Beantwoorden
Duffyx
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

Digicorder interactief achter telenet router

Zoals velen heb ik een modem only. Ik vraag me dan ook geregeld af hoe ik zelf de digicorder interactief krijg op en zo elegant mogelijke manier. Maar wat me nog meer interesseert is hoe Telenet de digicorder interactief krijgt achter hun eigen router/modem combo... Ik weet voldoende oplossingen hoe ik het zelf kan en dit komt ook in vele forum posts terug, maar hoe doet Telenet het? Een soort MAC-address based policy? Ik zou het wel graag weten, if anybody even knows. 😄

0 Likes
3 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder interactief achter telenet router

@Duffyx 

 

Zoals je waarschijnlijk zelf wel weet is de enige manier om hem interactief te krijgen achter een  modem-only hem rechtstreeks op de modem aansluiten (via een switch) waardoor hij dus niet in uw eigen netwerk van uw router staat en een extern adres krijgt.

 

Hoe Telenet het exact doet met de HGW weet ik niet, maar ik weet wel dat de digicorder dan twee IP adressen krijgt en dan wel in het eigen netwerk bereikbaar is.

 

Of men u de echt grondige technische uitleg gaat geven, dat valt nog te bezien. Moest ge die uitleg krijgen, dan moogt ge mij dat altijd eens laten weten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder interactief achter telenet router

@Duffyx   Hoe het met de TVbox is weet ik niet. Maar voor de digicorder of digibox is het scenario ongeveer zo:

Ze maken op hun routers een soort VLan met private adressen dat zijn die 10.x.x.x adressen. Alle digicorders/digiboxen zitten via hun macadres in een database. Waarbij ze zien of het een gekochte, gehuurde, ingeleverde, herstelde, gestolen enz. box is.

Als je een box of corder afhaalt moet de bediende (klantendienst, technieker enz.) het macadres in het systeem steken waardoor deze box toegelaten wordt in het private netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Duffyx
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

Digicorder interactief achter telenet router

Inderdaad sowiso op basis van MAC adres. Ik heb vorig weekend VLAN's opgezet en de "WAN VLAN" gebridged met mijn WAN interface waar de Telenet modem only aanhangt. Dit alles op FreeBSD. Ik zie UN-NATTED traffic passeren van het privé IP address dat de digicorder heeft gekregen naar de telenet gateway upstream.

 

Ik denk dat het als volgt werkt:

De telenet routers (de all in one's) moeten op basis van MAC address alle firewall rules op dat bakje bypassen en gewoon forwarden naar de default gateway, alsook ARP requests voor DHCP leases te ontvangen. De logica voor die digicorders op een privé address te zetten zit dan in de upstream switches van Telenet, waar ze dynamic VLAN's kunnen gebruiken.

 

PS: Ik wist niet dat Telenet SNMP gebruikte op hun digicorders, tcpdump FTW :-).

0 Likes