Beantwoorden
Maxos
Experienced Beetjesweter
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DNS problemen met Router van Telenet

Hi,

bij het wifi-netwerk bij mijn ouders hebben we een probleem. Heel vaak laden websites niet in en blijven ze oneindig lang “laden”. Als ik dat probleem voor heb kan ik altijd wel op sites van Google (search, youtube, …), maar alle andere sites blijven vastzitten.

De router opnieuw opstarten werkt dan wel, maar kan niet de bedoeling zijn dit constant te moeten doen.

Mij lijkt het op een DNS probleem gezien Google sites gewoon wel altijd werken. De rest vaak niet. Of iemand een ander idee van de oorzaak?

In mijn eigen woning heb ik ook telenet en daar heb ik er totaal geen last van, dus dat vind ik ook gek. 

Wie kan mij helpen?

13 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Heb je al eens andere DNS ingesteld? 1.1.1.1 (Cloudflare) bijvoorbeeld.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Maxos
Experienced Beetjesweter

Ja, dat lijkt het dan beter te maken. 
maar hoe kan in ervoor zorgen dat dit voor altijd opgelost geraakt?

Het probleem doet zich namelijk voor op alle apparaten (vaste pc, laptops, smartphones, etc)

is er een optie om de DNS servers te wijzigen in de router of iets dergelijks?

En hoe komt het dat ik er bij mij totaal geen problemen mee heb? Is er dan iets met de router? Zou een vervanging de oplossing kunnen zijn?

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Volgens mij verwar je 'router' met 'modem'. Als je een eigen router, achter de Telenet modem, zou hebben, dan zou je daar een andere DNS kunnen instellen. Maar ik denk niet dat DNS het probleem is. Ik zou eerder gokken op WiFi, maar daarvoor geef je te weinig informatie. Waar staat de modem, hoe ziet je netwerk in elkaar (modem, Access Point, powerline, pod, ...).

Probeer eens een laptop rechtstreeks op de modem aan te sluiten met een UTP kabel. Of een smartphone vlak langs de modem. Doet het probleem zich dan nog voor?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
Maxos
Experienced Beetjesweter

Owja, bedankt voor de verduidelijking van modem/router.

Ik heb geen bedraad internet, dus alles gaat over wifi. Wel is het probleem ook super merkbaar als ik vlak naast de router sta. De snelheid lijkt me geen probleem, want als ik op google zo een snelheidstest doe, dan geeft die rond de 150mbps. Maar een andere site dan Google raadplegen lukt dan niet. Terwijl ik wel 3 streepjes wifi heb. 
Ik zit op de wifi die de router zelf uitzendt, dus geen extra punten of iets dergelijks.

Is er nog meer info dat ik kan delen, waardoor jij kan pinpointen waar er iets fout kan gaan?

Maxos
Experienced Beetjesweter

Het witte bakje van Telenet, is dat dan de modem? Ben verward, haha. 

Maxos
Experienced Beetjesweter

Ik heb even op de website van telenet gekeken en mijn ouders hebben een modem van het type CH7465LG-TN en ze gebruiken de ingebouwde accesspoint voor de wifi. 

misschien helpt die info?

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Dat is inderdaad een witte modem. Zijn er verder nog toestellen, via kabel verbonden met de modem of in een stopcontact?

Wat je eens kan proberen is de modem uit- en aanzetten. Achteraan aan de onderkant van de modem is een kleine schakelaar. Zet de modem 10 seconden uit en dan terug aan. Het kan even duren voordat de modem herstart is.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
Maxos
Experienced Beetjesweter

Ja, de modem uitzetten, zoals je zegt, dat werkt inderdaad. Dan is het probleem meestal even van de baan. Maar het komt dan een dag later weer terug. 

Ook bv de wifi op het apparaat een keer uitzetten en terug aanzetten werkt ook (soms). Paar dit probleem komt dan ook weer geregeld terug. 

Maar dus voor de duidelijkheid, als het probleem zich voordoet kan ik wél nog op Google websites, alle anderen geven een timeout of blijven eindeloos laden in de browser. 

Maxos
Experienced Beetjesweter

Verder zijn er geen zaken verbonden met de modem voor zover ik kan zien. Dus niet met kabel en ook niet met stopcontact. 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Geeft telenet.be ook problemen?

Kan je via de laptop het volgende doen?

Start > cmd (typen & enter) > ping telenet.be

En dan ping google.com en/of google.be.

Wat zie je dan?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Maxos De Router dat je momenteel hebt is al een redelijk oud model. Ik zou eerder de F@ST3896LG-TN aanvragen bij Telenet.  Dit zou wel eens het probleem kunnen verhelpen.

Dat is dan een Eurodocsis 3.1 modem (router), die je nu hebt is een Eurodocsis 3.0.  

Heb je dit probleem ook op andere apparaten, of is het specifiek voor dit toestel?

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Kreacher
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

IK heb hetzelfde probleem maar heb wel al reeds het allernieuwste model.
Bij mij lijkt het zo als ik een remote restart doe dat bvb de 1e 15 toestellen die connectie maken effectief connectie krijgen ook en de rest niet, bvb mijn bel en google homes werken ma bvb mijn oven, steamer en vaatwasser krijgen geen verbinding.
Ik denk dat het netwerk van telenet maar X aantal gebruikers ondersteunt en dat ik hier vlotjes overheenga.
Iemand enig idee of advies welke router setup ik zou kunnen aanschaffen die hoge snelheden , goede dekkingen kunnen halen en die liefst ook een beetje zacht is voor de portemonee.

Maxos
Experienced Beetjesweter

Hi,

Ik had het probleem weer voor op mijn mobiel en heb nu eens zo een trace-app gebruikt. 
Als ik bv de ping deed naar x.com kreeg ik na lange tijd terug:

IMG_1949.png

 als ik dan daarna dan even mijn mobiel van het netwerk haalde en terug verbond kreeg ik vlotjes de ip adressen door:

IMG_1950.jpeg

 iemand een idee hoe dit kan?