van beneden komt, dan weet je ook direct welke snelheid je hebt ...

0 Likes
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Beste,

 

Bedankt voor het stappenplan. 

Ik ga er deze avond mee aan de slag (tenzij Telenet die vandaag technieker langs stuurt het probleem eerder oplost.) Keep you posted

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Oei, ik heb er inderdaad nog een draadje bij gemaakt. Hoe kom ik erbij????😂🙄 Het is inderdaad 4,5,7 en 8.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

All,

Beste,

 

Bedankt voor jullie vele antwoorden.

Momenteel is dit de status:

Modem CH8568LG levert momenteel effectief Gbps snelheden.

Problemen die er waren en ondertss zijn opgelost:

- IP-addressen in range 10.1.100.x werden uitgedeeld : reset van mijn interne switch hebben dit probleem opgelost

- Asus router 100 Mbps: dit is nog steeds het geval. Zoals enkelen al vermeldden, waarschijnlijk te wijten aan de kabel tss de modem en de router. Momenteel Router als WAP geconfigureerd, wireless clients halen dan niet de hogere snelheden, maar is niet zo erg.

- Wired clients, zijn geconnecteerd via switch die rechtstreeks aan mdem hangt.

Iedereen bedankt voor het mee helpen troubleshooten.

Mvg. Bart

 

0 Likes