Beantwoorden
GeertG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Domoticasysteem verbinden met internet

Dag iedereen, 

Ik heb een domoticasysteem gemaakt met siemens logo en alles werkt perfect op mijn thuisnetwerk. Kan iemand mij zeggen hoe ik er nu kan voor zorgen dat het domoticasysteem bereikbaar is via internet. ttz ik wil mijn verlichting kunnen bedienen vanop afstand... Ik moet blijkbaar een poort openzetten in mijn telenetmodem maar welke, en met welk een url kan ik dan mijn systeem benaderen? Dank voor uw antwoord

0 Likes
16 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

@GeertG  Als je nu verbinding maakt doe je dit vermoedelijk via uw browser door in te geven:

http(s)://192.168.0.x zijnde het IPadres van deze toepassing en je komt dan op een bepaald scherm.

Als dat zo is dan zal je enkel moeten poort 80 (Http) en poort 443(Https) moeten forwarden via "Mijn Telenet".

Dan zorg je best ook voor een DDNS, dat is een domeinnaam die constant uw publiek IPadres bij houdt via een app of instelling op uw systeem. Daarvoor google je DDNS of ga je naar een provider als NoIP.com waar je een gratis account kunt aanmaken.

Het komt er dan op aan om van buitenaf te browsen (via smartphone, tablet of andere PC) naar DDNSnaam of naar uw publiek IPadres.

Zorg er wel voor dat je een heel sterk wachtwoord gebruikt om misbruik te voorkomen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
IwanVM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Domoticasysteem verbinden met internet

Aangezien er teveel poorten appart draaien.

Ge zoekt in uw lijst met verbonden toestellen of uwe logo naar z'n intern IP.

Kan je dit vast instellen op je logo , dan raad ik aan om het laatste getalletje te veranderen naar 2

Dus bv 192.168.0.1 is standaard de modem , jou toestel is mss 192.168.0.123 maar je kan ook zeggen normaal : 

Static ip :

 

192.168.0.2 als fixed ip
255.255.255.0 als subnet
192.168.0.1 als gateway

 

Daarna ga je naar mijn telenet en zoek je DMZ en daar vul je in dat je een DMZ wilt naar logo dus naar den 192.168.0.2 zo komen alle inkomende verzoeken op je publiek ip (whatsmyip.org) toe op je logo. Indien daar een veiligheid op zit om in te loggen wat mijn ervaring met de logo 12V van 20 geleden niet echt kan zeggen ... dan zit je veilig. Boot je in op uw bediening direct ... dan zou ik inderdaad toch gaan kijken om je poorten appart te mappen en deze vind je door de fabriekanten hun handleidingen na te lezen , en dan per intern ip de poort te zeggen.. 

 

Enkele side notes:  192.168. X . 1 -> Bij een C klasse ip adress kan het 3de gedeelte (0-255) zijn. 

Dus bij jou moet het niet persé 0 zijn het 3de getal.

Maar dat zou er op wijzen dat je meerdere routers hebt... 

En dan wordt het verhaal anders .... Dan zet je beter je routers om naar Acces points en laat je de modem van telenet de DHCP server spelen. Maar omdat je intern ip veranderd zet ik het fixed en fixed is tussen 2-49 op het einde (4de dingske) dat je veilig zit om geen overlapping te hebben.

Ook is dit enkel van toepassing op modems die wifi zelf uitzenden. 

Een niet wireless modem zal niets van poorten bijna filteren , maar dan zijn de instellingen op je EIGEN ROUTER te vinden 🙂 

 

0 Likes
IwanVM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Domoticasysteem verbinden met internet

@igvfer Jij gaat er al van uit dat zoiets een webserver draait 🙂 Much too learn u have young padéwan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

Nee ik ga ervan uit dat ik te weinig informatie heb. En dat de verbinding via een standaard modem/router (HGW) van Telenet gaat, waar nog niets aan instellingen is veranderd. En ook dat er op de meeste systemen een soort webserver draait. Dat is bij beveiligingscamera's zo en op veel domoticasystemen maar je kan meestal ook die poort veranderen. Ik heb Fibaro en ik kan die ook van buitenaf bereiken als ik dat wel en vanuit dat scherm alle aangesloten apparaten sturen. Nog een voorbeeld. Ik heb 4 camera's. Ik kan ze elk afzonderlijk bereiken (allemaal afzonderlijke Http, Https of RTSP poorten) of via mijn NAS waarop software draait om de camera's te bereiken en dan zie ik ze alle vier direct. Via 1 poort.

Daarom vraag ik ook expliciet hoe hij intern connectie maakt. daarmee zie ik direct of het via Http of Https is, en over welke poort.

Basisprincipes blijven altijd identiek. Binnenkomende router eventuele vervolgrouters en zelden of nooit DMZ gebruiken.

