Beantwoorden
GeertG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Domoticasysteem verbinden met internet

Dag iedereen, 

Ik heb een domoticasysteem gemaakt met siemens logo en alles werkt perfect op mijn thuisnetwerk. Kan iemand mij zeggen hoe ik er nu kan voor zorgen dat het domoticasysteem bereikbaar is via internet. ttz ik wil mijn verlichting kunnen bedienen vanop afstand... Ik moet blijkbaar een poort openzetten in mijn telenetmodem maar welke, en met welk een url kan ik dan mijn systeem benaderen? Dank voor uw antwoord

0 Likes
16 reacties
GeertG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Domoticasysteem verbinden met internet

OPLOSSING

Poort 8080 openzetten op telenetrouter via mijn telenet, mijn netwerk, modemdetails, geavanceerde instellingen, ipv4 port forwarding.

Logo! Instellen op ip-adres 192.168.0.2 (laatste cijfer mag anders)

Gateway (in de logo) instellen op intern ip-adres van de modem. 192.168.0.1 (standaard telenet)

Logo! kan je nu bereiken vanaf het internet via extern ip-adres van telenetmodem (kan je vinden op telenetrouter via mijn telenet, mijn netwerk, modemdetails, geavanceerde instellingen, netwerk wan-ip) met :8080 erachter. Vb. 178.178.178.178:8080.

Doordat het ip-adres van telenet kan veranderen is het beter om een ddns-adres aan te maken zodat je nooit meer moet zoeken naar het extern ip-adres. Het programma DUC dient hiervoor te worden geinstalleerd op uw computer, dit zorgt ervoor dat je domeinnaam wordt aangepast indien het ip-adres verandert.

Dank aan iedereen voor de hulp, ik kende er niks van en tis prima gelukt! (en logo! is een supersysteem)

vrgr

Geert

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

@GeertG  Blij dat het gelukt is. Eendracht maakt macht.

Zeker zorgen voor een zeer sterk paswoord.

Nog een tip. Gebruik eens een andere externe poort. Bijvoorbeeld 10250. In "Mijn Telenet" maak je nu een extra lijntje aan met deze poort als externe poort die je doorverwijst naar hetzelfde IPadres met interne poort 8080.

En dan probeer je eens uit DDNSnaam:10250 en je zou op hetzelfde moeten uitkomen.

Voordeel: Iedereen weet nu dat bij Siemens standaard 8080 gebruikt wordt. Als je dit nu veranderd wordt het voor anderen moeilijk(er) om je systeem te bereiken want alleen jij weet welke poort je gebruikt. Hackers moeten al je IPadres scannen om je open poorten te zoeken en dat is meestal al een beetje teveel moeite.

Dat is de nog maar recent bijgekomen toepassing op Mijn Telenet: portswitching. Als het werkt kan je het lijntje waarbij je externe poort 8080 doorverwijst dan terug verwijderen.

Siemens.PNG



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.