Beantwoorden
NetwerkSukkel
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Leesbeest! Leesclubje starten?

Eigen router + port forwarden

Beste mensen, er is hier al een en ander geschreven over "port forwarden", doch voor een leek als ik blijft het toch Latijn...

Ik heb een eigen router Asus RT-AZ68U na mijn Telenet router staan, verbonden op de WAN poort. Eigen ip: 192.168.1.1

Tot nu toe werkt alles naar behoren, maar nu zou ik Home Assistant willen benaderen van buitenaf. Daarvoor zou ik moeten 433 en 8123 open zetten, en daar begint de miserie.

Voor zover ik zie heeft Telenet mijn router op 192.168.0.180 gezet... is dat een vast ip? ... kan ik dat eventueel ergens wijzigen?

1) Ik heb geprobeerd om die twee poorten te forwarden maar krijg steevast problemen.  

Ik lees dat normaal DMZ op de ip van mijn eigen router zou moeten staan... is dat dan 192.168.0.180 of 192.168.1.1 ? Telenet laat zelfs niet toe om dat laatste ip in te vullen want standaard staat 192.168.0 reeds onveranderbaar ingevuld !

Verder heb ik geprobeerd het volgende in te vullen:

NetwerkSukkel_0-1677145963363.png

Na klikken op wijzigen is alles zogezegd ok, maar portcheck zegt dat 433 niet open staat ?? Verder lijkt het erop dat men bij Lokaal IP-adres geen 180 verwacht...

Wat doe ik verkeerd ??

 

2) Als ik nu zonder meer de firewall in de Telenet router zou uitzetten, ik heb er toch nog altijd een in mijn Asus zitten, staan dan automatisch alle poorten open na de Telenet router?  Of is dit te kort door de bocht ?

 

0 Likes
24 reacties
Ex-Netweter
 

Eigen router + port forwarden

Port forwarden met twee routers na elkaar betekent dat je op elke router port forwarding zal moeten instellen. (Van DMZ en Firewall blijf je af, dat is niet de goede manier om port forwarding in te stellen.)

Eén keer port forwarding instellen voor beide poorten op de Asus RT-AZ68U op het IP-adres van de Home Assistant (192.168.1.?).

Eén keer port forwarding instellen voor beide poorten op de Telenet-router op het IP-adres van de Asus RT-AZ68U (192.168.0.180).

 

(Als je de Telenet CV8560E hebt, kan je bridging instellen, dan krijgt je Asus een publiek IP-adres en hoef je alleen port forwarding in te stellen op de Asus RT-AZ68U)

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router + port forwarden

Ik vermoed dat je uw Asus router kan instellen als switch.  Welke woorden of afkortingen ze hiervoor gebruiken weet ik niet, misschien zit er een ingebouwde help in. Indien je dat kan doen is al de rest eenvoudig. Toestellen waar je toegang wenst van buiten af, geef je een vast ip4 adres. Je moet dan enkel slechts één keer portforwarding doen bij de modem/router van Telenet. Vaste adressen geef je in de range 182.168.0.2 tot 182.168.0.99. Gisteren waren er problemen om de portforwarding in te voeren op mijn Telenet, magelijk zijn die er vandaag nog. Zolang die storing duurt, kan je spijtig genoeg niet veel doen.

Wees niet bang om iets te proberen, maar noteer wat je varanderd zodat je het kan terugzetten.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen router + port forwarden


@janne_man  schreef:

Vaste adressen geef je in de range 182.168.0.2 tot 182.168.0.99.


Correctie:

Vaste adressen geef je in de range 192.168.0.2 tot 192.168.0.99

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router + port forwarden

Oei, dubbele tikfout (volharding in de boosheih). Dank u voor het verbeteren.

0 Likes
NetwerkSukkel
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Leesbeest! Leesclubje starten?

Eigen router + port forwarden

@janne_man 

Als ik inderdaad mijn router als switch instel, wordt de wifi van deze laatste dan wel behouden (met user-name en password), want de wifi van telenet router werkt aan geen kanten.

Verder veronderstel ik dat ik mijn router-switch dan 192.168.0.2 moet toekennen, maar hij vraagt daarbij ook een mac-adres... wat moet ik hier dan invullen ?

0 Likes
NetwerkSukkel
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Leesbeest! Leesclubje starten?

Eigen router + port forwarden

Kan ik überhaupt mijn wan - ip zelf instellen?  Nu werd die uitgedeeld door telenet, nl: 192.168.0.180

En voor zover ik het begrijp zou die vast moeten zijn...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router + port forwarden

Ik je even een hele goeie raad willen geven , wees zeer voorzichtig met het zomaar vermelde van ip adressen die je in je router gebruikt. Vermeld het ip adres beter niet helemaal maar zet kruisje bv 192.1.xx zo kan niemand het volledig zien. En twee let op met zomaar poorten open zetten , want dat kan hackers aan lokken. Je zet toch ook niet zomaar je voordeur open als je op vakantie gaar voor 14 dagen , want je daarna terug thuis komt is je huis leeg.

Goeie tip : Ga kijken op forums daar worden door andere mensen ook zulke problemen aan gesneden , en die dan weer door andere geholpen worden. Er zijn wel poorten die open moeten staan omdat je anders bv niet op het web kan. Ik heb er ook niet zoveel ervaring mee maar ik ben zeker dat er hier krakken op zitten die je heus wel kunnen helpen ? Sterkte gewenst alvast , vergeet niet elke dag leer je altijd wel weer iets nieuws bij.

Hier enkele url links over Port Foarward die je misschien kunnen helpen ?

