Beantwoorden
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DUID veranderen

Mijn modem model 'E-ROUTER' staat in bridge voor MAC addres XX:XX:XX:XX:XX:XX van mijn router, maar, om een of andere reden staat de (LL) IPv6 DUID op 00:03:00:01:YY:YY:YY:YY:YY:YF (waar 00:03:00:01:YY:YY:YY:YY:YY:YD het MAC addres van de modem is).

 

Ik vind niet hoe dit te veranderen naar 00:03:00:01:XX:XX:XX:XX:XX:XX.

 

Ik heb vast IP addres abonnement.

 

Dank en goede gezondheid.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DUID veranderen

@NofanTasi   Werkt het nu niet naar behoren? Ik vrees dat je daarvoor de business klantendienst gaat moeten contacteren. Voor een vast IPadres moet je volgens mij je macadress van je router ingeven in het "Mijn Telenet" scherm. Dit was vroeger toch zo met een modem only. En dan wordt de rest geregeld door Telenet dacht ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DUID veranderen

@igvfer : bedankt voor reactie.

IPv6 werkt maar (nog) niet zoals ik voor ogen heb...

Voor IPv4 gaf ik inderdaad mijn router outgoing interface MAC addres XX:XX:XX:XX:XX:XX en ik krijg een vast IP addres op die interface. Ik dacht dat voor IPv6 men DUID (LL) 00:03:00:01:XX:XX:XX:XX:XX:XX moest ingeven, maar, zoals gezegd, er staat wat anders (00:03:00:01:YY:YY:YY:YY:YY:YF waar YY:YY:YY:YY:YY:YD mijn modem MAC addres is). Ik krijg  wel degelijk een IPv6 addres op mijn router outgoing interface (aaaa:bbbb:cccc:dd00:4630:b12c:3134:8de/64 (geen /56 dus)). Ik kan dit address pingen vanuit mijn vorige (nu nog actieve) provider (en vice versa). Maar ik vraag me af: zal dit steeds hetzelfde IPv6 addres zijn?

Ook: ik wil natuurlijk addressen uit de aaaa:bbbb:cccc:dd00/56 range uitdelen aan devices op de LAN. Bij mijn vorige provider had ik een point-to-point op de WAN en een /48 prefix op de LAN.

Nu moet ik dus (neem ik aan) IPv6 /64 prefixen delegeren van WAN naar LAN.

Ik vraag me af, als ik DUID 00:03:00:01:XX:XX:XX:XX:XX:XX kan instellen (wat ik niet kan), misschien krijg ik dan een 'vast' en telkens hetzelfde aaaa:bbbb:cccc:dd00:eeee.ffff.gggg.hhhh/56 addres. Ik heb dus een /64 range (met veranderend addres?) op de WAN en heb geprobeerd /80 subranges op de WAN en LAN te configureren. Maar de LAN kan ik niet pingen.

 

ip -6 addr add aaaa:bbbb:cccc:dd00:2::1/80 dev lan
ip -6 addr add aaaa:bbbb:cccc:dd00:1::1/80 dev wan

 

ping aaaa:bbbb:cccc:dd00:1::1 werkt

ping aaaa:bbbb:cccc:dd00:2::1 werkt niet

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DUID veranderen

Ik krijg aaaa:bbbb:cccc:dd00:4630:b12c:3134:8de/64 (geen /56 of /60) op router WAN interface en dit addres werkt. Maar ik neem aan dat ik DUID (LL) 00:03:00:01:XX:XX:XX:XX:XX:XX (MAC addres XX:XX:XX:XX:XX:XX van mijn router WAN interface) moet gebruiken om een /56 of /60 range te krijgen (en steeds hetzelfde). Maar die DUID kan ik niet wijzigen. Ik wil een IPv6 /64 subnet naar LAN interface delegeren maar als ik bijvoorbeeld aaaa:bbbb:cccc:dd02::1/64 of aaaa:bbbb:cccc:dd00:2::1/80 op LAN interface configureer is dit address niet bereikbaar.

(ik heb IPv6 connectiviteit via vorige provider en tracht nu Telenet te configureren).

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DUID veranderen

@NofanTasiIk vermoed dat je eens je uw mac adress van je router aan het IPv4 adres hebt gekoppeld dit ook aan je IPv6 prefix zal gekoppeld zijn. Op je router heb je minstens 2 macadressen, eentje van de WAN zijde en eentje van de LAN zijde en eventueel nog eentje van je Wifi (indien aanwezig).

En voor zover ik weet moet je aan de LAN zijde ergens instellen dat je een /56 prefix gebruikt met ID waarbij je de keuze hebt uit 00 tot FF. 00 is het standaard netwerk ID maar de rest zou ook actief zijn.

Indien dit niet lukt kan je ingeven dat je /60 gebruikt en kan je als ID kiezen tussen 0 tot F.

In het eerste geval zou je dus 16x16=256 VLan's kunnen maken. In het 2e geval 16.

Welke router gebruik je? Merk en type? Dan probeer ik eens de handleiding te bekijken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DUID veranderen

Dank voor info. Ik zal ook /60 proberen.

