Beantwoorden
Cityhunter
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Eigen router ipv Telenet modem/router

ik wil een eigen router gebruiken ipv de Telenet modem/router. Dus ik wil die Telenet vervangen door een modem only model. Net even gebeld met een Telenet Center en die wisten me te vertellen dat ze deze kunnen wisselen voor een modem only model maar dat ik hierdoor geen TV diensten meer zal kunnen kijken. Dit is vervelend want mijn eigen router gebruiken zou me veel kopzorgen besparen rond dubbel NAT gebruik. Ik heb een kleine thuisserver staan die niet bereikbaar is zodra het internet uitvalt en dit komt door de dubbele NAT. Ik verbind mijn eigen Asus router via kabel met de Telenet modem/router model CH8568LG. Dit is, naast een power line voor tv diensten een een telefoonlijn, de enige kabel die uit de Telenet modem/router vertrekt. Vanuit de Asus router heb ik mijn thuisnetwerk met al mijn apparaten (vaste pc's, printer, server...) aangesloten aan die Asus router dus. Het vervelende is dus dat mijn server niet meer bereikbaar is in mijn thuisnetwerk zodra het internet niet meer werkt... Zou er iemand hier een oplossing voor hebben?

0 Likes
23 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Eigen router ipv Telenet modem/router

Dag @Cityhunter, welkom. Ik zou je willen adviseren hier op het forum even te zoeken op de termen CV8560E en briding.

Het antwoord wat je van de helpdesk hebt ontvangen is onjuist.

Er worden geen modem-only modellen meer uitgegeven, Het laatst beschikbare model was docsis 3.0 - er is geen modem-only binnen de huidige docsis 3.1 modem series.

Er is wel een model wat E-router genoemd wordt, meer specifiek gaat het om de CV8560E, welke geconfigureerd kan worden (via mijn telenet) met een functie die Telenet briding noemt. Eigenlijk gaat het daarbij om MAC-passthrough. Heel simpel gezegd,  voor één apparaat (MAC adres) wordt geen NAT gedaan, het IPv4 verkeer wordt gewoon 1op1 doorgezet naar het achterliggende Telenet netwerk.. Dit maakt het mogelijk dat dit apparaat een publiek IPv4 adres toegekend krijgt.

De E-router werkt wel nog gewoon als router voor het IPv6 verkeer, en als NAT router voor andere aangesloten apparaten die IPv4 gebruiken.

Je kunt dus een PC "rechtstreeks" aan het internet koppelen, zonder NAT, maar meer gebruikelijk is het deze functie te gebruiken voor een eigen router. Die koppel je met zijn WAN aansluiting aan één van de LAN aanslutingen van de E-router. Het WAN MAC adres configueer je dan bij de bridigng. Je  router krijgt dan een publiek IPv4. Alle apparatuur achter je eigen router hoeft dan maar 1x NAT te ondergaan. Port-forwarding enz. doe je dan ook op de eigen router


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cityhunter
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Eigen router ipv Telenet modem/router

Super dank je wel voor de duiding. Ik ga langs bij een Telenet center en vraag achter dit toestel CV8560E.

Cityhunter
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Eigen router ipv Telenet modem/router

"Het antwoord wat je van de helpdesk hebt ontvangen is onjuist." Dit blijkt wel een probleem te zijn, ik had dit weekend via de Telenet helpdesk een vervelende medewerker aan de lijn die me verzekerde dat het onmogelijk was dat ik een eigen router had die aangesloten was op de Telenet modem/router. Dit kan nooit zei hij, toen ik zei dat dit al jaren aan het werken was bij mij zei hij vlakaf dat dit niet kon, ik er niks van verstond, niet wou luisteren naar hem... Dan maar een andere medewerker gevraagd die dan maar een afspraak met een technieker inboekte... zucht...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router ipv Telenet modem/router


@Cityhunter  schreef:

Net even gebeld met een Telenet Center en die wisten me te vertellen dat ze deze kunnen wisselen voor een modem only model maar dat ik hierdoor geen TV diensten meer zal kunnen kijken.


Dat klopt niet helemaal. De Telenet-decoders functioneren met elke Telenet-modem.
Wat de medewerker van het Telenet Center wellicht bedoelt is dat een Telenet Digibox of Digicorder niet achter je eigen router (NAT) mag zitten.

