Beantwoorden
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Firewall en tv

Bamn hier ben ik weer 😛

 

Ok welke held kan mij helpen xD de setup is simpel ( not )

 

dus ik heb een modem only

die gaat in een switch

vanuit de switch gaat er 1 UTP naar elke kamer

in elke kamer staat terug een switch met daarin een ubiquity edgerouter X met een nighthawk EX7700 accesspoint en een digicorder ( rechtstreeks op de switch )

 

dus de digicorder krijgt een extern IP

de router ook

vanaf de router intern IP naar de accesspoint ( so far so good )

 

nu wil ik een firewall zetten achter mijn modem only, PFSense, clearOS maakt al niet uit zolang ik maar de firewall kan dichtzetten en eventueel spam en rommel uitfilteren vanaf de modem. natuurlijk is nu het probleem dat elke digicorder een intern IP krijgt inplaats van een extern IP. ik heb het geprobeerd via een VLAN ( mijn firewall heeft 2 netwerkkaarten ) maar of ik doe iets verkeerd of er is een ander probleem maar hieruit gebeurd niets dan krijgen de boxen of mijn andere apparaten zelfs geen IP.

 

Dus wil iemand een gokje wagen begin er gek van te worden 😛

 

Alvast bedankt.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
4 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Firewall en tv

@Mathuas 

 

Indien ik u goed begrijp (een schema ware handig) heb jij in elke kamer (hoeveel?) een switch met daaraan een router en een digicorder/box staan? Heeft de router in elke kamer dan ook een ander extern IP adres?

 

De digicorders komen allemaal samen op de switch aan de modem-only en bypassen dus de routers in de kamers.

 

Naar elke kamer gaat slechts één UTP vanuit de switch aan de modem-only?

 

Uw Firewall heeft twee netwerkkaarten. Dan zou je mss aan de firewall twee switchen moeten voorzien, eentje dat naar de routers leidt en een tweede die naar de digicorders leidt. Dus twee UTP kabels naar elke kamer. En dan in uw firewall zorgen dat de diigicorders een extern IP krijgen, dus geen DHCP op het tweede netwerk.

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Firewall en tv

Er is maar 1 kabel in elke kamer en er kunnen geen bijgelegd worden zonder alles open te breken. hierbij een "schema" en inderdaad elke kamer krijgt een apart extern IP.

 

Netwerk.png

Ik wil dus hetzelfde blijven doen maar gewoon door een firewall.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Firewall en tv

De opzet kan inderdaad simpeler. Je moet van je modem only naar de firewall en vandaar naar de switch. Dit zal de veiligste oplossing zijn. 

Wat betreft de tv's in de kamers, moeten deze interactief zijn of niet, want anders hoeven deze switchen niet en kan je gewoon de router plaatsen met eventueel een extern AP indien nodig.

Ikzelf heb hetzelfde probleem (1 netwerkkabel per kamer), maar voor de digibox interactief te maken heb ik een High speed internet over coax adapter gezet, die het signaal vanaf de e-router via de coax overzet naar boven via coax en dan terug omzet naar internet, zodat je een extern ip adress kan hebben. 

Ik heb een Moka 32 systeem en dat werkt naar behoren. Ik kan hiermee de opnames van mijn digirecorder bekijken die in de living staat. Als je zo'n systeem hebt hoef je heel de opzet niet meer te doen van extra switchen en heb je minder devices nodig. 

Ik veronderstel dat je in iedere kamer ook coaxaansluiting hebt? die kan je dan zonder probleem gebruiken om internet naar boven te brengen zonder heel je huis open te breken 🙂

De vraag is dan ook, heb je dan overal een AP nodig? Als je een deftig Mesh systeem koopt heb je overal snel internet. Ik heb een Netgear orbi pro systeem en haal zeer goede snelheden hiermee overal in het huis.

Er is trouwens een wifi 6 systeem uitgebracht, dat nog meer bereik heeft en Multi devices aankan zonder snelheidsverlies, misschien het investeren waard 🙂

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Firewall en tv

het zou inderdaad zo moeten

 

modem only -> firewall -> switch -> naar de kamers.

 

De digicorders moeten interactief zijn voor play more, terugspoelen en dergelijke. ik ga eens kijken naar die High speed internet over coax adapter echter heb ik overal ook maar 1 coax dus zou dit werken op een splitter?

 

Wat het wifi netwerk betreft, na 17 interventies van Telenet ( toen ik zelf nog niet in het vak zat ) waren we het een beetje beu xD en telenet blijkbaar ook aangezien ze zeiden sorry het is te zwaar geïsoleerd, er is hier teveel metaal en teveel storing kabels aan de paal ( blijkbaar ) nu er is wel enige waarheid want ik heb in totaal 3 AP's staan 1x de Nighthawk EX7700, 1x de Nighthawk EX8000 en 1x de DIR-890L met DD-WRT en nu heb ik internet zowel boven als beneden en in de tuin. zonder deze zwaargewichten heb ik geen of een zeer zwak wireless netwerk 😕 nu om eerlijk te zijn, ik haal nu wel snelheden van 450 mbps wireless dus ok het kon iets minder maar na zoveel miserie wilde ik voor Full power gaan ( voor 1 of andere reden geeft mijn modem maar 500mbps i.p.v. gigabit dat is een probleem voor de klantendienst )

 

ter vergelijking met de modem ( vorige HGW ) heb ik 4 meter wireless internet vanaf de modem, met een set zoals de linksys velop AC6600 op heel de benedenverdieping, maar dan moet dat ook nogeens boven.. en in de tuin... Dus velop of mesh akkoord zet ik ook bij veel klanten, maar is helaas bij mij niet mogelijk.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes