Beantwoorden
sdx
Freshman Beetjesweter
Netjes! Primeur! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Backuplijn via bvb Proximus - ervaringen?

Ik heb een internetabonnement Fast Pro met een 4G backup via een ZTE MF281, maar sinds ik mijn modem in bridge modus heb geplaatst werkt de 4G backup niet.
Eigenlijk heeft het nooit goed gewerkt, want de 4G dekking is echt minimaal hier.

Ik heb mijn router (Asus RT-BE86U) zo ingesteld dat WAN2 als failover inschakelt bij het wegvallen van WAN1.
De ZTE heb ik aangesloten op WAN2 van de Asus, maar dit lijkt dit niet te werken. Het wifi lampje op de ZTE gaat nooit aan en als ik de WAN1 eraf haal schakelt hij niet over op WAN2. Ik heb de ZTE wel verplaatst van de originele locatie (waar hij rechtsreeks in de WAN van de Telenet modem zat) naar een andere ruimte, dicht bij een raam waar ik betere dekking zou moeten hebben. Daar is hij aangesloten op een wall socket dat gepatcht is naar WAN2 op de Asus router.

Ik vind het eigenlijk nogal een gedoe met die ZTE, want zelfs als het zou werken zou de verbinding brak zijn.
Dus ik dacht eraan om een tweede internet abonnement te nemen bij bvb Proximus of Scarlet of zo (iets goedkoop) dat ik kan gebruiken als backuplijn voor wanneer Telenet (weer eens) uitvalt.
Maar hoe werkt dat dan met de WAN2 op mijn router? Zet ik de DSL modem dan ook in bridge en that's it? Of is het iets ingewikkelder dan dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Tags (3)
4 reacties
Slimmen
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Telenet 4G-backup in bridge modus heeft volgens mij nooit gewerkt en het kan ook onmogelijk vlekkeloos werken.
Als de coaxkabel uitvalt kan je instellingen van een Telenet-modem onmogelijk nog wijzigen. 🤡

Dit probleem is meer dan 3 jaar geleden door een klant al vastgesteld, gedocumenteerd en gemeld aan Telenet: https://www.dailybits.be/item/telenet-4g-internet-backup-werkt-niet-met-mac-bridging-in-telenet-mode...

Een oplossing vanuit Telenet is er nooit gekomen. Een eigen backup voorzien is dus een goed idee want Telenet verkoopt dure business-oplossingen waarop bedrijven eigenlijk totaal niet kunnen betrouwen.

Op je Asus-router koppel je WAN2 aan een VDSL-modem in bridge modus. Supereenvoudig. Ik heb zo verschillende setups in beheer en merk zelfs dat de uptime van VDSL-verbindingen quasi 100% is terwijl coaxkabel op sommige locaties zelfs geen 95% uptime haalt.

Ik vraag me soms af of ik mijn klanten op de locaties zonder FTTH niet beter primair op VDSL zet, een 5G-failover voorzie en coaxkabel gewoon links laat liggen.

ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

@sdx We willen hier toch nog even extra informatie over meedelen, want we hebben dit intern nagevraagd bij onze collega's.

4G Back-up werkt niet samen met bridging. Bij bridiging wordt het router stuk gebypassed en daar zit ook alle logica om de switchover te doen. Daarom is dit niet mogelijk. 

Daarnaast gebruiken we nu bij Telenet aparte modems voor 4G Back-up zodat het bereik beter is. (vroeger waren dit 4G dongles die ingeplugd moesten worden in de modem). Ook is 4G Back-up beschikbaar via F@ST3896LG-TN

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

sdx
Freshman Beetjesweter
Netjes! Primeur! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Beste, 

Bedankt voor de aanvullende info.
Ik heb ondertussen mijn Asus apparatuur vervangen door een Unifi Cloud Gateway Fiber en twee Unifi AP's.
Op de Gateway heb ik een tweede poort geconfigureerd als WAN2 en daarop de ZTE MF281 op aangesloten.
De WAN staan nu op failover ingesteld en dit werkt. 

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Goed om te weten dat er een sim kaart of e-sim kan gekoppeld worden (Ook is 4G Back-up beschikbaar via F@ST3896LG-TN. )