Maar daar bestaat een eenvoudige oplossing voor. Op elke moderne router bestaat er een IPTV/VLAN-functie om één poort in bridge-mode te zetten waardoor je op één toegewezen poort toch een Digibox op je eigen router kan aansluiten. Voor de recentere Telenet TV-box is dat trouwens niet meer nodig, die functioneert wel achter NAT.

 


@Cityhunter  schreef:

Zou er iemand hier een oplossing voor hebben?


De oplossing is eenvoudig, je wisselt je huidige Telenet-modem om voor een CV8560E en sluit je toestellen op identieke wijze als voorheen aan. Daarna configureer je in "Mijn Telenet" bij de geavanceerde instellingen van de Telenet-modem je Asus-router in bridge-mode (MAC pass-through). Dit doe je door het MAC-adres van de Asus-router dat in "Mijn Telenet" bij verbonden gebruikers wordt weergegeven te kopiëren naar het MAC-adres veld bij "Bridging". Daarna de gewijzigde instellingen opslaan en de modem herstarten. Daarna zou je Asus-router dan een publiek IPv4-adres moeten krijgen. Je Asus-router is dan rechtstreeks met het internet verbonden en kan je dus naar je eigen wensen instellen om je server extern bereikbaar te maken.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router ipv Telenet modem/router

Die dubbele NAT mag geen probleem vormen bij een juiste configuratie. De fout die je maakt is waarschijnlijk dat je uw eigen router geen vast IP adres hebt gegeven aan je eigen router. Maar dat je geen eigen router kunt zetten is fout. De oplossing heb je al gezien in de andere antwoorden. U bent niet alleen die een gebrekkige (basis)kennis heeft van netwerken, zo zijn er ook bij de Telenet medewerkers (helpdesk). Zelfs in PC shops vind je die. Ze kunnen mensen alleen helpen (denken ze) door extra producten te verkopen



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Eigen router ipv Telenet modem/router


@igvfer  schreef:

Die dubbele NAT mag geen probleem vormen bij een juiste configuratie.


Dat is een heel terechte opmerking. In bijna heel Duitsland gebruiken de providers een dual-stack lite setup voor hun particuliere klanten.

Die krijgen thuis een Fritzbox router, welke NAT doet tussen het LAN (meestal een 192.168.0.0/16 netwerk) en het IP adres van de WAN aansluiting. Dit WAN IPv4 adres is meestal een 100.64.0.0/10 adres, waarop de provider Carrier Grade NAT uitvoert. Effectief is er dus sprake van dubbel NAT in deze situatie, die gebruit wordtk bij miljoenen huishoudens in Duitsland.

Het nadeel van deze opstelliing is wel dat het meestal onmogelijk is je eigen netwerk via IPv4 toegankelijk te maken. Het 100.64.0.0/10 netwerk is namelijk niet vanaf het internet bereikbaar.
IPv6 is wel volledig gerouteerd. Je kunt op de firewall van de Fritzbox porten openzetten (voor allle duidelijkheid - dat os dan geen port-forwarding). Zo is het mogelijk eventueel IPv4 door een IPv6 tunnel te leiden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Eigen router ipv Telenet modem/router


@Arnie  schreef:

@igvfer  schreef:

Die dubbele NAT mag geen probleem vormen bij een juiste configuratie.


Dat is een heel terechte opmerking.


Ik vind dat een heel kortzichtige opmerking.

Dubbele NAT is voor niets nodig, dit maakt externe toegang naar lokale servertoepassingen nodeloos omslachtig.
Kortom, dubbele NAT (onder dwang van slechte internetproviders) zorgt voor véél praktische rompslomp die eigenlijk niet zou bestaan als de consument volledig vrij was.

Het is compleet absurd dat de topicstarter een modemwissel moet uitvoeren om een publiek IP-adres op zijn eigen netwerkapparatuur te kunnen verkrijgen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Eigen router ipv Telenet modem/router

@Ex-Netweter, ik het meest je eens dat 1x NAT de voorkeur heeft. Liever zelfs geen NAT, maar met het grote aantel gebruikers, en het bewerkt aantal IPv4 adressen is dat niet realistisch. Daarom is er IPv6 onwikkeld. Het is triest te zien hoe langzaan de overschakeling gebeurt (of eigenlijk niet gebeurt).

