Beantwoorden
NickN83
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Alles op zijn plek! Netjes! En we zijn vertrokken! Hi there!

Bridging e-router

Dag iedereen,

  • Vandaag ben ik een nieuwe Docsis 3.1 E-router (CV8560E) gaan halen in het Telenet-Center;
  • Deze router heeft inmiddels een IP-adres verkregen (wordt herkend op het netwerk), maar ik kan geen websites openen (geen internetverbinding);
    vb. aangesloten digibox, TP Deco M9 Plus (mesh-WiFi) en Eufy Homebase branden rood met hun indicatielampje;
  • Ik heb hier reeds meermaals gelezen dat ik via "Mijn Telenet" de expertinstellingen moet inschakelen om dan "Modem bridging" in te schakelen, waarvoor dank;
  • Vervolgens vraagt hij om het MAC-adres: is dit het HFC MAC-adres van de e-router, MTA MAC-adres van de e-router of het MAC-adres van de (hoofd) TP Deco M9 Plus (bestemming)?  Just making sure.
  • MAC-adres wordt op Mijn Telenet enkel aanvaard indien gescheiden door dubbel punt (:)

Alvast prettige feestdagen !

10 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bridging e-router

@NickN83 Mac adres van uw deco zet je in de gegevens van mijn telenet om de bridge te maken zodat uw eigen deco een ip adres krijgt, wel opletten dat als je een digicorder en digibox hebt (geen TV box) dat je deze aansluit op de telenet E-router, die krijgt anders geen interactiviteit voor 14 dagen epg en terug kijk tv enz.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Bridging e-router

De Telenet CV8560E biedt ook een internetverbinding aan zonder bridge-mode (MAC pass-through) te configureren!

Bridge-mode dient alleen om één toestel op één netwerkpoort van een publiek IP-adres te voorzien. Dit is bedoeld voor gebruik met een eigen (Wifi-)router. Op die manier vereenvoudig je de configuratie van netwerkverbindingen voor specifieke toepassingen zoals een NAS of IP-camera waarmee je ook buitenhuis wil kunnen verbinden.

Als je bridge-mode nodig hebt (en dus begrijpt wat deze functie inhoudt), stel je bij bridging het MAC-adres van je eigen Wifi-router via "Mijn Telenet" in.
Let wel dat alle andere toestellen die je op een andere poort van de Telenet CV8560E aansluit dan buiten je eigen netwerk vallen en niet (gemakkelijk) bereikbaar zijn.

Samengevat is bridge-mode alleen nuttig als je de Telenet-modem als zuivere internetmodem gebruikt en een eigen Wifi-router als hoofdtoestel van je thuisnetwerk waarop je alle andere apparaten aansluit. (uitgezonderd Digicorders/Digiboxen die niet functioneren achter een eigen router)

Als je geen rechtstreekse internetverbinding hebt op de Telenet CV8560E, dan is er wellicht iets mis met de activering bij Telenet. Contacteer dan de Telenet-klantendienst.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 242
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Bridging e-router

lijkt erop dat je pc enkel een ipv6 adres heeft dan werkt google maar de meeste sites niet

Gunther9600
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Bridging e-router

Beste,het is het Mac adres van jouw deco 9 die je moet ingeven,dit kan je gemakkelijk terugvinden bij mijn Telenet modem en dan verbonden toestellen.

florboven
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Bridging e-router

Kan iemand mij helpen

Ik heb sinds vanmiddag een CV8560E.

Ik heb eveneens eens TP-link Omada Router (TL-ER7206) die ik als hoofdrouter wil gebruiken.

Dus: ik wil de CV8560E in bridge-modus plaatsen, en de TP-link op adres 192.168.0.1 plaatsen en DHCP adressen laten uitdelen.

Probleem is dat ik blijkbaar mijn CV8560E niet in bridge-modus geplaatst krijg.

In geavanceerde instellingen zie ik de schuifknop, als ik die omschakel kan ik een MAC-adres invullen. Ik heb al nagenoeg elk MAC-adres gesprobeerd (3 adressen van de telenet-router, en het MAC-adres van de WAN-poort van de TP-link). Telkens hetzelde probleem; als ik 'wijzig' klik krijg ik de eerste keer een foutmelding (Oeps er ging iets mis, probeer later opnieuw), als ik dan onmiddelijk terug klik geeft hij aan de de instellingen correct werden opgeslagen. Probleem is dat het daarbij blijft. De CV8560E start niet opnieuw op, mijn internet toegang blijft gewoon open,... Als ik manueel de pagina refresh dan staan alle instellingen als voorheen (bridge-modus is niet meer aangevinkt), als ik de modem herstart vanop de site dan herstart de modem, maar is alles daarna als vanouds, geen bridge-modus,...

Wat doe ik fout?

Secundair zie ik ook dat DMZ ingesteld staat. Er staat een IP adres ingesteld. Ik kan daar niet nul of 1 invullen (uiteraard), maar ik weet niet hoe ik dit afzet. Zelfs al driemaal standaardinstellingen terug gezet (via de website), dan nog blijft DMZ ingesteld... Help!

Een grote dankjewel aan iemand die me hiermee kan helpen...

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bridging e-router

@florboven er zijn enkele bugs in het systeem dat al een tijdje bestaan, ze zijn er bij telenet mee bezig.

probeer anders eens telenet te contacteren om het macadres van je TP-link door te geven zodat deze actief word gemaakt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
florboven
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Bridging e-router

Dankjewel voor het antwoord!

Niet eenvoudig bij Telenet, heb al heel wat telefoons gedaan en berichten gestuurd, in het beste geval krijg je een gedeeltelijke antwoord op vragen...

 

Het MAC-adres van de TP-link, is dat dan het adres van de WAN poort?

 

vriendelijke groeten,

Flor

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 242
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Bridging e-router

jazeker dan krijgt dat mac adres een publiek ipv4 bedeeld dus sowieso wan mac adres van de eigen router of computer

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Bridging e-router


@florboven  schreef:

Ik heb sinds vanmiddag een CV8560E.

Ik heb eveneens eens TP-link Omada Router (TL-ER7206) die ik als hoofdrouter wil gebruiken.

Dus: ik wil de CV8560E in bridge-modus plaatsen, en de TP-link op adres 192.168.0.1 plaatsen en DHCP adressen laten uitdelen.

Probleem is dat ik blijkbaar mijn CV8560E niet in bridge-modus geplaatst krijg.


  • Je correct in te vullen Mac adres is gemakkelijk te vinden: ga naar de Modeminstellingen bij "Mijn Telenet", onder de "Verbonden gebruikers" vind je jouw aangesloten Omada router, met een IP adres van de E-router (192.168.0.xxx) en zijn WAN Mac-adres
  • Je moet de WAN poort van de Omada wel op "DHCP" zetten (dynamisch adres)
  • Je moet ook vermijden om het LAN IP van de Omada in dezelfde range te laten als de Telenet router. Je kan desnoods het LAN IP van de Telenet (192.168.0.1) router wijzigen naar een andere range (192.168.X.1), maar dat zou ik in de huidige omstandigheden (buggy Mijn Telenet) absoluut niet aanraden. Je kan beter de TP-Link Omada router een ander IP adres geven

PS

Als het alleen de bedoeling is om de TP-link Omada Router als "hoofdrouter" te gebruiken, dan heb je de bridge mode niet echt nodig. Gewoon de WAN poort (met DHCP instelling) aansluiten op de Telenet E-router, en je zal internet hebben.

Bridge heb je alleen nodig als je persé  een publiek IP adres wilt op jouw Omada (om dubbele NAT te vermijden

 


@florboven  schreef:

Secundair zie ik ook dat DMZ ingesteld staat. Er staat een IP adres ingesteld. Ik kan daar niet nul of 1 invullen (uiteraard), maar ik weet niet hoe ik dit afzet. Zelfs al driemaal standaardinstellingen terug gezet (via de website), dan nog blijft DMZ ingesteld... Help!

Een grote dankjewel aan iemand die me hiermee kan helpen...


Ja inderdaad, dit nu ook een nieuwe bug in "Mijn Telenet"

Zelfs bij DMZ op 192.168.0.0 wordt een foutmelding gegeven 😫. Maar je kan deze fout negeren.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bridging e-router

@flip1953 @NickN83  Zondag nacht op maandag is er een update geweest aan het systeem van de modems, men is bij Telenet aan het bespreken met het team dat deze update heeft laten doorvoeren om dit probleem op te lossen, ofwel kan je inbellen om dit te proberen oplossen ofwel nog beetje wachten tot er een update komt dat dit probleem oplost.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.