Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

Beste mensen, 

vorige week kreeg ik een brief in mijn bus en ook via mijn Telenet dat er werken in onze straat zouden plaatsvinden. 

Dit gaat blijkbaar over de grote netwerf, ik vind dit vreemd aangezien ik dacht dat de werken van de grote netwerf al lang achter de rug waren. 

Zou dit misschien met de toekomstige fiber upgrade te maken hebben? 

In onze straat hangt hier alles wel nog aan de gevel en volgens mij is dit netwerk nooit vernieuwd geweest, hier in regio Leuven is dit het oudere radio public netwerk. (UPC). 

Al die netwerkkastjes hangen zonder enige bescherming zeer slordig aan de buitengevels. ( onder de daken), hier zie ik dan verschillende aftakkingen met kabels naar de mensen hun huizen. Deze kabels gaan dan rechtstreeks binnen bij de mensen. ,Dit is volgens mij de coax kabel. 

Mijn excuses als ik dit nieuwe onderwerp in een verkeerd topic heb geplaatst aangezien ik niet zeker wist welk te selecteren. 

Schermafbeelding 2022-05-23 om 09.03.56.png

Schermafbeelding 2022-05-23 om 09.03.56.png

 

Titel gewijzigd door Daan (mod) | Vorige titel: De grote netwerf

Tags (1)
0 Likes
22 reacties
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

de tap is in orde en waterdicht.

wit bakje heeft geen echte functie.

zijn oude witte kabels .

ja kan deze altijd vervangen ,

gewoon opmeten hoeveel meter  je nodig hebt tot aan de tap

je trek de kabel tot buiten op jouw gevel

de aansluiting zal telenet doen (door onderaanneming ) 

 

0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

@luc55  Ik heb geen zin om zelf op een ladder te gaan staan op een hoogte van meer dan 4 meter om dan zelf de hoeveelheid kabel op te meten. 

Ik was van de overtuiging dat alles kabels buiten de verantwoordelijkheid zijn van Telenet? 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

De grote netwerf / Fiberaansluiting

@fieldoxide 

Telenet zal zijn eigen technieker sturen , dus ook geen onderaannemer, en die sluit dit voor je aan. Je hoeft enkel de kabel klaar te hangen in dit geval en zij doen de rest. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

@patrick37  Er hoeft geen technieker langs te komen hoor want alles is hier aangesloten. 

Mijn punt was gewoon dat de afwerking van deze TAPS wel wat ordelijker had mogen zijn. 

0 Likes
wewanl
Professional Beetjesweter
Berichten: 19
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

Ik begrijpen als sommigen van jullie nu denken: " daar heb je weer een Nederlander". 

Maar houdt Telenet deze bijna vooroorlogse manier van aansluiten in stand?

In Nederland is op uitzonderingen nagelaten, alles vijftig jaar geleden al onder de grond aangelegd met eerst rijgsystemen en later wijkkasten welke dus beschermd zijn met een slot.

Vanaf die wijkkasten gaan weer grondkabels naar de woningen en pas is de woning is het abonnee overnamepunt. ( ik geloof dat dit in België anders wordt genoemd)

Dit lijkt me toch veel minder kwetsbaar als het bovengrondse gewapper wat Telenet dus blijkbaar best vindt.

Tevens denk ik dat waar nu glasvezel wordt aangelegd tot in de woning door concurrenten van Telenet dat dit toch ook wel gelijk onder de grond gebeurt?

Bij ons hoeft een monteur alleen een wijkkastje te openen met een sleutel. In België moet er dus bijna een brandweerwagen aan te pas komen om tot grote hoogte te stijgen?

Ik zeg dit met een knipoog, maar ben wel benieuwd of Telenet nog plannen heeft of graag de boel laat door wapperen 🙂 

 

 

 

0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

@wewanl Hier in het Leuvense ( jaren 80) ws het netwerk van Radio Public, wat later van naam is veranderd naar UPC. 

Dit netwerk is dan ergens als ik me niet vergis in de jaren 90 overgenomen door Telenet. 

Ondertussen woon ik hier al ongeveer 19 jaar, in de tussentijd heb ik hier nog nooit onderhoudswerken zien gebeuren door Telenet. 

De enige keer was dat ik verlies op mijn kabel had en toen heeft men 1 of andere fiche vervangen op de tap. 

Die fiche was helemaal geoxideerd wist de technieker me te vertellen. 

Ik vind persoonlijk dat Telenet het netwerk hier in het Leuvense niet echt goed onderhoud. 

Ik kan hier nog enkele foto's posten van andere huizen waar het een wirwar is van losse kabels aan de gevels, het minste dat men toch kan doen is de kabels mooi bij elkaar brengen. 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

je schat hoeveel kabel je nodig hebt +- vanaf de tap tot modem

die trek je van binnen naar  buiten op de  gevel van je huis

het  vastmaken zal telenet iemand sturen, zij mogen dit doen op gevels van buren

later zal er een technieker de aansluiten aan de tap en de modem aansluiten

(vroeger hadden de studente buurt kotnet  grappig 2 coax kabel op gevel )

https://www.veto.be/artikel/kotnet-verdwijnt-na-20-jaar

 

0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

De grote netwerf / Fiberaansluiting

@luc55 Ik hoef geen nieuwe kabel te laten trekken, de kabel die aangesloten is is wel al heel oud maar werkt nog perfect. 

Ik wil gewoon met dit topic aangeven dat men de manier waarop alles aan de gevels van de huizen hangt toch ook op een meer ordelijke manier kan installeren. 

Dit is in de tijd door radio public ( UPC) geïnstalleerd en in de tijd diende die kabel enkel voor radio en tv distributie, maar toen Telenet dit heeft overgenomen hadden ze volgens mij toch eens kunnen kijken hoe dit hier geïnstalleerd is geweest en indien nodig laten aanpassen. 

 

0 Likes