Beantwoorden
JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Hi allemaal,

ik heb een probleem met mijn Playstation Portal in combinatie met mijn mobiele hotspot.

Om te beginnen leg ik graag even uit wat de PS portal is.

Dit is de laatste nieuwe toevoeging aan consoles van playstation. Je kan met dit toestel vanop afstand met je playstation 5 spelen mits een goede internetverbinding.

Bij die verbinding via hotspot ligt mijn probleem.

 

Ik kan de PS portal zonder problemen gebruiken op normale wifi netwerken. Ook een hotspot lukt maar helaas niet met mijn eigen telefoon.

Ik heb een OneUp contract bij telenet. In dit pak zit een gewone sim en een data simkaart. Maak ik een hotspot met mijn ipad (8e generatie IOS 17.0.3) is er geen enkel probleem en kan ik gewoon spelen op de PS portal. Maak ik een hotspot met mijn Oneplus 10T 5G telefoon (Android 13) en maak ik hier verbinding mee is het onmogelijk een connectie met mijn PS5 tot stand te brengen op de PS portal. Hij zet deze nog wel aan maar daar blijft het ook bij. Op de PS portal krijg ik dan steevast de melding dat er iets fout gegaan is.

Verwissel ik mijn simkaarten van toestel blijft het probleem met mijn telefoon. Op deze manier heb ik kunnen uitsluiten dat het een probleem met de simkaart zelf is.

De hotspot die mijn gsm in beide gevallen maakt werkt wel voor andere toestellen dus heeft wel een actieve internetverbinding. Het gaat dus enkel over de connectiviteit tussen PS portal en PS5 in combinatie met mijn hotspot gemaakt door mijn gsm.

Ook is het geen zuiver IOS versus Android probleem want ik heb collega's met hetzelfde probleem die gebruik maken van een iPhone in combinatie met een telenet simkaart.

Een andere collega met een iPhone en een proximus simkaart heeft dan weer helemaal geen problemen.

 

Is er iemand van jullie die hier een verklaring en/of een oplossing heeft.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groetjes

 

24 reacties
JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Hi,

bedankt voor je reactie.

PS Portal is een nieuw hardware product (handheld) van Playstation en geen app die je op je telefoon kan downloaden.

Wat de iCloud optie betreft. Dit heb ik enkel dagen geleden geprobeerd op de iPad en aan of uit maakte geen verschil. Geen idee of dit een gelijkend iets heeft op Android.

 

Groetjes

Ex-Netweter
 

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Bedoeling van de IPv6-test is dat je die doet op een laptop verbonden met de mobiele hotspot. Eén keer testen met iPad en één keer testen met Oneplus 10T.

Dit om na te gaan of IPv6 functioneert via de hotspotfunctie van iOS en Android 13.

Als beide tests 10/10 tonen is je internetverbinding eigenlijk in orde wat betreft IPv6.

Eigenlijk zoek ik een verschil tussen iPad en Oneplus 10T dat kan verklaren waarom de Playstation Portal wel werkt op de mobiele hotspot van iOS en niet op die van Android.

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

 

Hi,

 

de 10/10 is met m'n Oneplus 10T en de 0/10 is de iPad.

Hotspot 8th Gen iPad.pngHotspot Oneplus 10T 5G.png

Ex-Netweter
 

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Oké, 0/10 op IPv6 en het werkt. Dan moet ik concluderen dat de Playstation Portal toch IPv4 gebruikt en dat iOS op één of andere manier het CGNAT-probleem automatisch oplost.

Dat is onder meer mogelijk dankzij het netwerkprotocol PCP op voorwaarde dat de Telenet 4G-verbinding dit ondersteunt. Ik ga ervan uit dat dit zo is.
Aangezien Apple het netwerkprotocol PCP (en voorganger NAT-PMP) zelf ontwikkeld heeft, is het zeer aannemelijk dat dit al lang in de "Personal Hotspot" in iOS wordt toegepast.

Een mogelijke verklaring voor het probleem met de Oneplus 10T dat de Android-hotspotfunctie geen ondersteuning heeft voor PCP of een aanverwant protocol en CGNAT niet automatisch wordt omzeild.

Op Android moet het met een iets omslachtigere oplossing ook kunnen werken. Met een VPN-dienst kan je het CGNAT-probleem bijvoorbeeld omzeilen. Of via een simkaart/provider die een 4G-verbinding aanbiedt zonder gebruik van CGNAT.

 

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Ik heb gisteren meermaals contact gehad met Telenet. Zowel in de winkel als telefonisch. Helaas wist geen van hen iets af van CgNat en konden ze me niet verder helpen...

Een collega van mij heeft vandaag met zijn Samsung gsm en telenet simkaart alles aan de praat gekregen met zijn toestellen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet wat te proberen. Moest ik met zekerheid weten dat het aan  Oneplus ligt kocht ik gewoon een nieuw gsm toestel. 

Een simkaart van een andere provider met een unlimited data kost meteen ook een flink bedrag per maand dus dat is ook lastig.

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Nog een vraagje.

Ik lees veel online over het openzetten van poorten. Ik weet hoe dit moet 'mijn telenet'. 

Ik moet poort 987, 8572 en dan de serie van 9295-9308 openzetten.

Alleen lukt het me niet om een serie toe te voegen. Bij externe poort kan ik een reeks invullen maar bij interne poort kan ik maar 1 cijfer invullen.

Is hier een oplossing voor?

RoelieVR
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Hey, 

 

Ik zit met juist hetzelfde probleem!

Met mijn gsm en de app van remote play, kan ik wel op mijn Playstation. 

Wanneer ik dan mijn hotspot van gsm op zet en mijn portal daarmee verbind, komt er telkens een foutmelding op de portal wanneer ik die met mijn ps5 probeer te verbinden.

 

Is dit bij u al opgelost of zijn er anderen met een oplossing?

 

Gr

JorritB
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Bij mij is het opgelost geraakt door enkele poorten open te zetten op mijn (modem) thuisnetwerk. Ook heb ik upnp aangezet. Deze stappen hebben uiteindelijk het probleem verholpen. 

YassineM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Hey Jorrit,

Kan je mij aub stapsgewijs uitleggen welke poorten jij opengezet hebt en hoe jij deed want ik las ook dat je daar een vraag over had maar niemand reageerde.

Ik wil dus heel graag mij PS Portaal buiten kunnen gebruiken met mijn 4G hotspot.

Thx.

RoelieVR
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

PlayStation Portal mobile hotspot probleem

Zou voor mij ook interessant zijn om te weten hoe je dit hebt opgelost 😃