24775
netweters
|
152625
antwoorden
|
20723
vragen
|
Hallo
Recent heb ik een Asus RT-AX86U aangeschaft tvv mijn vorige RT-AC86U. De vorige RT-AC86U heb ik steeds gebruikt als Access Point, maar omdat de nieuwe router bepaalde interessante functionaliteiten vertoont, wil ik hem graag als als wireless router inschakelen.
Op basis van verschillende posts op dit forum ben ik dan in de plaatselijke Telenet-shop een CV8590E gaan halen tvv de F@st3896LG.
Afgelopen weekend heb ik een poging gedaan om alles te installeren en te configureren... Het heeft moet ik toegeven bij wijze van spreken bloed, zweet en frustraties gekost, maar het resultaat is dat alles wel werkt, maar ik blijf met een dubbel gevoel achter...
Hierbij een grafische weergave van de huidige configuratie :
Conclusie :
Ik eindig met 2 verschillende LAN's, 2 verschillende Wifi's en ongebruikte hardware (zie rechts bovenaan de tekening), terwijl :
Mijn initiêle opzet was :
1) simpele configuratie
2) maximale Wifi-dekking in het hele huis (liefst Wifi 6)
3) een veilig netwerk waar ik alle toestellen met elkaar kan laten 'spreken' of waar ik overal aan kan via mobiel zonder voortdurend te moeten switchen van wifi-kanaal
4) met nieuwe router optimaal benutten, vooral in combinatie met de Desktop PC
Ik dacht dat mijn kennis voldoende was, maar blijkbaar is dat niet zo...
Alles communiceert wel met internet, maar ik denk dat een echte "kenner" - zoals er hier wel wat rondlopen - me een betere configuratie kan voorstellen die aan al mijn wensen beantwoordt.
Ter info : ik heb op het huidig forum zitten zoeken naar antwoorden, en ik vond er wel, maar het is telkens maar een stukje van de puzzel die het mij enkel maar moeilijker maken...
Dus alle hulp is welkom ! Bedankt !
Nog ff dit : ik ben verondersteld de F@st modem van Telenet terug te brengen, maar wacht nog even tot ik uitsluitsel heb via dit forum of ik de CV8560E moet houden of niet...
Dat de WiFi en vermoedelijk nog andere dingen niet werken is vermoedelijk veroorzaakt door de zware wijziging in het netwerk zonder dit systematisch op te starten.
Normaal alles uitschakelen, netwerk wijzigen en dan terug inschakelen. Eerst de Telenet modem en zoverder in het netwerk tot alle toestellen ingeschakelt zijn.
@vfabrice schreef:Ik denk dat als het diagram zichtbaar is je je een beter idee zult kunnen vormen...
Het "probleem" nu is dat ik met 2 LAN's zit : een 192.168.0.1 (Telenet) en een 192.168.50.1 (Asus)
De Asus op zolder heeft wel een eigen IP en is dus direct geconnecteerd met Internet.
Soms zien mensen een probleem, waar er geen probleem is.
De vraag is eigenlijk: heb jij er een "probleem" mee, dat zolder en living op een part subnet zitten?
Het enige "probleem" is dat apparaten, aangesloten op jouw Telenet subnet (192.168.0.1) geen toegang hebben tot de apparaten aangesloten op het Asus subnet (192.168.50.1). Maar heb je dat nodig?
Ik zie wel dat de Airco's dan op een verschillende subnet zitten, maar in vele gevallen werkt de App van de Airco via de Cloud (en niet rechtstreeks op de toestellen), zodat je van om het even waar de airco living en airco zolder kan bedienen ...
Indien voor jou geen probleem, kan je dus de living direct aansluiten op de Telenet router, zodat de digicorder blijft werken (in afwachting van een TV-Box) 😊. Alle de rest via de switch die verbonden is met de Asus LAN ...
@vfabrice schreef:Ik kan, ondanks de verschillende LAN's 1 SSID maken ? Dat gaat geen conflicten creëren ?
Theoretsich zou dat moeten lukken. Van zodra je GSM overschakelt op de WiFi beneden, zal deze waarschijnlijk ene nieuw IP krijgen van het betreffende netwerk.
Maar wellicht is het toch beter een apart SSID te maken, zodat je goed weet met welke LAN je bent verbonden?
@flip1953 schreef:De vraag is eigenlijk: heb jij er een "probleem" mee, dat zolder en living op een part subnet zitten?
Natuurlijk is dit vroeg of laat een probleem. NAS op zolder, smart-tv in de living en je wil eens foto's of filmpjes kijken vanaf je NAS...
Het feit van verschillende subnets is misschien geen issue, afhankelijk van het gebruik (NAS / geen NAs enz), maar met intro vh 2de subnet vermoed ik ook dat die device die traffic gaat routen.
Dus wil dat ook zeggen dat die traffic 2 keer NAT'd zal worden, wat op zich voor sommige applicaties oopk problemen kan geven. Alles hangt ervan af wat voor toepassingen daar nodig zijn, als dat maar simpele internet access is zal het geen megaverschil geven, misschien wel beetje latency adden.
OK, ik kan alleen maar happy zijn met jullie raad en voorstellen...
Ik heb nu enkel alles wat vluchtig overlopen, maar zal in het weekend jullie ideeën en bevindingen op een rijtje zetten en uitproberen.
Het feit dat ik alles systematisch opnieuw moet starten is sowieso een goede tip, want idd treden er conflicten op wanneer je snel snel uitplugt en inplugt...
Hoe dan ook, super merci voor de reacties ! Content dat ik hier toch even om hulp kwam vragen !
Ik kan nu nog niet zeggen wie de oplossing effectief aanbiedt, maar zal zeker mijn feedback posten volgende week...
... als ik dan nog op internet kan natuurlijk 🙂
Hey Flip
Op de door jou herwerkte tekening verbindt de switch de 4 kamers, maar moet hij ook niet verbonden zijn met het WAN van de modem ?
Hoe dan ook gaat de oplossing niet werken, want de 2e UTP op zolder werkt niet correct... Waarschijnlijk is de kabel ergens in de muur beschadigd want als ik hem test geef hij een fout signaal door...
Met dit in het achterhoofd, hoe zou jij dan aanraden om alles te verbinden achter de RT-AX86U ?
Momenteel zit ik dus met 2 netwerken : Op zolder een WIFI6 (AX86U als Router - 192.168.XXX.1) en beneden een WIFI5 (AC86 als AP - 192.168.0.XXX)
Ik word er dus eerlijk zot van...
Nog een vraag : je spreekt over conflicterende IP's... Hoe los ik zoiets op ? Static IP's meegeven aan alle toestellen ? Via de Web GUI van de modem vermoed ik ?
Bedankt