Beantwoorden
JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Hi allemaal,

ik heb een probleem met mijn Playstation Portal in combinatie met mijn mobiele hotspot.

Om te beginnen leg ik graag even uit wat de PS portal is.

Dit is de laatste nieuwe toevoeging aan consoles van playstation. Je kan met dit toestel vanop afstand met je playstation 5 spelen mits een goede internetverbinding.

Bij die verbinding via hotspot ligt mijn probleem.

 

Ik kan de PS portal zonder problemen gebruiken op normale wifi netwerken. Ook een hotspot lukt maar helaas niet met mijn eigen telefoon.

Ik heb een OneUp contract bij telenet. In dit pak zit een gewone sim en een data simkaart. Maak ik een hotspot met mijn ipad (8e generatie IOS 17.0.3) is er geen enkel probleem en kan ik gewoon spelen op de PS portal. Maak ik een hotspot met mijn Oneplus 10T 5G telefoon (Android 13) en maak ik hier verbinding mee is het onmogelijk een connectie met mijn PS5 tot stand te brengen op de PS portal. Hij zet deze nog wel aan maar daar blijft het ook bij. Op de PS portal krijg ik dan steevast de melding dat er iets fout gegaan is.

Verwissel ik mijn simkaarten van toestel blijft het probleem met mijn telefoon. Op deze manier heb ik kunnen uitsluiten dat het een probleem met de simkaart zelf is.

De hotspot die mijn gsm in beide gevallen maakt werkt wel voor andere toestellen dus heeft wel een actieve internetverbinding. Het gaat dus enkel over de connectiviteit tussen PS portal en PS5 in combinatie met mijn hotspot gemaakt door mijn gsm.

Ook is het geen zuiver IOS versus Android probleem want ik heb collega's met hetzelfde probleem die gebruik maken van een iPhone in combinatie met een telenet simkaart.

Een andere collega met een iPhone en een proximus simkaart heeft dan weer helemaal geen problemen.

 

Is er iemand van jullie die hier een verklaring en/of een oplossing heeft.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groetjes

 

24 reacties
Ex-Netweter
 

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Probeer eens Privé-DNS op je Oneplus 10T 5G uit te schakelen. (Instellingen > Verbinding en delen > Privé-DNS)

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Dit helpt helaas niet.

Wat ik nog aan mijn originele post ben vergeten toevoegen is een andere situatie die ik niet begrijp.

Als ik mijn gsm met wifi verbind en dan een hotspot maak werkt het ook. Op 1 of andere manier kan hij op die manier wel verbinding krijgen en enkel via het mobiele netwerk niet.

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

@JorritB Ik vermoed dat je ipad wifi bridging doet, dus niet een echte 4G hotspot. Je ipad maakt dus achterliggend gebruik van je wifi en daarom dat het werkt . Die oneplus heeft geen wifi bridging en zal dus volledig op 4G werken. Vermoedelijk heb je daar te weinig bandbreedte ter beschikking waardoor het op dat moment niet werkt. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Verduidelijk eens of het op tablet en smartphone werkt via Wifi op een externe locatie.

Dus:

  • Playstation 5 thuis
  • PlayStation Portal via internetverbinding bij iemand anders

Ik vermoed dat het probleem via Telenet 4G veroorzaakt wordt door de manier waarop Telenet mobiel internet aanbiedt: door middel van CGNAT (Carrier Grade NAT)

Wanneer de PlayStation Portal achter CGNAT zit, dan kan die geen rechtstreekse verbinding maken met de Playstation 5 thuis. Ik vermoed dat je je "NAT Type" kan checken in de Playstation-omgeving, als je NAT Type 3 hebt, zal het niet functioneren.

Dit probleem is op te lossen met een virtuele tunnel naar je Playstation thuis, via een VPN-dienst bijvoorbeeld.

Eventueel is dit ook op te lossen door IPv6 te gebruiken in plaats van IPv4, maar ik heb geen idee of Playstation dat reeds ondersteunt.

Eventueel kan je Telenet vragen om CGNAT op je simkaart uit te schakelen, een simkaart van een andere provider gebruiken die geen CGNAT toepast, is ook een optie.

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Hey Kristof, bedankt voor je antwoord.

Het is eigenlijk andersom, mijn Oneplus doet aan wifi bridging als ik thuis ben en dan werkt het ook. Niet nuttig uiteraard want thuis zit ik gewoon op de normale wifi.

Buitenshuis werkt de Ipad hotspot gewoon op 4G zonder wifiverbinding. 

