Beantwoorden
philipervm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Hoi,

 

Ik verhuis volgende maand naar mijn nieuwe appartement.

Volgens de projectleider zou er zowel glasvezel van Proximus als Telenet beschikbaar zijn.

Maar moet ik zelf contact opnemen met de provider.

 

Echter vind ik van telenet niets terug enkel dat ze met proef projecten bezig zijn.

Kan ik ergens zien of ik ook in ze een proefproject kan komen of klopt de info van de projectleider niet?

 

(Mijn toekomstig adress = Smiskensstraat 157  2300 Turnhout)

 

0 Likes
35 reacties
Amedeeke
Freshman Meerweter
Berichten: 46
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/internet/speedboost-500/

 

500/40 dus. Niet 500/75.

 

Alleen bij corporate internet kan je 750/75 pakken.

0 Likes
Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Bij Proximus kan je wel al reeds glasvezel tot binnen (thuis) laten aansluiten. Dit gebeurt al standaard bij bijvoorbeeld nieuwe woonwijken en dergelijke. Indien je dit wil ter vervanging van de huidige telefoonkabel kan je dit ook aanvragen maar zal je (uiteraard) ook volledig zelf alles moeten bekostigen.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber/particulieren/producten/r-orphans/glasvezel-tot-in-je-woning....

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Als ik zie wat coax nog aan kan. Zeker als ze gaan overschakelen naar docsis 3.1 mogen ze de kabel in mijn straat nog laten hangen. Uiteraard dat ze nieuwe woonwijken aansluiten met glasvezel. Ze zouden moeten dom zijn om het niet te doen. Bestaande aansluitingen vernieuwen is nog wat anders. Een gans straat open leggen en dan bij de mensen hun oprit enzo open leggen. Velen zullen dat niet zien zitten. In een straat met rijhuizen is dat natuurlijk makkelijker.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

@Mike93 

Onder het voetpad net voor mijn deur passeert er een glasvezelkabel ter dikte van mijn pols, aangelegd in opdracht van Proximus voor een nieuwe wijk die er gaat komen 500 m verder over de steenweg, waar een nieuwe wijk komt met 160 appartementen. Ik heb hier voor contact opgenomen met Proximus en vertelden mij dat deze kabel niet voor ons bestemd is. Enkel voor de wijk. Ik walg nu nog meer van Proximus. Leve Telenet!🤗

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Er is wel een probleem met glasvezel denk ik. Je spreekt van een vuistdikke kabel. Dat zijn uiteraard x aantal glasvezelkabeltjes samengevoegd in 1 kabel. Die zal uitkomen op een centrale in de wijk (een soort switch) en dan pas, opgesplits verdergaan naar elke mogelijke aansluiting.

Ik betwijfel of ze dan kunnen doen zoals vroeger met koperdraad. Dat was ook een kabel samengesteld uit x aantal paren ( in feite 4 draadjes = 2 paren). Waar die passeerde pikten ze zo'n paar en koppelden ze daar de draad naar de woning aan. Ik betwijfel of dit zomaar kan met glasvezel. Ik vermoed dat ze daar telkens een soort switch moeten tussen plaatsen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

@igvfer 

Ik vermoed dat de vuistdikke kabel eigenlijk slechts een buis is waarin opnieuw buisjes met een kleinere diameter geschoven worden. In deze buisjes komen dan glasvezelkabeltjes met een beperkt aantal glasvezels. Deze kunnen op die manier wel gemanipuleerd worden als koperdraadjes in de vroegere kabels.

Als je niet allergisch bent voor de concurrent kan je eens kijken naar volgende link.

https://www.astel.be/nl/info/Waar-en-wanneer-installeert-Proximus-glasvezel-in-Antwerpen-Gent-en-Bru...

Groeten 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

@louishufk

Als ik dit bekijk versterkt dit mijn vermoeden dat een aansluiting gebeurt naar analogie met coax. Bij Telenet zie je ook telkens op de gevel, palen, en in de grijze bakjes een aftakdoos, of hoe je het ook moet noemen, verschijnen. Dus is het niet omdat er zo'n kabel aan je deur passeert dat ze zomaar kunnen aansluiten. Er moeten telkens aftakpunten tussen geplaatst worden. Een vorm van switchen waardoor data kan op de lijn gestoken worden of afgehaald.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

@igvfer 

Ander materiaal dan voorheen. Het aansluit principe lijkt mij hetzelfde als met de Cu draadjes. Het ziet er wel een beetje Telenet uit.

Met coax heb je een ader voor een aantal klanten. Bij glasvezel heb ik, wat dat betreft, mijn twijfels.

