Beantwoorden
Tom21
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

HGW advanced settings worden niet opgeslagen

Ik ben ondertussen meer dan 10 jaar klant bij Telenet. Vroeger kon je altijd de instellingen van de telenet modem/router aanpassen, maar sinds een 2-tal jaar is dit quasi onmogelijk geworden.

Ik heb op dit forum verschillende gelijkaardige issues gevonden. Er zijn goeie tips en suggesties over mogelijke oorzaken waarom geavanceerde settings niet opgeslagen kunnen worden, maar laten we eerlijk zijn, het werkt gewoon voor geen meter.

Port forwarding verwacht een specifiek formaat met spaties dat nergens beschreven staat, sommige settings kunnen mogelijks niet gecombineerd worden (upnp, firewall, dmz, passthrough) terwijl deze feedback nooit weergegeven wordt. De user experience is een ramp, maar tot daaraan toe.

Wanneer je alles op een correcte manier configureert, wordt je ofwel begroet met "er gaat iets mis", en heel soms (met dezelfde configuratie) krijg je toch de groene melding dat je aanpassingen opgeslagen zijn. Natuurlijk blijkt dit niet te werken en wanneer je de pagina refresht merk je dat je aanpasingen in rook opgegaan zijn.

Dit gaat dan over het forwarden van poorten of het instellen van een DMZ.

Vandaag geswitcht naar de CV8560e met "bridge modus" / MAC passthrough omdat de emmer vol was. Gewoon passthrough enablen met het MAC address van de WAN interface van mijn eigen router, en mij zie je hier nooit meer terug, dacht ik.

Helaas bleek niets minder waar, want de instellingen konden met deze nieuwe modem opnieuw niet opgeslagen worden. Even gekeken naar mensen met hetzelfde probleem, hierop bleek dat het MAC address alleen hoofdletterlijks mocht bevatten, wat natuurlijk ook niet aangegeven wordt. Maar helaas had ik al allemaal hoofdletters gebruikt en valt er niets aan te doen.

Ik moet deze bridge modus setting gewoon 1x opgeslagen krijgen en dan ben ik er hopelijk vanaf.

Het is trouwens ook zo dat ik over de laatste jaren mijn port forwarding regels heb kunnen toevoegen, door het 100den keren te proberen, en typisch heb je snachts meer kans dat je instellingen opgeslagen worden, misschien omdat het dan minder druk is.

Sorry voor deze rant, maar het is echt erg. Ik heb er geen verdere woorden voor.

 

Tags (1)
5 reacties
Ex-Netweter
 

HGW advanced settings worden niet opgeslagen

Begin 2024 kan ik alleen concluderen dat Telenet al meer dan een jaar vierkant draait op een (extern ontwikkeld) halfbakken IT-systeem dat vol fouten zit.
De melding van deze fouten naar de externe ontwikkelaars draait blijkbaar ook vierkant. Degelijke oplossingen voor deze problemen binnen een redelijke termijn blijven vooralsnog uit.

Misschien moet je na 10 jaar eens een andere provider nemen, dan heb je al deze problemen niet.

Nota bene: werkende port-forwarding én bridge-mode is standaard beschikbaar op elke modem bij elke provider in België, behalve bij de standaard modems van Telenet.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

HGW advanced settings worden niet opgeslagen

is het niet zoiets als dubbelpunten : of streepjes - met een mac adres probeer eventueel het andere eens.dat heb ik al weten het tochg toe te laten.of niets ertussen.verder heb ik geen info of mening over uw verhaal,  hoop dat 't zo werkt zodat u al sneller verderkan

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

HGW advanced settings worden niet opgeslagen

Als de "bridge" werkt naar uw router. Dat kan je controleren door te kijken of de WAN poort van je router een publiek IPadres heeft gekregen. En als je al uw apparaten hebt aangesloten op uw eigen router, met nieuwe IPadressen voor je apparaten tot gevolg, dan hoef je niets meer te doen op de interface van de Telenet modem/router. De forwarding dient alleen maar te gebeuren op je eigen router.

Let wel als je nog vorige versies van digicorder of digiboxen hebt, niet de huidige tv-boxen, dan moeten die aangesloten blijven op de Telenet modem-router.

Uiteraard is een beetje basiskennis van hoe een netwerk werkt wenselijk en noodzakelijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

HGW advanced settings worden niet opgeslagen

Wat de juiste "vorm" (hoofdletters, dubbele punten) en het "correcte" MAC adres betreft:

* Ga naar Mijn Telenet > Modeminstellingen > Verbonden gebruikers.

* Hier zie je het correcte WAN MAC adres van je eigen router.

*Dit veld gewoon copy/pasten naar het veld waar je de bridge moet invullen.

Deze methode garandeert je het juist MAC adres, in de juiste vorm.

 

PS. Eens de bridge correct ingesteld, verdwijnt jouw router uit de lijst van "Verbonden gebruikers", gezien deze nu niet meer in je LAN zit.

SleepingCiaran
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

HGW advanced settings worden niet opgeslagen

Voor de bridge in te stellen dient het MAC-adres in het volgende formaat te staan: "XX:XX:XX:XX:XX:XX", vervolgens sluit je je eigen router aan op 1 van de GELE poorten, niet de blauwe WAN-poort, want deze word niet gebruikt door Telenet.

 

Voor de poort forwarding geef je gewoon het laatste nummer van het lokaal IP-adres in, bij externe poort vul je de range die je wilt open zetten in (Bv. "500 - 510" of voor een enkele poort "500 - 500"), en de interne poort is dan de interne begin poort (Bijvoorbeeld dus "500")