Bandbreedte is bij de telefoon ook geen enkel probleem want ik heb met een speedtest vaak in de 1OOen MB/s via het 5G netwerk.

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

 

Buitenshuis:

Met de Ipad kan ik op enkel 4G (dus geen wifi bridging) een hotspot maken en ook gewoon de ps portal gebruiken zoals het hoort.

Met de Oneplus  kan ik op 4G/5G geen verbinding krijgen tussen de PS portal en de PS5. Verbind ik de Oneplus met een wifi netwerk dan werkt het wel doormiddel van wifi bridging.

Een wifinetwerk bij andere mensen thuis is ook geen probleem.

 

Thuis:

Gewoon rechtstreeks op het thuisnetwerk maakt de portal zonder problemen verbinding.

Oneplus verbonden met thuisnetwerk en hotspot wederom geen probleem (wifi bridging).

 

De PS5 vanop afstand bereiken is dus niet in alle gevallen een probleem. Enkel op de hotspot gemaakt met de telefoon.

 

Een collega (Orange) heeft zijn probleem opgelost adhv dit filmpje op Youtube ivm instellingen ==> https://www.youtube.com/watch?v=hdS84_8r16w

Het statisch ip-adres maken op de PS5 enzo lukt me wel.

De poorten aanpassen en de andere instellingen via mijn telenet ben ik niet 100% zeker van mijn zaak.

Moest ik een gewone router hebben lijkt het me iets makkelijker maar helaas...

 

Ex-Netweter
 

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Oké, ik concludeer dat je aan de PS5 thuis en de instellingen van je Telenet-modem niets hoeft te wijzigen. Die instellingen zullen automatisch goed staan. (dankzij het UPnP-protocol). Alles werkt perfect op Wifi buitenshuis.

Het moet dus aan de manier liggen waarop de iPad en de Oneplus 10T de 4G-verbinding maken.

Dat zal verschillend zijn. Mogelijks maakt de iPad verbinding via IPv6 en de Oneplus 10T via IPv4.
Of omzeilt de iPad het vermoedelijke CGNAT-probleem dankzij iCloud Privédoorgifte.

Je kan eens proberen om het APN-protocol bij het Telenet APN-toegangspunt op IPv6 te zetten op je Oneplus 10T.

Of op de iPad iCloud Privédoorgifte eens aan of uit zetten en zien of dat verschil maakt.

 

 

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Bedankt om te blijven meedenken!

 

Met de iPad geen verschil tussen iCloud privédoorgifte aan of uit. Beide werken zoals het hoort.

Op de Oneplus geprobeerd met enkel IPv4, beide en enkel IPv6. Alle pogingen zonder succes.

UPnP kende ik niet en heb even opgezocht bij de instellingen in mijn telenet. Deze switch stond uit. Heb even geprobeerd door deze aan te zetten maar ook geen verschil in resultaat.

 

Groetjes

 

 

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Net 2 nieuwe situatie getest met gsm's van collega's.

IPhone 11 pro max met Telenet simkaart lukt niet.

Iphone 14 met proximus simkaart lukt wel.

Bevestiging dat het niet enkel een Android VS IOS probleem is. 

Ex-Netweter
 

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Mijn laatste vermoeden is dat (de mobiele hotspot op) iOS 17 via IPv6 werkt. (dus IPv4 met CGNAT heeft geen invloed)

Op de Oneplus 10T zal de mobiele hotspot misschien IPv6 niet of onvolledig ondersteunen.

Het verschil tussen de toestellen via je 4G-verbinding kan je testen: https://test-ipv6.com/

 

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Screenshot_2023-11-22-18-46-47-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~3.jpg

Dit komt uit de test via de website die je gepost hebt. Geen idee wat het wil zeggen.

Daarstraks nog een oude iphone 7 getest met mijn eigen simkaart en dit werkte dan weer wel. IOS 13.5.

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Post verwijderd

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Screenshot_2023-11-22-19-16-02-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~4.jpg

ik heb nu 'enkel ipv6' aanstaan en de test opnieuw gedaan. Helaas geen verschil in verbinding voor de portal. 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

@JorritB 

Over het apple product, via de iCloud optie kan je iets aanklikken om een ander ip adres weer te geven aan andere, heb dit ook een hele tijd aangezet gehad en had ook op sommige sites geen verbinding, heb dat uitgezet en kon opeens weer alles bereiken online, dit even ter info, weet niet of het Android toestel ook niet zoiets heeft???

heb het PlayStation portal op mn iPhone niet staan, vind deze niet dus kan hem niet testen hier, anders kon ik het ook eens testen of bedoel je PlayStation Remote play ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.