Gisteren is het laat geworden, dus bij deze:
! WEES VOORZICHTIG en probeer toch zeker te begrijpen wat je aan het doen bent !
- Firefox gebruiken (Chrome werkt niet hiervoor, don't shoot me)
- Debug Console openen in Firefox met F12
- In de tab Netwerk van je debug console kan je URL's filteren op api.prd.telenet.be
- Ga naar de pagina van Mijn Telenet (bij mij als particuliere klant https://www2.telenet.be/residential/nl/mijn-telenet)
- Er zal vanalles in je Debug Console beginnen laden
- Surf verder naar Beheer je thuisnetwerk
- Surf verder naar je Geavanceerde instellingen van de modem.
- Als dat niet lukt wegens de blanco pagina's, surf je ineens naar https://api.prd.telenet.be/ocapi/public/api/resource-service/v1/modems/00:10:20:30:40:50/advance-set...
- Als je surft naar de rechtstreeks API link, pas dan het MAC adres wel aan naar dat van je Telenet Modem. Je huidige instellingen zouden moeten verschijnen. Zie dat je eveneens reeds ingelogd bent in Mijn Telenet gezien je cookies nodig hebt! Als je niet eerder ingelogd bent op je Mijn Telenet of het MAC adres is fout, zal je een error te zien krijgen.
- Zoek nu in je Debug Console naar de GET request naar bestand advance-settings, deze zou moeten voorafgaan door een code 200 in het groen of 304.
- Klik rechts op deze request en kies voor Bewerken en opnieuw verzenden
- Er verschijnt een nieuw deelvenster in je console Nieuwe aanvraag.
- Verander de GET linksboven naar PATCH
- Laat verder ALLES hetzelfde staan en vul onderaan bij Berichttekst in het vakje payload de volgende data in:
{"patchModemSettingsOperations":[{"op":"replace","path":"/upnpEnabled","value":false},{"op":"replace","path":"/lanIpAddress","value":"192.168.0.1"},{"op":"replace","path":"/modemBridgingToggle","value":true},{"op":"replace","path":"/bridgingMacAddress","value":"00:01:02:03:04:05"},{"op":"replace","path":"/portForwards","value":[]},{"op":"replace","path":"/fwBlockIpFragments","value":false},{"op":"replace","path":"/fwEnabled","value":true},{"op":"replace","path":"/dmzHost","value":"0"},{"op":"replace","path":"/fwBlockIPv6Fragments","value":false},{"op":"replace","path":"/fwIPv6ProtectEnabled","value":true}],"bridging":[{"active":true,"macAddress":"00:01:02:03:04:05"}]}
- Kijk deze data goed na! Onder andere je lanIpAddress moet zeker staan zoals het bij jou staat (default 192.168.0.1 bij Telenet) en het MAC adres dien je 2x goed te zetten naar dat van je eigen persoonlijke router (Asus, TPlink, Netgear, ...).
- Kijk eventueel je huidige instellingen eerst nog eens na door rechts in de Debug Console te klikken op Antwoord. Daar zouden je huidige instellingen mooi opgelijst moeten staan als je de GET request naar advance-settings nog aangeklikt hebt.
- Klik op verzenden
- Normaal zou dit opnieuw beantwoord moeten worden met een code 200 (OK)
- Als je opnieuw surft naar de API, zou bridging nu actief moeten staan!
Ik hoop dat dit duidelijk is. Wees in ieder geval voorzichtig, want als je instellingen nu helemaal niet meer goed staan, zal er iemand je remote moeten helpen om het goed te krijgen. Kijk vooral je huidige instellingen eerst na en neem er eventueel een screenshot van. Je kan de huidige payload ook kopiëren door rechts te klikken op de GET request naar advance-settings en dan kies je voor Waarde kopiëren > Antwoord kopiëren.