Beantwoorden
x975219
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

DHCP op telenet router uit zetten

Hallo,

Ik heb volgende probleem:

Ik gebruik cameras en een huis automatisering.

Ik moet doormiddel van port forwarding mijn apparaten en servers kunnen bereiken van buitenshuis.

Voor de camera's kan ik geen vast ip adres instellen dus moet ik dat doen door reservering op mac adres.

Dat ondersteunt de standaard router niet dus heb ik een mesh netwerk waarin ik de camera's een ip adres geef op basis van mac adres.

vervolgens gaf dat problemen want de Telenet router bleef ip adressen versturen en heb toen een zogenaamde modem only router gekregen. Dit bleek niet correct en ik had gewoon een router zonder wifi.

Na veel gedoe heeft de TD de dhcp voor me uit gezet en problemen waren van de baan.

Nu valt tegenwoordig mijn internet naar bijna nul en op advies van de helpdesk heb ik de modem een reset gegeven. Vanaf dat moment krijg ik weer ip adressen van Telenet toegewezen.

Nu komt ik niet bij de port  forwarding van mijn eigen router en dus is camerasysteem en automatisering onbereikbaar. Gevolg onbeveiligd geen verwarming en alles donker. 😉

 

Helpdesk zegt me dhcp uit te zetten maar dat kan op de router die ik van Telenet heb niet.

Dan moet het weer op mijn eigen router maar dan heb ik geen ip reservering en het heeft gewerkt. Ik wordt er niet alleen moedeloos maar ook boos van. En internet blijft ruk 

x975219_0-1643282256661.png

Het overzicht hierboven doe ik elke minuut een test en je ziet duidelijk dat het bij tijden helemaal naar beneden gaat zelf on de upload snelheid komt.

Op die momenten is er dan geen connectie mogelijk. 

Al maanden roept men er is een probleem op Hamont 't Lo en daar gaan ze 2 februari mee aan de slag maar voor nu heb ik dus niks meer en als dit opgelost wordt ga ik na 2 februari natuurlijk weer moeten resetten en begint het weer opnieuw. Heeft iemand dit soort problemen ook en belangrijker is er wat aan te doen.

0 Likes
9 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DHCP op telenet router uit zetten

Op de Telenet HGW kun je DHCP niet uitzetten, en ook is DHCP adres reservatie niet ondersteund.

Als je een eigen router gebruikt is het belangrijk deze correct aan te sluiten. Als ze beide aan hetzelfde LAN aangesloten is de kans groot dat je IP conflicten krijgt.

Het dienen 2 fysiek gescheiden netwerken te worden. Normaal kimen de camera's dan op de LAN van je eigen router. De WAN poort van de eigen router sluit je aan op een LAN poort van de HGW.

Bij gebruik van een eigen router is de CV8560E (of E-router) aan te bevelen, omdat deze "bridging" ondersteund. Je eigen router ontvangt dan een eigen IPv4 adres.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
x975219
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

DHCP op telenet router uit zetten

Helaas snap ik er niks van voorheen werkte het er moest wel door de technieker dhcp uitgezet worden omdat we dat zelf niet kunnen. Het werkte toen ook. Ik heb nu maar een aansluiting op de E router die internet heeft daar kan ik niks aan fout doen.

Mijn interne net heeft 192.168.70.x maar mijn router krijgt 192.168.0.111 en dat kan ik nu niet aanpassen

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DHCP op telenet router uit zetten

Je eigen router ontvangt op zij WAN poort een IP adres via DHCP van de HGW. Dat is correct.

Als je nu via mijn telenet bij de "Verbonden gebruikers (toestellen)" kijkt zul je dit adres zien, met het bijbehorende MAC adres van je eigen router.

Copy-paste dat MAC adres in het veld bridging (submenu "Geavanceerde instellingen"), reset de beide routers, en normaal zul je dan op je eigen router een publiek IPv4 adres ontvangen ipv 192.168.0.111.

 

De 2de lijns support teams van Telenet kunnen aanpassingen in de configuratie van je HGW maken, zoals het uitzetten van DHCP. Het is eigenlijk uitzonderlijk dat ze dit doen, en de kans is ook groot dat zo een persoonlijk aanpassing verloren gaat bij een volgende upgrade van de firmware.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

DHCP op telenet router uit zetten

Fout ingeslopen. Zie antwoord verder.

0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

DHCP op telenet router uit zetten

Uw Telenet HGW werd dus vervangen door een nieuwe HGW modem only. Vermoedelijk gaat het hier om het type CV8560E met bridge mogelijkheid, maar zonder WiFi. Als dit correct is kan je de Telenet modem bridgen zoals verder door anderen beschreven. Je krijgt dan een bijkomend publiek adres op uw eigen router waarmede uw toestellen (niet deze van Telenet, bv. Digibox, ..) dus ook uw camera mee verbonden zijn. Je kan je camera dan port forwarding rechtstreeks in je eigen router.

Tags (1)
x975219
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

DHCP op telenet router uit zetten

Klopt cv 8560e blijkt dus geen modem only maar een router zonder wifi bij navraag kreeg ik een half jaar geleden te horen dat modem only niet meer werden geleverd. Nou is het ondertussen weer gekker geworden gisteren had support mij gebeld en die hebben geprobeerd wat met de router te doen maar zonder resultaat. Nu kan ik bij mijn Telenet niet eens meer in de modem router komen de knop reageert gewoon niet meer, de andere knoppen wel. Ik kan dus ook niet uw laatste tip uitproberen .  Vóór de support gisteren ging dit nog wel. De support medewerker gaf het advies over te stappen naar business fiber hopelijk krijg ik daar wel opties om een modem only te gebruiken.  Zal de medewerker die gaat bellen daar eens duidelijk naar vragen.  

0 Likes
x975219
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

DHCP op telenet router uit zetten

Finaly na herstart van de modem wel in te loggen op het modem. Ik heb het bridging uitgevoerd en raad eens wat... ik ben weer happy. dat blijkt de oplossing te zijn. Arnie bedankt.

 

GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

DHCP op telenet router uit zetten

Eind goed, al goed dus. Misschien nog de raad meegeven dat er een enorm verschil is tussen de verschillende Telenet Centra. Bij de meesten kan je daar terecht voor commerciële info maar zelden voor Technische informatie. Er zijn Telenet Centra die dit wel doen en zo moet ik voor mijn technische problemen terecht bij een Telenet Centrum verder van huis.

Tags (2)
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

DHCP op telenet router uit zetten


@x975219  schreef:

Finaly na herstart van de modem wel in te loggen op het modem. Ik heb het bridging uitgevoerd en raad eens wat... ik ben weer happy. dat blijkt de oplossing te zijn. Arnie bedankt.


Bedankt voor de feedback ...

Minder dan 24 uur nadat je het probleem hier gemeld hebt, heb je dus al een werkende oplossing.

Netweters = 👍👍

 

En vooral: de (enige) goede oplossing.

Het uitzetten van DHCP (voor zover mogelijk) had nooit de goede oplossing kunnen zijn, want hiermee vermijd je geen dubbele NAT ...