Beantwoorden
Kenshee002
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Hoi

Ik had graag een extra poort geopend op mijn modem maar slaag hier helaas niet in. Er staan al enkele lijnen bij mijn Portforwarding maar nu lukt het mij niet meer. Klantendienst bied ook geen oplossing, reeds 3x maal een poging ondernomen met weinig resultaat. Meestal is het antwoord dat dit buiten hun mogelijkheden ligt en begrijpen ze mij verkeerd, denken dat ik hulp nodig heb om een poort te openen. Dit lukt mij echter zonder de klantendienst prima ware het niet dat het scherm voor geavanceerde instellingen er anders uitziet dan normaal. In bijlage het originele scherm voor de instellingen en mijn huidige scherm. Hierop is te zijn dat het selectievak met "Actief/Niet-actief" onbeschikbaar is. Een nieuwe lijn kan toegevoegd worden maar er is geen enkele mogelijk om deze te bewaren.  Heb al op 2 verschillende computers / laptop's / webbrowsers/ OS geprobeerd zonder resultaat.

Indien er iemand een idee heeft om dit probleem op te lossen hoor ik het graag.

StandaardStandaardHuidigHuidig

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Geavanceerde instellingen onmogelijk te wijzigen?

112 reacties
Boomvriend
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Well, ... je hebt overschot van gelijk! Ik dacht mijn server set-up staps gewijs uit te voeren en de eerste stap na te kijken of de poort open staat, maar ik moest ook al de server runnen. Ik dacht verkeerd dat de router wel kon aangeven dat ie open stond zonder dat er een services moest luisteren. 

Hartelijk bedankt!

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Dat is gelijk in een huwelijk. Als je partner niet antwoord is het omdat die doof is OF omdat die niet luistert en meestal is het dat laatste. 😁🤣🤣



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Freddy9
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Complimentendag Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Michael 

 

Mijn probleem was ook dat ik geen enkele wijziging kon doorvoeren in de portforwarding tabel , in de nieuwe web layout. 

Ik heb jou methode toegepast via de chromebrowser en dan te tab inspecteren en de tab network . 

Ik kon duidelijk zien welk pakket opgestuurd werd naar telenet bij het drukken op de toets wijzigen . Dit was volledig OK . 

De gedetailleerde negatieve respons kon ik ook duidelijk zien , met de foutcode 500. 

 

De oorzaak bij mij was poort 9 die ik gebruikte voor WOL ( Wake On Lan). Hierbij  gebruikte ik het Lan adres 192.168.0.255 omdat het WOL pakket gebroadcast wordt. 

Voor de oude lay-out was dit geen probleem . De nieuwe lay-out geeft duidelijk aan in de "response" dat 255 niet gebruikt kan worden . 

Na correctie kan ik terug mijn forwarding rules aanpassen en nieuwe toevoegen . 

Bedankt om mij naar de oplossing te leiden . 

 

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Heb sinds 2 dagen terug ook nieuwe layout.

Alle settings zijn gewist. Alsook men DMZ. Nu weet ik wel hoe ik ervoor kan zorgen om instellingen op te slaan, maar als upnp aanstaat, krijg ik in het rood te zien dat DMZ niet werkt met actieve upnp?

Iemand hier een uitleg voor? Heeft voor layout altijd zo gewerkt

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Ex-Netweter
 

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Helemaal logisch, met DMZ ingeschakeld zet je alle poorten naar een toestel open.

Met UPnP ingeschakeld, laat je toe dat een applicatie of toestel in je netwerk automatisch poorten opent of sluit.

Als je alle poorten openzet met DMZ, is UPnP logischerwijs nutteloos.

Ik raad aan om port forwarding steeds manueel in te stellen.

DMZ is een domme en onveilige functie!
UPnP kan misbruikt worden wanneer een toestel besmet is met een virus. (Het virus kan dan poorten openzetten om nog grotere schade aan te richten.)