The open port checker 

Port Checker 

Reliable Open Port Check Tool 

Eigen router + port forwarden


@NetwerkSukkel  schreef:

Kan ik überhaupt mijn wan - ip zelf instellen?  Nu werd die uitgedeeld door telenet, nl: 192.168.0.180

En voor zover ik het begrijp zou die vast moeten zijn...


Ja, je kan een statisch IP-adres instellen op de Asus RT-AZ68U voor gebruik met de Telenet-router in de reeks 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.49
De WAN-connectie stel je dan in op statisch IP.
Subnet mask is dan 255.255.255.0, default gateway is 192.168.0.1
Kijk ook na of de DNS-servers van Telenet op de Asus staan ingesteld.

0 Likes
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Eigen router + port forwarden

 


@NetwerkSukkel  schreef:

Ik heb een eigen router Asus RT-AZ68U na mijn Telenet router staan, verbonden op de WAN poort.

Daarvoor zou ik moeten 433 en 8123 open zetten, en daar begint de miserie.

Wat doe ik verkeerd ??


Eerst even dit: Poorten openzetten betekent dat je jouw homeassistant vertrouwt dat er voldoende beveiliging is om ongewenste bezoekers van jouw home netwerk te blokkeren. Jij zou best de aankondigingen van de producent volgen over upgrades.

Laat me de mogelijkheden van de andere antwoorden opsommen, want de beslissing ligt uiteindelijk aan jou.

1. Twee routers achter elkaar - huidige situatie. Je moet port forwarding op allebei aanzetten. Telenet router moet naar de Asus forwarden - daarvoor moet jij een vaste adres aan Asus WAN poort geven. 192.168.0.X waar x is tussen 2 en 99. Daarna zet jij ook forwarding op Asus naar het vaste adres van de assistant.

2. Je zet routing functie van Asus uit. Dat doe je door DHCP server van Asus uit te zetten en kabel van WAN poort naar LAN te steken. WiFi blijft gewoon werken en alle toestellen moeten herstart worden en ontvangen hun adres van Telenet router. Je zal ze dan ook kunnen zien op MijnTelenet. Je moet je assistant weer een vast adres geven en forwarding alleen op Telenet instellen. Om Asus te kunnen bereiken (voor Wifi instellingen) moet jij het adres van 192.168.0.x aan de LAN kant geven.

3. Indien je Telenet router een CV8560E is, kan jij ook routing daar uitzetten en alleen Asus gebruiken. Dat doe jij door MAC adres van Asus op MijnTelenet in te geven. Daarna ontvangt jouw router een publiek IP adres en vervolgens is het voldoende de port forwarding alleen daar aan te zetten.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router + port forwarden

192.168.x.x zijn geen internetadressen. Dit zijn adressen in een LAN (local area network). Deze adressen mogen gerust gepubliceert worden samen met de poorten. Een hacker is hier niets meer tenzij je tezelfder tijd je internetadres zou geven. (dit is het ip adres van je modem/router)
NetwerkSukkel
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Leesbeest! Leesclubje starten?

Eigen router + port forwarden

Mij lijkt het dus het eenvoudigst om te proberen aan zo'n Telenet router een CV8560E te geraken, ik beschik nog over een oud model, nl:CH7465LG-TN, waarvan de wifi niet eens meer werkt. (heeft ie ook nooit gedaan, vandaar die Asus!)

Verder kan ik dan gaan experimenteren met de voorstellen die jij geeft en anderen ook reeds aangebracht hadden.

In elk geval wil ik iedereen van harte bedanken... best dat er nog slimme mensen bestaan, die ook bereid zijn om te helpen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router + port forwarden

@Ex-Netweter 

Ik zie geen groot gevaar in het delen van interne adressen zoals 192.168.0.x of 192.168.1.x. Het is niet alsof we het externe IP van de OP kunnen zien.

En ik twijfel er niet aan dat portforwarding niet altijd zonder risico's is, maar ik werk bijvoorbeeld met PiVPN en Wireguard op mijn Raspberry Pi en zoals ik het begrepen heb zal die niet eens reageren op een portscan. Op mijn Playstation heb ik al jaren poorten ingesteld en voorlopig (hout vasthouden) geen problemen.

Met IoT is dat misschien anders. Iemand die je thermostaat op 40° instelt of zo...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GeryD
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Complimentendag Star Wars Day On a roll... Handje vol!

Eigen router + port forwarden

Ik ben ook aan het kijken naar port forwarding, maar dan wel voor specifieke extra services te gebruiken op mijn home server.

Home Assistant op zich kan je eigenlijk perfect van buitenaf benaderen via Cloudflare.
Meest interessante manier is een .be te kopen voor €3/jaar (bv bij OVH) en een gratis Cloudflare account aan te maken.
Via de Cloudflared add-on is het eigenlijk innerlijk eenvoudig om altijd van buitenaf aan je HA te kunnen.

Voor meer info, zoek eens op YouTube, staan guides genoeg.

Disclaimer: 2FA best activeren als je naar buiten open zet! 😉 

GeryD
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Complimentendag Star Wars Day On a roll... Handje vol!

Eigen router + port forwarden

Ah, ben dan toch niet de enige die problemen heeft.

Ik kan momenteel zelf totaal niet aan de config v mijn modem.  Persoonlijk vind ik het huiveringwekkend dat ik daarvoor afhankelijk ben van een web service.

"Je aanvraag kan momenteel niet automatisch verwerkt worden, waarvoor onze excuses. Probeer het later nog even opnieuw.

Indien het probleem blijft aanhouden, neem je gerust contact op met onze klantendienst, dan kunnen we deze aanvraag zo snel mogelijk uitvoeren."

0 Likes