Wanneer je eigen diensten vanaf je privé IPv4 netwerk via het internet beschikbaar wilt maken is dat zeker makkelijker wanneer er maar één NAT router gebruikt wordt.
Heb je die behoefte voor het openstellen van diensten niet, dan is dubbel NAT niet noodzakelijk een probleem.

Technisch zou Telenet denk ik de MAC passthrough op elk van hun "modems moeten kunnen aanbieden. Ik weet niet waarom deze functie enkel als optie voor de CV8560E aangeboden wordt. Eigenlijk zouden ze zelfs gewoon een config optie kunnen aanbieden waarmee je de HGW gewoon in modem-only modus zet.

Waarschijnlijk hebben ze schrik voor het aantal problemen wat die zal opleveren bij klanten die de functie gaan gebruiken, zonder over voldoende kennis te beschikken hun eigen router correct te configureren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Eigen router ipv Telenet modem/router

Ik ben ook voorstander van een E-router (CV8560E) voor mensen die een eigen router willen gebruiken achter hun Telenet modem. De externe bereikbaarheid van je eigen netwerk is hiermee inderdaad eenvoudiger op te zetten.

Maar ik zie het verband niet tussen het probleem van de Topic Starter en dubbele NAT 🤔

Als ik het goed begrijp kan:

  1. de TS perfect zijn thuisserver bereiken - zolang hij internet heeft.
  2. de TS zijn thuisserver niet bereiken vanuit zijn eigen netwerk, als het internet wegvalt.

Met andere woorden

  1. de TS heeft dubbele NAT perfect onder controle, gezien hij zijn thuisserver kan bereiken ???
  2. Dat hij vanuit zijn eigen netwerk zijn thuisserver niet kan bereiken zonder internet is toch geen gevolg van dubbele NAT ??? Maar kan verschillende oorzaken hebben:
    • misschien probeert hij via het externe IP adres zijn thuisserver te bereiken. zonder internet lukt dat natuurlijk niet
    • misschien probeert hij via een domeinnaam zijn thuisserver te bereiken. zonder internet geen dns?
    • NAT loopback?

Ik denk dat hij wat meer info moet geven, zodat we zijn probleem kunnen oplossen

Maar een nieuwe modem halen, om zijn router een publiek IPv4 adres te kunnen geven, zal zijn probleem ook niet oplossen als het internet uitvalt.

Of begrijp ik het probleem verkeerd?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Eigen router ipv Telenet modem/router


Technisch zou Telenet denk ik de MAC passthrough op elk van hun "modems moeten kunnen aanbieden. Ik weet niet waarom deze functie enkel als optie voor de CV8560E aangeboden wordt.


Natuurlijk kan Telenet dat.

MAC passtrough is standard op alle Telenet modems, want deze functie wordt gebruikt om de MAC adressen van de digicorders en digiboxen in te geven.

Het is alleen op de CV8560E dat de gebruiker dat kan ingeven via "Mijn Telenet" ...

0 Likes
Cityhunter
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Eigen router ipv Telenet modem/router


@igvfer  schreef:

Die dubbele NAT mag geen probleem vormen bij een juiste configuratie. De fout die je maakt is waarschijnlijk dat je uw eigen router geen vast IP adres hebt gegeven aan je eigen router. Maar dat je geen eigen router kunt zetten is fout. De oplossing heb je al gezien in de andere antwoorden. U bent niet alleen die een gebrekkige (basis)kennis heeft van netwerken, zo zijn er ook bij de Telenet medewerkers (helpdesk). Zelfs in PC shops vind je die. Ze kunnen mensen alleen helpen (denken ze) door extra producten te verkopen


een gebrekkige (basis) kennis? Sorry? Dat ik met dit probleem zat sluit niet uit dat ik met zoeken en proberen erin geslaagd ben een eigen (ooit zelfs 2 netwerken om es zaken te testen) intern netwerk aan te leggen zonder enig probleem. Nee, ik weet zeker en vast niet alles over netwerken, daarom dat ik op het forum op zoek ga naar mensen die wel kunnen helpen met inzicht en kennis over een specifiek probleem waar ik niet aan uit geraak. Fijne dag verder.

0 Likes
Cityhunter
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Eigen router ipv Telenet modem/router


@flip1953  schreef:

Ik ben ook voorstander van een E-router (CV8560E) voor mensen die een eigen router willen gebruiken achter hun Telenet modem. De externe bereikbaarheid van je eigen netwerk is hiermee inderdaad eenvoudiger op te zetten.