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

@Ex-Netweter 

Upnp is om makkelijker toestellen om elkaar te vinden in zelfste netwerk, zoals bv printer 

Dmz is niet onlogisch voor 1 specifiek ip, dat ik aan een specifiek toestel geef. Met juist de opdracht om alles open te zetten.

Als telenet ervoor zorgde dat ik geen verbinding kreeg via vaste kabel op modem voor ps5, en eens ik die in dmz zetten werkte alles perfect. Je kan de standaard poorten open zette voor die console, en bij vele helpt dan nog niet, en dan komen ze af met gesugesteerde poorten, en als dat niet helpt, moet je provider contacteren, en provider zegt contacteer fabrikant.. dat spelletje kennen we ondertussen. De beste en vlekkeloze optie blijft voormij sinds ps2 DMZ voor een mooie Nat Type 2. Voor pc p2p werk ik wel met enkel de juiste poort die ik ervoor voorzie

Het risico kan er zijn, maar na zoveel jaar het te gebruiken niks voor gehad. En iedereen dat rondloopt met gedacht van dat ze continue gaan gehackt worden (alsof ze president zijn) is het ook niet. Weten wie het gebruikt hoe en wat is al veel.

Je mag je dichttimmeren zoveel je wil, een echte hacker komt binnen via de gaten van je besturingssyteem, of komt binnen via de intel lek die over 1a2 jaar is ontdekt via de hardware of nog andere manieren.

Je kan beperken, maar nooit alles tegen gaan.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

sammyke007
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Star Wars Day

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Update:

 

3 maanden later is het EINDELIJK in orde. Ik had het dus zelf al opgelost met de HTTP PATCH methode in de Firefox Debug Console, maar de interface was nog steeds niet ok. Nu dus eindelijk wel... Alles terug zichtbaar en aanpasbaar (in de nieuwe interface). 

HoogstoelK
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Beste, 

Bij mij nog niet. Ik kan nog steeds niet de expertinstellingen opslaan (meerdere browsers geprobeerd). Net nog getest. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen? Bedankt!

HoogstoelK
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Hallo,

Sorry, maar ik ben hier volledig nieuw in. Ik heb intussen gevonden hoe je in Firefox de API data ophaalt met de "GET", "edit and resend" enz. Maar dan zit ik geblokeerd. Ik denk niet dat ik in de header-info moet zijn. Onder "response" zie ik bruikbare data, maar hierin kan ik niets wijzigen. 

Wanneer ik "edit & resend" kies, zie ik aan de linkerkant van het scherm enkel header info. Body is volledig leeg. Het zou al een grote hulp zijn als ik mijn port-forwarding informatie kan wissen - of eventueel een poort wijzigen. Dan weet ik tenminste hoe de console werkt. Want via de website updaten (expertsettings) lukt het niet. Enig idee? Bedankt! 

 

HoogstoelK_0-1679992148038.png

 

sammyke007
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Star Wars Day

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Ik zal vanavond proberen het even kort uit te schrijven. Het is zeker geen Rocket Science, zolang je maar weer wat de debug console is, zal het wel lukken. 

sammyke007
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Star Wars Day

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Gisteren is het laat geworden, dus bij deze:

 

! WEES VOORZICHTIG en probeer toch zeker te begrijpen wat je aan het doen bent !

 

  • Firefox gebruiken (Chrome werkt niet hiervoor, don't shoot me)
  • Debug Console openen in Firefox met F12
  • In de tab Netwerk van je debug console kan je URL's filteren op api.prd.telenet.be
  • Ga naar de pagina van Mijn Telenet (bij mij als particuliere klant https://www2.telenet.be/residential/nl/mijn-telenet)
  • Er zal vanalles in je Debug Console beginnen laden
  • Surf verder naar Beheer je thuisnetwerk
  • Surf verder naar je Geavanceerde instellingen van de modem.
  • Als dat niet lukt wegens de blanco pagina's, surf je ineens naar https://api.prd.telenet.be/ocapi/public/api/resource-service/v1/modems/00:10:20:30:40:50/advance-set...
  • Als je surft naar de rechtstreeks API link, pas dan het MAC adres wel aan naar dat van je Telenet Modem. Je huidige instellingen zouden moeten verschijnen. Zie dat je eveneens reeds ingelogd bent in Mijn Telenet gezien je cookies nodig hebt! Als je niet eerder ingelogd bent op je Mijn Telenet of het MAC adres is fout, zal je een error te zien krijgen.
  • Zoek nu in je Debug Console naar de GET request naar bestand advance-settings, deze zou moeten voorafgaan door een code 200 in het groen of 304.
  • Klik rechts op deze request en kies voor Bewerken en opnieuw verzenden
  • Er verschijnt een nieuw deelvenster in je console Nieuwe aanvraag
  • Verander de GET linksboven naar PATCH
  • Laat verder ALLES hetzelfde staan en vul onderaan bij Berichttekst in het vakje payload de volgende data in:

{"patchModemSettingsOperations":[{"op":"replace","path":"/upnpEnabled","value":false},{"op":"replace","path":"/lanIpAddress","value":"192.168.0.1"},{"op":"replace","path":"/modemBridgingToggle","value":true},{"op":"replace","path":"/bridgingMacAddress","value":"00:01:02:03:04:05"},{"op":"replace","path":"/portForwards","value":[]},{"op":"replace","path":"/fwBlockIpFragments","value":false},{"op":"replace","path":"/fwEnabled","value":true},{"op":"replace","path":"/dmzHost","value":"0"},{"op":"replace","path":"/fwBlockIPv6Fragments","value":false},{"op":"replace","path":"/fwIPv6ProtectEnabled","value":true}],"bridging":[{"active":true,"macAddress":"00:01:02:03:04:05"}]}

 

  • Kijk deze data goed na! Onder andere je lanIpAddress moet zeker staan zoals het bij jou staat (default 192.168.0.1 bij Telenet) en het MAC adres dien je 2x goed te zetten naar dat van je eigen persoonlijke router (Asus, TPlink, Netgear, ...). 
  • Kijk eventueel je huidige instellingen eerst nog eens na door rechts in de Debug Console te klikken op Antwoord. Daar zouden je huidige instellingen mooi opgelijst moeten staan als je de GET request naar advance-settings nog aangeklikt hebt.
  • Klik op verzenden
  • Normaal zou dit opnieuw beantwoord moeten worden met een code 200 (OK)
  • Als je opnieuw surft naar de API, zou bridging nu actief moeten staan!

Ik hoop dat dit duidelijk is. Wees in ieder geval voorzichtig, want als je instellingen nu helemaal niet meer goed staan, zal er iemand je remote moeten helpen om het goed te krijgen. Kijk vooral je huidige instellingen eerst na en neem er eventueel een screenshot van. Je kan de huidige payload ook kopiëren door rechts te klikken op de GET request naar advance-settings en dan kies je voor Waarde kopiëren > Antwoord kopiëren.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Maar er is beterschap in het zicht. Vandaag verontschuldigt Telenet zich met een paginagrote advertentie in de kranten voor de moeilijkheden van de afgelopen weken, en belooft dat het einde van de moeilijkheden in zicht is. De impact voor de klanten was blijkbaar toch een stuk groter dan dat ze ingeschat hadden.👍



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

@igvfer 

Dat zagen wij hier al maanden van km afstand😉

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

Wij wel, maar blijkbaar achten ze het nu toch nodig om een en ander (publiekelijk) toe te geven. 😁



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan?

@igvfer 

Hadden ze toen eerder gedaan, en niet de helft van de tijd "doe alsof je gek bent" of zelfs op klanten afschuiven was er "iets" meer begrip geweest dan nu. Dit is echt een klop geweest voor telenet

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.