Er moet hier toch iemand zijn die dat weet. Opstaan AUB.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Bij glasvezel, coax, enz.. blijft hetzelfde principe gelden. Data wordt in pakketjes verzonden. Eerst wordt een pakketje verzonden waarin gegevens zitten over de ontvanger. Ontvanger zegt klaar te zijn voor ontvangst en dan wordt alles verstuurd in pakketjes naar de ontvanger. Zijn er meerdere ontvangers en meerdere bestuurders dan zullen die pakketjes allemaal samen verstuurd worden. Elke om beurten maar dat gaat zo snel dat je het niet merkt. Dat is zo bij ethernet, kabel maar ook bij glasvezel. In de pakketjes zit telkens in de header informatie waar elk pakketje naartoe moet. Een zeer ingenieus proces trouwens. Een beetje zoals een autosnelweg. De auto's zijn de pakketjes, aan iedere oprit en afrit komen erbij en gaan ervan en samen schuiven ze door. Iedere glasvezel draad is een autosnelweg, coax is een grote gewestweg, ethernet een grote gemeenteweg. En xDSL zijn in wezen allemaal boerewegen die ze stelselmatig verbreed hebben maar die ze nu niet meer kunnen verbreden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Ik heb het ooit zien doen toen ik nog op de Amerikaanse Ambassade werkte. Ze hebben daar bij verbouwingswerken een serverkast vervangen door een nieuwe. En de glasvezeldraadjes die worden met een speciaal apparaat gelast en dan onderworpen aan een trekbelasting, dit om te zien of de las goed gebeurd is. Ik heb dat apparaat gezien van die elektrieker en dat is niet groter dan een TV box, maar kost wel € 10.000...

je kan gans het proces volgen door een kijkvenstertje.

Hoe het ondergronds gebeurd weet ik niet, maar ik vermoed op een gelijkaardige manier juist dat er een bescherming rond zal zitten tegen vocht en erosie...

Never trust in Dust
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

@igvfer 

Zoals jij het beschrijft zou 1 glasvezeltje een reeks van aansluitpunten kunnen bedienen. Dat zou dan volledig in lijn liggen met coax. Maar aangezien de bandbreedte van glasvezel hoger is dan van coax vraag ik mij dan af waarom zoveel vezels voorzien zijn in dat kabeltje. (niet de vuistdikke) Men zou meer klanten kunnen bedienen met meer vezels, maar net als bij coax is de lengte van de glasvezel ook een probleem. (wel niet zo groot als bij coax)

Ik hoop het te weten te komen.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Voordeel van glasvezel is dat je per glasvezel 10 Gbps kan doorsassen. Kabel zit voorlopig beperkt tot 1.2 Gbps via docsis 3.0. De afstand die glasvezel kan overbruggen is ook groter. En is niet bliksemgevoelig. Dus als ze verschillende glasvezels combineren kunnen ze nog grotere data volumes transporteren.  Voor zover ik op de uitleg van Proximus zie passeert er een kabel met 2 kernen. Een hoofdkern en een reserve. Coaxkabel moeten ze naargelang de afstand dikker maken. Glasvezel kernen blijven hetzelfde maar ze steken er dan 2 of meer bijeen. Een glasvezel met 8 kernen is amper 6.2 mm dik.  Ook de afscherming moet ook niet zo dik zijn als bij coax omdat ze niet gevoelig zijn voor elektrische storingen.

Een rekenvoorbeeld. Coax op een node met 25 huizen aangesloten zal op docsis 3.0 maximum 1.2 Gbps halen. Dat wordt krap als alle huizen tegelijk zouden video in 4K streamen aan 30 Mbps. Want dan zit je aan 750 Gbps dus schiet er niet veel meer over voor andere toepassingen. Diezelfde 25 huizen op een glasvezel zorgt voor een grote speelruimte. Uiteraard moeten ze versterkers/repeaters steken om de zoveel kilometer. Dat is niet anders dan bij coax en ethernet. Maar glasvezel tot 4 km, coax tot 700 meter, ethernet 100 meter.

Het is eigenlijk een beetje te vergelijken met een waterleiding. Tot aan de huizen 3/4, in de straat 1.5, naar de watertoren 3 bijvoorbeeld.

Interessante links: https://www.allekabels.be/glasvezel_kabel/per_meter/1-glasvezel-per-kern.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezelaansluiting

https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezel

Zeer nuttige literatuur. 🤗



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
philipervm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Ondertussen zit ik in mijn appartement.

En hier hangt dus effectief een bakje van telenet aan de muur waar een glasvezelkabel inzit.

 

 

Ik heb ook al naar telenet getelefoneerd maar die konden mij niet verder helpen en er hangt ook niets van SN op.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

Dan heb jij een glasvezelaansluiting. Maakt het verschil? Nee Ongeacht de kabel die er toekomt kan je maar krijgen wat Telenet aan biedt. En dat is 100, 200, 400 Mbps in particuliere abonnementen en mogelijks meer in zakelijke abonnementen. Dat is bij andere providers ook zo. Proximus en bij uitbreiding klanten bij VDSL providers, halen daar wel voordeel uit. Die krijgen eindelijk de snelheden die ze vragen of waarvoor ze betalen, maar bijlange niet wat Telenet al kan geven. Bij Telenet krijg je al lang waarvoor je betaalt (of toch 90%).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Glasvezel Telenet beschikbaar volgens projectleider

En ook is de goeie ouwe getrouwe coaxkabel nog niet afgeschreven. Deze kan tot 1 GHz aan snelheid binnenbrengen, eens Telenet dit zou mogen overwegen. Ik heb een WIGO business abonnement gehad met daarbij speedboost 500 Mbps aan snelheid, en dat gaat al als een speer. En dit via de koperenkern kabel...

Never trust in Dust
0 Likes