Beantwoorden
SallyBelgium
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De 3 wijzen! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Hallo,

 

Ik heb een nieuwe telenet box gekregen en deze werkt prima, alleen heb ik net telefoon gekregen van telenet om mij te vertellen dat dit slechts tijdelijk werkt.  Ik zal mijn modem only moeten vervangen door een nieuwe wifi modenm van telenet.   
Momenteel surf ik van buitenaf (op het werk, gsm) via de VPN op mijn persoonlijke router (Netgear orbi) en werk ik ook veel op mijn thuisnetwerk op deze manier.
Mijn vraag is, gaat dit nog allemaal werken met zo'n wifi-modem ervoor?

Momenteel is mijn opstelling :
Telenet komt binnen en splitst naar de modem-only die op mijn bureau staat enerzijds, en naar een witti wifi-modem die verbonden is met mijn telenet-tv-box.

Na mijn modem-only staat mijn router en van daaruit zijn al mijn aparaten aangesloten.
Dus momenteel is die witte wifi-modem enkel aan mijn telenet-tv-box aangesloten.

 

Nu wil telenet beide modems wegnemen en vervangen door een enkele nieuwe wifi-modem (waarvan ze de wifi gaan uitschakelen hebben ze gezegd)....

 

Kan iemand hier voorspellen of alles nog naar behoren kan werken achteraf?

25 reacties
DaveVbB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Op deze manier heb je natuurlijk wel "dubbel nat" wat niet voor alle toepassingen even goed werkt

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem


@DaveVbB  schreef:

Op deze manier heb je natuurlijk wel "dubbel nat" wat niet voor alle toepassingen even goed werkt

 


Als alles correct is geforward zal je niet veel moeilijkheden hebben. NAT is tenslotte een veel toegepaste praktijk.  Dat is een beetje zoals de buitendeur opzetten en dan nog eens binnendeur naar bijvoorbeeld een afgesloten bureel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Ik heb ook al gelezen dat "dubbele NAT" niet goed zou werken, maar ik weet niet waarom eigenlijk....  Dat zijn 2 aparte ranges waar ip adressen uitgedeeld worden.
Nu werkt mijn VPN, extern beheer van mijn NAS stations, IP-cams en Alarmcentrale  hierdoor (mijn 10 forward rules zijn nu spijtig genoeg wel opgebruikt), en alles werkt naar behoren (momenteel).
Ik zie niet goed in waarom dat ineens niet meer zou werken eigenlijk.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem


@SallyB  schreef:

Ik heb ook al gelezen dat "dubbele NAT" niet goed zou werken, maar ik weet niet waarom eigenlijk....  Dat zijn 2 aparte ranges waar ip adressen uitgedeeld worden.
Nu werkt mijn VPN, extern beheer van mijn NAS stations, IP-cams en Alarmcentrale  hierdoor (mijn 10 forward rules zijn nu spijtig genoeg wel opgebruikt), en alles werkt naar behoren (momenteel).
Ik zie niet goed in waarom dat ineens niet meer zou werken eigenlijk.


Blijkbaar komt er dit jaar verandering in "Mijn Telenet" en gaan we meer forward rules kunnen instellen. Wait and see. En zouden er tevens nog een paar andere uitbreidingen in zitten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kuco
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Is het wel zo dat de nieuwe TV box steeds de witte HGW nodig heeft om te kunnen werken?

Maw, als ik een Modem only EMTA verbind met mijn router, en daar de nieuwe TV box aansluit, dan krijgt hij ook mooi een intern IP adres, maar dan zou hij niet werken?

Klopt dit?

Tags (1)
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem


@Kuco  schreef:

Is het wel zo dat de nieuwe TV box steeds de witte HGW nodig heeft om te kunnen werken?

Maw, als ik een Modem only EMTA verbind met mijn router, en daar de nieuwe TV box aansluit, dan krijgt hij ook mooi een intern IP adres, maar dan zou hij niet werken?

Klopt dit?


Dat is correct, in de huidige stand van zaken kan de nieuwe TV box NIET werken met een modem-only. Maar de globale uitrol is nog niet begonnen, tegen dan is er misschien nog een aanpassing mogelijk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

@StefaanHGoed om weten dat een modem only niet kan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rraets
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Hallo,

 

Zelf heb ik ook een ORBI53 systeem als router , achter een Telenet router. Ik zie dat je kennis van zaken hebt met die installatie.
Dit werkt prima.Ben van plan van VPN te gaan gebruiken.
Voor DDSN heb je bij  ORBI slecht 3 mogelijke providers. Zelf heb ik al een Synology DDNS. Kan ik dit gebruiken ? Als je VPN activeert op de ORBI router , zijn dan alle toestellen beveiligd in de LAN ? of alleen deze waar een OPENVPN op geinstalleerd kan worden ?



0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

VPN is een tunnel. Ik gebruik al heel lang een VPN verbinding via mijn Synology NAS.

De Synology DDNS zou moeten bruikbaar zijn. Ik gebruik een betalend No-Ip account dat we met meerderen delen.

Om het even of je nu L2TP/IPsec (waarvan client standaard in Apple en Windows zit) of OpenVPN gebruikt (waarvoor je extra client software moet installeren) is het van groot belang om een heel sterk paswoord te gebruiken en een heel sterke 2e code of certificaat. Eens de verbinding is gemaakt moeten de toestellen in uw netwerk ook beveiligd zijn via hun firewall met een sterk paswoord.

Momenteel vermeld mijn logboek van Synology een constante stroom van inlogpogingen. Jammer genoeg kan ik niet zien of het de VPN verbinding is die ze willen gebruiken of gewoon rechtstreeks naar de NAS.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rraets
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

een tip misschien.
Ik had ook veel last van toegangspogingen buiten af naar mijn Synology NAS.

5000 is de standaardpoort op de NAs te benaderen. Alle pogingen kwamen via poort 5000.
Heb standaardpoortnummer veranderd en nu heb ik er geen last meer van.
Welke VPN-service gebruik je ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Ik gebruik L2TP/IPsec werkt prefect met mijn IPad, laptop op windows heb ik een beetje moeten zoeken omdat er al jaren een foutje zit in windows (vanaf windows7 tot heden).

Oplossing daarvoor is:

Na nog wat doorzoeken heb ik ook het volgende ontdekt:

- ga in het register met regedit.

- je moet in het volgende onderdeel zitten: "Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent.

- Rechtsklikken op PolicyAgent en toevoegen NewDWORD (32-bit) Value.

- voeg het volgende toe en klik enter: "AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule" zonder de quotes.

- Rechtsklikken op hetgeen je hebt toegevoegd en Modify kiezen

- Nu voeg je het getal 2 in en kies Hexadecimaal.

- OK klikken, registry verlaten en PC HEROPSTARTEN.

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nu wel met een windows PC een L2PT/IPsec verbinding kan maken met mijn VPN server, net zoals ik dat kon met een Mac of Ipad/iphone.

Ook nog vermelden da je bij een MAC via Extra moet instellen dat alle verkeer via je VPN moet gaan anderw lukt het niet.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes