Beantwoorden
Rive
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Firewall op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) vs Safepot?

Dag iedereen,

 

ik stelde mij vragen over de veiligheid van mijn thuisnetwerk. Na het googelen rond Telenet Safespot en mediaberichten te lezen zoals:

 

...ging ik er vanuit dat wij geen firewall of security hadden op onze Telenet 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS). En bestelde ik mij deze Asus router (met Thuisnetwerkbeveiliging van zakelijk niveau - Levenslang gratis ASUS AiProtection Pro, aangedreven d...om achter onze Telenet modem/router te plaatsen. Die ging ik dit weekend installeren, en daarbij de instellingen op de Telenet router/modem zo aanpassen om conflicten te vermijden tussen de 2 toestellen (wifi uit + DMZ-adres = Asus router IP adres).

 

Maar nu zie ik plots in mijn Telenet geavanceerde instellingen toch iets als Firewall overal op actief staan? Ik ben nu dus verloren waar ik nu wel of geen bescherming op krijg vanuit Telenet, zonder het Safespot+ abonnement (8 EUR per maand) aan te gaan.

Wie kan mij klaarheid scheppen? Dank alvast!

1 reactie
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Firewall op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) vs Safepot?

@Rive  

Op elke modem die een provider geeft zit een firewall en die staat ook actief. Een firewall bied je ook de noodzakelijke bescherming die je nodig hebt zodat die onnodige verbindingen voor je zal blokkeren. Alleen met een firewall is het niet zo dat je ook direct beschermd met al je apparaten tegen kwaadwillige virussen. De firewall die Telenet of eender welke provider hanteert zal er voor zorgen dat kwaadwillige verbindingen niet door zullen komen. 

 

Als je dan kijkt naar Safespot+ daarin zijn al je toestellen beschermd dat is dus een algemene bescherming die je op al je apparaten kan installeren. Het is dus een antivirus programma dat je kan installeren op je toestellen. Denk ook bijvoorbeeld aan Norton of Avast wat je er voor kan gebruiken. Safespot+ wordt ook als software op je modem geïnstalleerd en dat heb je met een Norton of Avast ( is als voorbeeld want er zijn er meer ) heb je dat niet. Dat zijn programma's die je op je pc installeert en klaar. En dan heb je een bepaalde licentie die zegt dat je een bepaald apparaten kan gebruiken om het op te installeren. 

 

Safespot+ gaat dan verder op dat vlak dat staat geïnstalleerd op je modem zoals ik al zei en zal elk apparaat dat met internet verbonden is beschermen. Enkel op pc of laptop zul je nog Safespot+ moeten installeren zoals je met Norton of iets dergelijks ook doet. Je slimme apparaten worden sowieso beschermd. Ook als je naar websites gaat en Safespot+ vertrouwd die niet dan zullen die sites ook geblokkeerd worden. Ook heb je er scherm tijd in zitten , voor de kleinere onder ons , maar ook kan je bepalen welke sites die wel en niet mogen bezoeken.

 

Nu heb jij een router gekocht met daarin ook een beveiliging , heb ik ook op mijn Mesh wifi zitten. Ook die beveiligingen zullen zeker niet slecht zijn om te gebruiken. Of ze allemaal dezelfde functies hebben als Safespot+ weet ik niet maar je toestellen zullen wel beveiligd zijn. Op zich zijn die beveiligingen ook niet slecht natuurlijk. Enkel is het voor de 'normale' klant makkelijk om te zeggen ik neem de beveiliging bij Telenet en ben er van af en moet er niet naar omkijken. Vroeger had Telenet al een antivirus pakket en dat is dus nu vervangen door Safspot+. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.