Beantwoorden
robinsky
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Dubbele nat met TP-link Deco xe75 & Docsis 3.1 E-router

Gisteren gebeld met telenet dat ik een dubbele NAT heb, blijkbaar wordt hier geen uitleg over gegeven en word ik mooi naar de deur gestuurd. 

 

hieronder zichtbaar. 

 

1 3 ms 1 ms 1 ms 192.168.68.1
2 15 ms 3 ms 4 ms 192.168.0.1
3 15 ms 17 ms 14 ms 78-23-176-1.access.telenet.be [78.23.176.1]
4 15 ms 14 ms 10 ms dD5E0CD12.access.telenet.be [213.224.205.18]
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 38 ms 25 ms 22 ms 72.14.239.109
9 29 ms 28 ms 32 ms 216.239.49.13
10 30 ms 25 ms 19 ms dns.google [8.8.8.8]

Zijn hier enige oplossingen voor om dit te vermijden zonder mijn functionaliteit te verliezen van mijn Deco 75xe zonder die in AP mode te moeten zetten?

thanks!

 

0 Likes
4 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Dubbele nat met TP-link Deco xe75 & Docsis 3.1 E-router

De enige modem bij Telenet die vandaag een vorm van bridged mode supporteert is de CV8560E.

Met deze modem kan je via config (Mijn Telenet) de MAC van je eigen router, in deze de Deco XE75 blijkbaar, ingeven.

Resultaat is dat je dan een publiek IPv4 krijgt op je Deco, en je Deco dus zelf de NAT doet, en dus maar 1 keer.

Voor IPv6 krijg je vandaag een sub-delegate van de /56 van je modem, meer bepaald een /60.

Let natuurlijk op.  De LAN achter je modem en de LAN achter je DEco zijn aparte segmenten, dus hebben routes nodig om met elkaar te communiceren, dus je krijgt iets a la 192.168.0.X voor de lan achter je modem en 192.168.Y.X voor de lan achter je Deco.  Op zich geen enkel probleem, tenzij je dingen achter je modem wil laten communiceren met dingen in de deco lan.  bvb PC connected aan je deco lan en nas op de modem lan.  Oplossing is vrij eenvoudig: als je opteert voor deze mode ben je zelf verantwoordelijk , dus dien je in principe alles achter je eigen router te hangen.  ALs je nog een oudere STB hebt, gaat die wel achter de modem moeten, de rest zou normaal geen problemen mogen geven.

Misschien nog een voetnoot.  Je klaagt dat Telenet dit niet meedeelt, en dat kan best zijn, maar als iedereen in het wilde weg routers gaat installeren gaat het ook onmogelijk worden voor hun om support te geven, want is een 3rd pty toestel, unknown, kan goed werken, maar unknown.  Als je dan verwacht dat iedereen een briden modem by default zou krijgen, dan kan dat ook niet, want wie gaat dan de IP addressen allemaal aanleveren of indien beperkt tot 1: beperking van aantal hosts in use.

Dus de gulden middenweg en ok vor 99% vd footprint waarschijnlijk is een routed model, met de mogelijkheid tot uitzondering via de CV8560E voor diegene die zelf alles in handen willen nemen.  Hou er ook rekening mee dat je eigen router dan ook zal moeten zorgen voor juiste firewalling, portmaps, ... 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Dubbele nat met TP-link Deco xe75 & Docsis 3.1 E-router

Je moet bridging (MAC pass-through) instellen via Mijn Telenet: Je Thuisnetwerk > Geavanceerde instellingen > Netwerk

In het tabblad "Netwerk" kopieer je dan het MAC-adres van je TP-link Deco dat bij "Verbonden gebruikers" staat naar het MAC-adres veldje bij Bridging.
Daarna de wijzigingen opslaan en de modem herstarten en je TP-link Deco zal dan een publiek IP-adres hebben.

robinsky
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Dubbele nat met TP-link Deco xe75 & Docsis 3.1 E-router

Hi, het MAC adres van router is 1 cijfer verschillend van wat men toont op de geconnecteerde apparaten. 

Nu heb ik dat even zo doorgevoerd want ging er vanuit dat het Mac adres die de TP link app toont wel het juiste zou zijn.

Thanks voor het antwoord! 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Dubbele nat met TP-link Deco xe75 & Docsis 3.1 E-router

Jouw TP Link Deco heeft verschillende MAC adressen. Wat jij ziet in de TP link App is dus niet het WAN MAC adres ..

Vandaar het correcte advies hierboven om het MAC adres te gebruiken dat Telenet ziet ...