24748
netweters
|
152265
antwoorden
|
20686
vragen
|
Ik heb sedert een tweetal weken volgend probleem:
ik heb een docsis 3.1 router in gebruik sedert september.
Er loopt een utp kabel van hieruit naar mijn digicorder en een tweede utp kabel naar mijn Orbi router, RBR850.
minstens 1x per dag valt het netwerk weg. Wanneer ik op mijn router probeer in te loggen, staat vermeld dat deze “disconnected” is.
als ik dan naar mijn modem kijk, zie ik bij de poort van mijn utp naar mijn router dat het groene lampje heel snel flikkert (toeval?).
Telkens haal ik de utp kabel uit de modem, en plug hem in een andere poort terug in, en na enkele minuten is het probleem dan opgelost, heb ik terug verbinding met mijn router. Soms start ik ook de router opnieuw op en werkt het op die mannier ook.
wat kan hier de oorzaak zijn, of waar logt de fout?
thx voor de feedback
@Dimitrivdv schreef:Wanneer ik op mijn router probeer in te loggen, staat vermeld dat deze “disconnected” is.
Je gebruikt zelf een wifi apparaat, en probeert op de Orbi router in te loggen? Correct?
Je 'verhelpt' het probleem (tijdelijk) door de UTP kabel die de Orbi met de Telenet-router verbind even aan de Telenet-zijde los te koppelen, en dan terug in een andere poort van de Telenet-router te steken.
Als bovenstaand correct is, ben ik toch een beetje verward. De wifi verbinding tussen je pc/gsm en de Orbi zou gewoon moeten blijven werken, zelfs als de Orbi geen verbinding meer met Telenet heeft. Natuurlijk heb je dan geen internet, maar inloggen op de router zou wel mogelijk moeten zijn.
@Dimitrivdv Ik zou beginnen met het IPadres aan de WAN zijde van je Orbi na te kijken en dit te veranderen naar een fixed in de range 192.168.0.10 tot 99.
Aan de LAN zijde van je Orbi router zeker zorgen dat je een netwerk hebt die buiten de range 192.168.0.0 ligt. Maak daar iets van in de zin van 192.168.X.0 waarbij X zeker geen nul (0) is maar wel iets tussen 1 en 255.
Ik merk dus dat ik geen wifi verbinding meer heb, en dan log ik in via Anywhere Acces, van de Orbi app in op mijn router. Dan zie ik mijn Orbi router staan, en staat er een rood bolletje bij met de melding Disconnected.
Maw er komt blijkbaar geen internet signaal toe op de router.
Ik verhelp dit inderdaad door de UTP kabel uit de modem los te koppelen, (dus aan de Telenet zijde), en in een andere poort terug te plaatsen. Hierdoor is mijn Orbi router terug Online.
Het is bij wijze van spreken snel opgelost, maar het is niet praktisch als je dit dagelijks moet doen.
Aan WAN zijde is het momenteel 0.150 dit zou dus de oorzaak kunnen zijn?
Is nochtans al altijd zo, zonder probleem, het probleem duikt nog maar een tweetal weken op.
Aan Lan zijde is het 1.1, dus dat is Ok
@Dimitrivdv schreef:Aan WAN zijde is het momenteel 0.150 dit zou dus de oorzaak kunnen zijn?
Dat zou kunnen, indien er iets verkeerd gaat met de DHCP renewal (de Orbi moet telkens de DHCP lease die hij krijgt van de Telenet HGW vernieuwen.
De tip van @igvfer om de WAN zijde van de Orbi een vast IP te geven, zou in ieder geval dit probleem kunnen oplossen.
Maar ik zou overwegen om je huidige HGW te vervangen door de Docsis 3.1 E-router
[EDIT]
Indien je de E-router (CV8560E) nu al gebruikt (niet duidelijk uit de eerste post), kan je via "Mijn Telenet" het WAN Mac adres van de Orbi invullen...
@Ex-Netweter De modem die ik heb is een dosis 3.1 e-router, Het Wan MAC adres is ingevoerd, dus daaraan kan het niet liggen
@Dimitrivdv schreef:De modem die ik heb is een dosis 3.1 e-router, Het Wan MAC adres is ingevoerd, dus daaraan kan het niet liggen
In een vorige post heb je geschreven dat het WAN IP adres 0.150 is
Dat kan dus niet indien de Orbi correct ingesteld staat in de bridge.
Dan moet je als WAN IP een publiek IPv4 adres zien!
En natuurlijk zijn de voorgaande tips om een vast IP (192.168.0.10 tot 99) in te stellen ook niet meer van toepassing, de WAN moet ingesteld worden met dynamisch IP (DHCP) ...
Om het correcte WAN MAC adres van jouw router in te stellen op mijn Telenet volgens tips:
Nu moet je op de Orbi een publiek IPv4 adres zien (in plaats van het 0.150 adres).
@Ex-Netweter
Oei, even samenvatten. Moet ik nu wel een vast of geen vast ip adres gebruiken.
Als ik inlog op mijn telenet, zie ik 2 verbonden toestellen staan:
@Dimitrivdv schreef:IPV4: 192.168.0.150 Het MAC Adres dat hierbij ingevuld staat wijkt af van het mac adres dat bij Bridging is ingevuld.
Ja, dat zei ik toch dat de bridge niet correct ingesteld staat...
Success
De Orbi heeft meerdere MAC adressen, dus je hebt niet de juiste bij de bridge instellingen ingevoerd. Zoals @Ex-Netweter aangeeft kun je gewoon copy-pasten wat je bij mijn.telenet ziet. Dat is namelijk effectief het mac-adres wat de Orbi gebruikt voor deze verbinding. Het andere adres, wat jij gebruikte, is waarschijnlijk het MAC adres van de Wifi interface.
Na het corrigeren van het mac-adres in de bridge instelling op mijn.telenet zou je moeten zien (in het menu van de Orbi) dat de router een publiek adres heeft ontvangen (dus niet uit de range 192.168.x.x).
@Arnie @Ex-Netweter
Ik heb de aanpassingen doorgevoerd.
Als ik nu op mijn router inlog, zie ik nu een adres 213.118. ....
Als ik nu op mijn modem details zie, staat bij mijn verbonden gebruikers maar 1 verbonden toestel vermeld, met IPv4: 192.168. enz, dat is wel mijn digicorder dus.
Klopt het dat de orbi router hier niet tussen vermeld staat?
Dat is juist. Nu even afwachten of het zo stabilere blijft werken. Wel vreemd dat het probleem zo plots gestart is.
De huidige configuratie is in ieder geval beter. Tussen je eigen netwerk vind nu één keer NAT plaats, in plaats van twee.
@Ex-Netweter
Ik had er goede hoop op. Gisteren alles goed gebleven.
Deze morgen echter plots terug hetzelfde probleem.
Geen verbinding tussen modem en orbi router, gevolg geen internet.
terug modem herstarten, router herstarten, ... netwerkkabels in en uit pluggen, en na half uur terug online.
De fout kan niet bij de modem liggen?
Ik ging ook van mijn orbi router naar een switch, en van die switch naar mijn satelieten en NAS. Maar dat kan volgens mij de oorzaak niet zijn, gezien er al bij mijn router vermeld staat dat er geen internetconnectie is