Beantwoorden
Silverwing
Freshman Veelweter
Berichten: 165
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen pc's te zien in netwerk

Ik heb een thuisnetwerk met 2 pc's die beide via kabel rechtstreeks aan de modem (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) aangesloten zijn. Indien ik via de Windows verkenner (explorer) naar netwerk ga zie ik op één pc mijn tv (ook via kabel aan de modem) en de modem, op de andere pc alleen de tv en de modem. De pc waar alleen de tv en modem te zien is heeft dit probleem zowel op Windows 10 als Windows 11. Op die pc waar de andere pc zichtbaar is staat Windows 10. Op de pc's staan alle netwerk instellingen perfect ingesteld. Dit weet ik omdat wanneer ik een router achter de modem hang en de pc's daar op aansluit alles werkt zoals het hoort.

Het probleem kon in het verleden eens opgelost worden door een modem reset, maar dat helpt niet (meer) en het duurt meestal ook niet lang alvorens het probleem opnieuw daar is.

Er moet dus iets in de modem zijn dat de pc('s) niet zichtbaar maakt.

Ik moet regelmatig bestanden tussen beide pc's uitwisselen en het is frustrerend dat het zo dikwijls niet lukt.

Wie kan mij helpen er voor te zorgen dat dit probleem voorgoed opgelost geraakt zonder dat ik een router moet gebruiken.                  

                                  

0 Likes
7 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen pc's te zien in netwerk

Heb je Safespot geactiveerd?

Staan op beide PC's de SMB instellingen gelijk?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen pc's te zien in netwerk

Heb je deze instellingen op beide PC's nagekeken. Dit zou zo moeten staan op beide PC's.

netwerkin01.pngnetwerkin02.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Silverwing
Freshman Veelweter
Berichten: 165
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen pc's te zien in netwerk

De instellingen staan zoals aangegeven.Indien ik nu gewoon de kabels uit de modem haal en in een router steek zie ik beide pc's en alles wat verder in het netwerk zit.Ik heb dit getest met een router van iemand die ik hiervoor mocht gebruiken, maar die ik niet meer heb.

@flip1953 wat betekend 

Heb je Safespot geactiveerd?

Staan op beide PC's de SMB instellingen gelijk?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen pc's te zien in netwerk

Welke IPadressen hebben je PC's? 192.168.0.x en de andere 192.168.0.y? Toegekend via DHCP? Je mag gerust de IP adressen vermelden, die zijn niet bereikbaar voor iemand anders.

Heb je hier al gekeken, de werkgroep staat het best opdezelfde naam voor beide PC:

igvfer_0-1646682538794.png

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Geen pc's te zien in netwerk

Zet je modem eens langer dan 15 seconden zonder stroom en wacht daarna 10 minuten.

0 Likes
Silverwing
Freshman Veelweter
Berichten: 165
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen pc's te zien in netwerk

De ip adressen IPv4 adres 192.168.0.152  //  IPv4 adres 192.168.0.116. Werkgroep bestaat niet meer in W10

Heb de modem een tijdje uitgetrokken en nadien werkte het weer terug, gisteren zelfde gedaan en toen gaf het geen verschil. Zou graag weten waar het euvel zich bevindt en het kunnen oplossen, als ik weer eens iets tussen de pc's moet verhuizen of ophalen is het de bedoeling dat dit gewoon werkt, zonder elke keer kunstgrepen te moeten uithalen.

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen pc's te zien in netwerk


@Silverwing  schreef:

@flip1953 wat betekent

Heb je Safespot geactiveerd?

Staan op beide PC's de SMB instellingen gelijk?


Safespot is een beveiligingssoftware die Telenet op jouw modem installeert.

Je kan dit via "Mijn Telenet" activeren (of uitschakelen).

Misschien dat Safespot brokken in de wielen steekt? In dit geval kan je via "Mijn Telenet" Safespot uitschakelen (en kijken of het probleem hiermee van de baan is)

 

SMB (Samba) is een Windows netwerk protocol waarmee je toegang hebt tot de bestanden, mappen, printers op een netwerk apparaat. Hiervan bestaan versies SMBv1, SMBv2, SMBv3, ...

 

Last but not least: soms moet je ook nog de machtigingen juist instellen (zodat de gebruiker op de ene PC een machtiging heeft om bestanden op de andere PC te zien ...

 

En als je de andere PC niet direct ziet in de Windows netwerk omgeving, kan je deze toch soms nog benaderen via zijn IP adres:

Typ dan in het zoekveld of "uitvoeren" veld: \\192.168.0.151 of \\192.168.0.116 ...

Of geef de andere PC een drive letter (Z:\\,Y:\\, ...) in Windows verkenner?