Beantwoorden
MARC-B1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Smile! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

EEn IP adres aan een mac-adres koppelen

Hallo, Ik gebruik een aantal NAS-toestellen en ik dacht die een vast IP adres te geven ipv een DCHP, omdat er af en toe een NAS niet meer zichtbaar is en ik dan een restart moet doen.

 

Maar nu las ik deze gouden tip. Echter ik weet niet hoe ik er aan begin?

Kan iemand me wat op weg helpen ? THX

 

 

Wat je veel beter kunt doen is je NAS gewoon op DHCP laten staan en in je router een IPadress<-->macadres koppeling maken.
Dan krijg je Nas via dhcp altijd hetzelfde ipadres zonder problemen en als je ooit eens een andere router krijgt blijft alles werkbaar.

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EEn IP adres aan een mac-adres koppelen

Dit is gedeeltelijk waar. Maar als je via een HomeGateway van Telenet werkt is dit niet mogelijk. Dit is alleen mogelijk als je een modem only met eigen router hebt.

Heb je zo'n HGW van Telenet dan kan je perfect een vast IP adres in je NAS steken maar vermijd de range 192.168.0.100 tot 192.168.0.254. Ik gebruik altijd adressen tussen 10 en 49. Nog nooit problemen gehad in de 5  jaar dat ik een NAS heb zelfs niet na een modemswitch. Je hebt ruimte voor 40 toestellen (Printers, camera's, NAS) dat zal voldoende zijn zeker?

Onder win 10 kan je inderdaad soms je NAS niet terugvinden onder netwerkbeheer maar dat is de schuld van windows. Een rappe manier om je NAS terug te vinden (als het een Synology is): http://find.synology.com/#

 


@MARC-B1@  schreef:

Dan krijg je Nas via dhcp altijd hetzelfde ipadres zonder problemen en als je ooit eens een andere router krijgt blijft alles werkbaar.


Dit klopt ook niet, want je moet bij een nieuwe router dan eerst terug je maclijsten weer instellen. En als er daar een tiental toestellen in aanwezig zijn ben je even zoet. Dan is het simpeler om je router terug in de netwerkrange 192.168.0.x te zetten dat is 1 vlugge handeling. Ik zie je anders al een Sonos installatie terug werkend te krijgen na een router switch met zo'n mac adressen toewijzing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

EEn IP adres aan een mac-adres koppelen

Bv. met Linksys: https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=135673

 

P.S.

Voor zover mij bekend is dit IP-Mac koppeling niet mogelijk met een Telenet HGW (modem&router combinatie) & ik dacht in oudere berichten door anderen reeds aangekaart

-> Telenet modem only en eigen router (of keuze van het gebruik van een vast lokaal IP adres voor uw NAS)

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

EEn IP adres aan een mac-adres koppelen

Over het algemeen (in een eigen router dus, niet de HGW van telenet) kun je dit terugvinden in het basismenu van de setup onder de hoofding "IP reservation table" of iets gelijkaardigs.

 

In deze tabel kun je dan naar eigen goeddunken de MAC adressen ingeven van de toestellen die je steeds hetzelfde IP adres wil geven en vervolgens dat IP adres erbij invullen.

 

Het alternatief is dus, en dat is ook voor een HGW mogelijk, in het toestel zelf een IP adres reserveren. Kies dan wel een adres dat buiten de range van de DHCP van uw router ligt om alle problemen dienaangaande te vermijden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

EEn IP adres aan een mac-adres koppelen

Ik heb een TP-Link Archer C7 en daar kan dit op twee manieren:

 

IP & MAC Binding

 

binding.settings.png

 

Maar dit krijg ik op een of andere manier niet gedaan (vandaar dat ARP Binding op disable staat), dus ik gebruik deze:

 

Address Reservation

 

address.reservation.png

 

Werkt perfect! (Al kan ik op al mijn toestellen ook zelf een static IP toekennen...)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MARC-B1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Smile! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

EEn IP adres aan een mac-adres koppelen

Wow, dank U voor deze info ! 

Daar zal deze dummie weer effe ziet mee zijn: ga dat straks op mijn gemak nog eens herlezen en proberen te begrijpen 😉

Alleszins mijn oprechte dank voor jullie reacties.