Ook: bij hotline zegt men nu dat de (CV8560E) HGW E-ROUTER (wit) vervangen moet worden door een eMTA modem (zwart) welke meer geschikt zou zijn voor vast IP. Hopelijk ondersteunt deze even snel (1000dn/50up) verkeer. Men komt de vervanging nog vandaag doen. ... Ik hou je op de hoogte.

Ik lees net onderaan de box: YY:YY:YY:YY:YY:YF is GW MAC addres en YY:YY:YY:YY:YY:YD is HFC MAC addres van de CV8560E.

Maar, als ik het goed versta: de /56 prefix moet gedelegeerd worden naar /60 (of is het /64) prefixen.

Wat mijn router model betreft: het is een linux (gentoo) box die ik zelf configureer.

Mijn vorige provider gaf een aparte /128 (P-t-P)) op de WAN interface (PPPOE) en een aparte /48 prefix voor de LAN. Dus moest ik gewoon forwarden (en op de LAN delegeren). Maar nu moet (als ik het goed begrijp) zowel WAN als LAN interface van zelfde /56 prefix kiezen. Desnoods koop (of maak) ik een OpenWRT router. Maar een gewone linux box moet ook kunnen (delegatie met radvd). Een gepaste radvd configuratie voor Telenet is overigens welkom.

 

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (2)
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DUID veranderen

De EMTA (CV7160E, zwart) modem die men ter vervanging van de HGW (CV8560E, wit) router kwam installeren doet zijn IPv6 werk wel goed.

 

1. men kan de DUID (LL) manueel ingeven

2. de linux router WAN interface krijgt enkel een /128 link-local address

3. de linux router LAN interface is bereikbaar met een addres uit de /56 range

 (enkel forwarding tussen WAN en LAN is nodig)

 

De EMTA heeft maar een Ethernet interface dus is er een extra Gigabit switch nodig voor DTV (digibox). Maar, om een of andere reden (ik probeerde 2 switchen en 2 kabels) negotieert de router WAN Ethernet interface Speed: 100Mb/s en Duplex: Half. Die interface is Gigabit en werkt normaal Speed: 1000Mb/s en Duplex: Full. De upload is prima (~50Mbps) maar de download gaat niet over 100Mbps.

 

Ik probeer uit te zoeken wat er schort, maar misschien zijn er gelijkaardge ervaringen (ik meen iets dergelijks gezien te hebben toen ik zocht op CV7160E). Opplossing welkom voor de Ethernet Speed/Duplex.

 

{*niet* 'like'-en aub}
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DUID veranderen

@NofanTasi 

 

Zou het niet aan een instelling op uw router kunnen liggen?

 

Ik heb dezelfde modem-only, een simpel switchke erachter en een Netgear R6400V2 router.

Geen enkel probleem, gigabit en full duplex verbinding.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DUID veranderen

Blijkbaar was de 'router' inderdaad 'vergeten' dat hij een 1Gbps Eth kon negotieren. Hij stond op 100Mpbs (maar werkt al jaren 1Gbps). In alle geval, nu heb in 1000down/50up (meerbepaald ongeveer 800down/49up) resultaat.

De 'router'  was overigens een simpele Ubuntu linux 'laptop' 🙂 (met een 2de 'LAN' ethernet interface via USB) waarmee ik de connectie eerst 100% wou testen en begrijpen alvorens effectief van provider te wisselen (met de Gentoo linux box als router). Op dit moment gebruiken we nog steeds vorige provider, maar nu ben ik klaar om de overgang aan te vatten. Wat de 100Mbps beteft: misschien was de Ubuntu Network manager tijdelijk in de war doordat ik zo veel keer de ethernet connectie fysisch veranderde.

Samengevat: de HGW router zet een /64 subnet van de voorradige /56 op de WAN interface en op die manier zijn, zonder extra trucs (extra routing of DHCP6-PD tussen interfaces), de andere /64 subnets niet van buiten uit bereikbaar op andere (LAN) interfaces. Maar de eMTA modem laat de WAN interface met rust (geeft een apart /128 addres) en het volstaat om tussen WAN en LAN interfaces te forwarden (geen routing nodig).

 

{*niet* 'like'-en aub}
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

DUID veranderen

Nog even laten weten voor hen die een (al dan niet zelf in mekaar geknutselde) router achter een modem zetten: niet alle dchpv6 client implementaties op linux werken even goed...

 

- network manager (e.g. ubuntu) is OK

- openwrt odhcpd implementatie is OK

- dibbler is OK

- dhcpcd is niet OK voor v6 (zelfs met correcte DUID)

- dhcpd ISC client heb ik niet voldoende getest

 

(uiteindelijk koos ik voor de x86 openwrt implementatie op een medium krachtige minicomputer PC, en de throughput is bevredigend goed : 800+/49+)

 

Waar precies de bug, of beperking, of misconfiguratie in dhcpcd ligt is me niet duidelijk, maar het heeft wellicht toch met router advertisement en prefix delegation te maken.

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)