Kleine aanvulling: afkomstig van de site van Siemens Logo

"LOGO! speelt in op nagenoeg alle noden van de klant: met of zonder display, volledige communicatieopties via Ethernet en geïntegreerde webserver waarvoor geen html-kennis vereist is."



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Domoticasysteem verbinden met internet

Ga je nu met je webbrowser via het thuisnetwerk op je logo?

http of https?

 

Heeft je logo een vast ip adres?

 

Hoe beter uw informatie, hoe beter een antwoord.

 

IwanVM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Domoticasysteem verbinden met internet

Laten we dan bv je nas als voorbeeld pakken.

Je draait iets of wat media content...

Je draait een cloudhosting erop etc...

En voor je het weet zit je aan je 10 regels op MT ...

Is DMZ een veilige oplossing? neen ... Maar denk ik dat zo een platform meer als 10 poorten nodig heeft .. ja .. en hopelijk zijn ze idd aan te passen naar wens... 

 

dit is ook de reden waarom ik naar niet draadloze modems verplicht ben overgestapt... je kan maar zoveel dingen gaan doen met 10 regeltjes ... 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

@IwanVM  Uw informatie is een beetje achterhaald. Sinds release 19.8 en een paar bugfixes heb e nu 30 lijntjes en kan je zelfs aan portswitching doen.  10 was inderdaad te weinig en dat had ik en anderen reeds in 2018 aangekaart. Het heeft een tijdje geduurd maar als het langzamer gaat heb je er meer genot van zeggen ze altijd.😀

Maar of je nu 30 regels via "mijn Telenet" doet of via een gewone router, je moet ze toch doen. Maar ik opteer dan liever voor een modem only met eigen router. Heb ik tot nu toe niet gedaan en alles werkt prima.

 

poortennieuw.PNG



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GeertG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Domoticasysteem verbinden met internet

Dag allemaal,

Ik heb zopas gedaan wat Ignace heeft aangeraden (poort 80 open gezet, ddns aangemaakt) en ik krijg enkel toegang vanop mijn laptop. Vanop de tablet of de telefoon krijg ik geen toegang. Ik geef het adres in mijnkeuze.hopto.org en ik zie direct de webpagina die op mijn logo server draait op mijn laptop. Deze laptop zit wel in hetzelfde netwerk als de logo, misschien is het mogelijk dat het hierdoor werkt op de laptop. Wat zou ik kunnen verkeerd doen?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

  @GeertG  Ik moet je eerst en vooral waarschuwen als je van op je eigen netwerk via DDNSnaam surft je soms, maar niet altijd, je verbinding kunt verliezen van het internet. De beruchte NAT loopback bug die soms op treedt.

Dit terzijde.

Ik zou ook poort 443 (HTTPS) openzetten. Ik ben niet bekend met dat Siemens systeem maar het kan zijn dat er een instelling in zit die omleidt via https. Je kan wel via http een verzoek sturen maar je systeem antwoord, OK maar wel via https, en daarom moet dan ook poort 443 geforward worden.

In sommige browsers kan je gewoon de DDNS naam, of publiek IPadres, ingeven zonder meer en die zet er dan zelf http:// voor. Maar in sommige smartphones moet je er zelf http:// voor zetten of het werkt niet.

Dat is uitzoeken geblazen.

Je zegt dat je wel de webpagina ziet via uw laptop. Wat komt er in de URL bovenaan? http://..... of https://.....

We zijn in elk geval al op de goede weg. Maar om zeker te zijn moet je toch proberen verbinding te maken via mobiele data (dat is een ander netwerk) en niet via uw WiFi.

Mocht je modem uitvallen dan zie dit rechts onderaan, dan verschijnt er daar een wereldbolleke. Je modem start automatisch terug op na enkele minuten.

Anders eens een screenshot van je portforwarding tonen. Zo zien we direct of je iets over het hoofd hebt gezien. Interne IPadressen mogen zichtbaar, publieke niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Domoticasysteem verbinden met internet

Lukt nog altijd niet. Fantastisch dit forum met z'n deelnemers. Hopelijk vinden we de oplossing.

Bijgevoegd 2 screenshots Knipsel34.PNGKnipsel33.PNG

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

Dat ziet er goed uit. Ook onderaan geklikt op wijzigingen opslaan?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertG
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Domoticasysteem verbinden met internet

uiteraard

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

Kunt u nog eens doorgeven, welk webadres je gebruikt om lokaal in te loggen? Eventueel in een PM (Persoonlijke mail)

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Domoticasysteem verbinden met internet

@GeertG  Nog wat aan het snuffelen geweest en dit gevonden:

https://support.industry.siemens.com/cs/document/108994400/how-do-you-enable-and-call-the-web-server... 

En vooral belangrijk: enable webservice

En blijkbaar is het poort 8080 die je moet forwarden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.