Maar ik zie het verband niet tussen het probleem van de Topic Starter en dubbele NAT 🤔

Als ik het goed begrijp kan:

  1. de TS perfect zijn thuisserver bereiken - zolang hij internet heeft.
  2. de TS zijn thuisserver niet bereiken vanuit zijn eigen netwerk, als het internet wegvalt.

Met andere woorden

  1. de TS heeft dubbele NAT perfect onder controle, gezien hij zijn thuisserver kan bereiken ???
  2. Dat hij vanuit zijn eigen netwerk zijn thuisserver niet kan bereiken zonder internet is toch geen gevolg van dubbele NAT ??? Maar kan verschillende oorzaken hebben:
    • misschien probeert hij via het externe IP adres zijn thuisserver te bereiken. zonder internet lukt dat natuurlijk niet
    • misschien probeert hij via een domeinnaam zijn thuisserver te bereiken. zonder internet geen dns?
    • NAT loopback?

Ik denk dat hij wat meer info moet geven, zodat we zijn probleem kunnen oplossen

Maar een nieuwe modem halen, om zijn router een publiek IPv4 adres te kunnen geven, zal zijn probleem ook niet oplossen als het internet uitvalt.

Of begrijp ik het probleem verkeerd?


De situatie heb je juist geschetst, ik begreep niet waarom ik de server niet kon bereiken, gezien deze aangesloten is op mijn eigen Asus-router. Alle apparaten in huis zijn via kabel of wifi aangesloten op deze Asus-router. Vanuit de Telenet modem/router loopt er 1 kabel naar de Asus router, die Asus beheert het ganse netwerk. Ik ging langs bij een Telenet center en had het geluk om iemand met kennis voor mij te hebben die vriendelijk genoeg was om me te helpen. 

ik benaderde bij het uitvallen van internet de server via het lokaal IP toegewezen door de Asus router (192.168.1.xxx) en niet via de domeinnaam of het externe publieke IPv4 adres. Dit lukte niet, wat vreemd is.

Als test trok ik de "oude" Telenet modem/router uit de stekker en wat bleek: ik kon met alle apparaten (pc's, gsm, android box) onmiddellijk aan de bestanden op de server. Het lag dus degelijk aan die dubbele NAT. Waarbij ik toegeef dat ik daar te weinig kennis van heb om deze juist te configureren voor mijn behoefte. 

Ik installeerde gisteren de nieuwe CV8560E modem/router van Telenet en configureerde die zoals RafB hierboven in de oplossing aangeeft en ook de medewerker van het Telenet center uitlegde. De Asus router heeft nu een publiek IPv4 adres gekregen en alle problemen zijn van de baan. Ik hoef nu meteen ook niet meer via port forwarding te werken op de Telenet modem/router om aan de server te geraken. De port fowarding is nu enkel nog nodig op de Asus router, alweer een stapje makkelijker.

De oplossing hierboven van Rafb werkte perfect, nu ben ik er gerust in als het internet eens uitvalt ik nog steeds via mijn eigen netwerk aan de server kan geraken.

Bedankt voor alle reacties allemaal, het probleem is hiermee opgelost

Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 517
En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen! WOW!

Eigen router ipv Telenet modem/router

@Cityhunter 

Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie heeft besloten dat telecomaanbieders vanaf 1 november 2024 vrije modemkeuze moeten toestaan.

Gebruikers mogen vanaf dan zelf hun modem en router kiezen zonder dat de provider dat mag verbieden.

https://tweakers.net/nieuws/214492/belgische-consumenten-mogen-vanaf-1-november-2024-eigen-modem-en-...

Je moet dan uiteraard GEEN ondersteuning van Telenet verwachten!!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router ipv Telenet modem/router

Modemkeuze is heel iets anders dan ROUTERkeuze (dat heb je nu al). Over een modemkeuze heb ik mijn twijfels want daar kan je enkel de parameters invullen die nodig zijn om het interne signaal om te zetten naar het externe signaal die gebruikt wordt op de kabel. Daar zal je niet echt winst uit halen meen ik. Of jullie moeten mij eens het tegendeel bewijzen. Ik vrees dat je weinig invloed hebt over hoe de cmmunicatieverloopt op de kabel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes