Beantwoorden
Sanvaho
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! TV-box / TV-app / telenttv.be Handje vol! Vernieuwde Telenet Webmail?

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

Ik heb een klassieke Telenet modem als router en laat deze DHCP server zijn voor mijn ganse interne netwerk. Hierop heb ik vorige week een FritzBox! 7490 aangesloten als IP-client (dus niet als router) zodat hij een IP adres krijgt van de Telenet router. Voor de geïnteresseerden: ik gebruik deze enkel als AP repeater enerzijds en anderzijds als VoIP centrale (SIP server). Dit werkt allemaal perfect.

 

Het enige probleem met de Fritzbox is dat hij als IP-client zijn NTP settings (tijdsynchronisatie) enkel en alleen kan halen/haalt van zijn DHCP server (mijn telenet Router dus). Natuurlijk kan ik deze geen NTP relaying laten doen, laat staan deze configureren als NTP server. Hierdoor blijft de tijd van mijn Fritzbox en telefooncentrale 😒 dus in de jaren 1970 staan en aan het optellen. Qua functionaliteit werkt alles, maar als ik de gemiste oproepen of antwoordapparaat beluister van de Fritzbox ga ik letterlijk "back to the future".

 

Iemand hier een oplossing voor gevonden?

Ik probeer ondertussen zelf de NTP settings van de Fritzbox toch aan te passen door proberen in te loggen op de uPnP poort, en zo via het TR.064 protocol iets aan te passen. Momenteel nog vruchteloos, maar ik houd jullie op de hoogte.

0 Likes
11 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

Hier staat hoe je dat kan oplossen.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

@Sanvaho  Stomme vraag misschien. Kan je in je fritzbox geen externe timeserver invoeren zoals bijvoorbeeld deze:

server 0.be.pool.ntp.org

server 1.be.pool.ntp.org

server 2.be.pool.ntp.org

server 3.be.pool.ntp.org

 

Het woordje server moet er niet voor staan. Ik steek deze bijvoorbeeld in mijn IP camera's. Die gaat dan op het internet gaan kijken voor synchronisatie.

 

Ik vind in de link die @janne_man  geeft het volgende terug:

Tijdserver configureren

  1. Klik in de FRITZ!Box-gebruikersinterface op "Home Network".
  2. Klik in het menu "Home Network" op "Home Network Overview".
  3. Klik op het tabblad "Network Settings".
  4. Voer in de sectie "Time Synchronization" de NTP-tijdserver op internet in, waarmee de FRITZ!Box de tijd moet synchroniseren. Als de sectie niet wordt weergegeven, schakel dan eerst de geavanceerde weergave in.

    Opmerking:De standaard ingevoerde NTP-tijdserver 0.europe.pool.ntp.org hoeft doorgaans niet te worden gewijzigd. Een lijst met alternatieve tijdservers vind je hier.

  5. Schakel de optie "Making FRITZ!Box available as a time server in the home network" in.
  6. Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

De hierboven aangebrachte oplossingen (janne_man, igvfer) werken alleen als de F!B ingesteld staat als router.

De TS heeft duidelijk gemeld dat zijn F!B ingesteld is als IP Cliënt achter de Telenet modem.

 

Waarschijnlijk heeft hij zijn F!B een vast IP gegeven, en krijgt deze zijn IP adres (en tijd) niet via DHCP van de Telenet HGW.

 

Oplossing zou kunnen zijn om de F!B in te stellen met een dynamisch IP?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

@Ex-Netweter  Volgens mij hoeft dit niet te betekenen dat hij er geen extern time server adres kan insteken. Volgens mij werkt dit los van het router gebeuren van de Fritzbox, dat nu uitgeschakeld is. Ik kan compleet fout zijn maar ik zou het toch maar eens proberen.

Los van de vraag of tijdinstellingen meekomen via DHCP van Telenet.

In een windows PC staat dit automatisch op de windows time server maar dat kan ook gewijzigd worden. Mijn IP camera's krijgen dit ook niet automatisch van de router (Telenet of ander).

Het kan wel eventjes duren voor die effectief zijn tijd juist zet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

@Ex-Netweter 

Of de aangebrachte oplossing werkt of niet werkt weet men alleen door het te proberen. 

Als het een oude versie is van FRITZ!OS zal het niet werken. Dat staat op de pagina waarvan ik de link gegeven heb en vanwaar @igvfer het nuttige deel gekopieerd heeft.

De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.

Juist vóór deze tekst staat:

De FRITZ!Box kan niet als tijdserver worden gebruikt, als de FRITZ!Box de internetverbinding van een andere router gebruikt ("IP-clientmodus"). Configureer in dit geval de andere router als tijdserver; je hoeft geen instellingen in de FRITZ!Box te wijzigen.

 

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat je niet de juiste tijd krijgt van de Telenet modem/router die zelf de tijd ik weet niet waar haalt. 

Ik weet niet eens of het probleem iets met tijd te maken heeft. Ik herinner me Video-recorders die blijkbaar langer meegingen dan de fabrikant vermoede, waar je de werkelijk datum niet kon ingeven en je verplicht was een datum in het verleden te nemen. Dat belet niet dat de klok correct werkt. Ik weet ook wel dat datum en tijd van een video-recorder een volledige andere logica volgt als datum en tijd op computers (ook routers zijn computers).

De wijsheid komt pas met het proberen en mislukken. Het lukken komt steeds op het einde.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

@janne_man @igvfer 

Jammer dat jullie zo defensief reageren als ik hier juist opmerk dat de aangehaalde oplossingen niet werken. Het is nooit mijn bedoeling om kritiek te geven, het bespaart de TS de moeite ...

 

Dit heeft ook niets met oude/nieuwe Fritz!OS versie te maken (het advies om altijd de nieuwste versie te gebruiken staat zowel op elke support pagina).

 

Het probleem is dat de optie om manueel een NTP server in te vullen jammer genoeg uitgeschakeld is ("greyed out") als je FritzBox instelt als IP Client (zowel in geval van vast IP als dynamisch IP) ☹️.

 

Er is misschien een work-around (die ik niet zelf heb geprobeerd):

  •  Stel de Fritz!Box tijdelijk in als router in plaats van IP Client:
    •  Aansluiting: Aansluiting op externe modem of router
    •  Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen
  •  Verbind een laptop met de Fritz!Box (vb LAN2) en open de web interface.
    •  Pas op: door de wijziging naar router krijgt de web interface een ander IP (in principe 192.168.178.1)
  •  Nu is de optie om de NTP te wijzigen terug beschikbaar:
    •  Ga naar Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkinstellingen > Tijdsynchronisatie
    •  Probeer hier de NTP server te wijzigen naar het interne IP adres van de HGW (in principe 192.168.0.1).
    • FRITZ!Box als tijdserver in het thuisnetwerk instellen > kan uitgevinkt worden.
  • Stel de Fritz!Box nu terug in als IP Client:
    •  Aansluiting: Aansluiting op externe modem of router
    •  Bedrijfsmodus: Bestaande internetverbinding mee gebruiken (Mesh WiFi/IP-client-modus)
    •  IP Instelling: naar keuze "automatisch via DHCP" of "IP adres handmatig instellen"
    • Indien je kiest voor handmatig, zorg ervoor dat alle velden ingevuld zijn (voor standard gateway en primaire dns server vul je het IP adres van de HGW in (in principe 192.168.0.1).
  •  Pas op: vanaf nu is de Fritz!Box terug bereikbaar op zijn "Client" IP adres 192.168.0.xxx

De Fritz!Box (in IP Client mode) zal de zopas ingestelde NTP server onthouden.

In de hoop dat de HGW zelf een interne NTP server aan boord heeft, zou dit misschien jouw probleem kunnen oplossen?

 

Ex-Netweter
 

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server


@Sanvaho  schreef:

Hierdoor blijft de tijd van mijn Fritzbox en telefooncentrale 😒 dus in de jaren 1970 staan en aan het optellen. Qua functionaliteit werkt alles, maar als ik de gemiste oproepen of antwoordapparaat beluister van de Fritzbox ga ik letterlijk "back to the future".


Indien de voorgestelde methode niet werkt, of te omslachtig blijkt, dan kan je altijd manueel de tijd instellen. Hoewel manueel de tijd instellen ook klinkt als iets van de jaren 70, is het wellicht een voorlopige oplossing, zodat de time stamps in je telefonie logfiles terug actueel worden.

 

Neem een telefoontoestel dat aangesloten is op jouw Fritz!Box en druk volgende code:

#83*HHmmTTMMJJJJ*#91**, waarbij:

HH = uur

mm = uur

TT = dag van de maand

MM = maand

JJJJ = jaar

voorbeeld nu:  #83* 1731 29012020* #91**

0 Likes
Sanvaho
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! TV-box / TV-app / telenttv.be Handje vol! Vernieuwde Telenet Webmail?

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

Ik had al cases geopend bij Fritz, maar:

"De FRITZ!Box kan niet als tijdserver worden gebruikt, als de FRITZ!Box de internetverbinding van een andere router gebruikt ("IP-clientmodus"). Configureer in dit geval de andere router als tijdserver; je hoeft geen instellingen in de FRITZ!Box te wijzigen."

 

nee dus 😪. Anders was het natuurlijk makkelijk geweest.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

Dat is iets helemaal anders.

Natuurlijk kan de Fritz!Box in IP-client mode niet als NTP server gebruikt worden.

Wat we willen, is de Fritz!Box als NTP client!

0 Likes
Sanvaho
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! TV-box / TV-app / telenttv.be Handje vol! Vernieuwde Telenet Webmail?

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

Goed nieuws!

Door een combinatie van factoren opgelost:

1) de FB! even op router gezet ipv Ip-client zoals aangegeven door Philippe_d en dan 2 externe NTP servers erin gezet;

2) Daarna was time-sync uiteraard ok (ook te zien in de event log);

3) terug op IP-client mode gezet -> resultaat: datum OK, maar tijd mis (zowel in basis als offset);

4) dan via Settings / Region / Timezone op manual geplaatst en GMT+1 ingegeven;

5) na heropstarten: bizar, was mijn NTP servers "vergeten" (x.be.pool.ntp.org), maar heeft er 91.210.59.156 ingezet (een Deense NTP server blijkbaar te vinden op iplookup), en rekening gehouden met mijn time-offset value.

 

Maar: resultaat, alles werkt ! 😁

Bedankt allen voor jullie bijdrage, en voor de mensen die hetzelfde probleem hebben, zie hier een oplossing.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fritzbox als IP-client, Telenet router als NTP server

Blij dat het gelukt is. Ik denk niet dat er een router is die als time server kan dienst doen als die zelf geen time client is. Er is zijn maar weinig computers of gelijkwaardig die via hun systeemklok de juiste tijd kunnen bijhouden. Probeer dat maar eens met een PC die niet met het internet is verbonden om zijn tijd correct te houden. Na enige tijd is er afwijking. En allemaal gebruiken ze externe timeservers.

Blij dat het alsnog gelukt is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes