Beantwoorden
T-DC
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! It's your third party!

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

Dag iedereen! 

 

Ik zit met volgende situatie:

 

Docsis 3.1 router (we wilden eigenlijk een modem only)

 

Via de 'bridgje' modus kan je dus een soort van 'modem' only maken van de docsis3.1 als ik het goed versta.. 

 

ik heb verschillende toestellen die aan het internet gehangen moeten worden  (de eigen router alsook de digiboxen)

 

Normaal ga ik van de klassieke modem only  naar een switch (vlan op managed switch), van deze switch (vlan) dan naar de digiboxen en de eigen router (UDM-PRO) , na deze eigen router zit dan het 'prive netwerk'

 

Maar hoe moet dit nu gebeuren met de Docsis3.1?

-bridge modus aanzetten

-MAC adres dient ingevuld te worden? maar van wat? die (managed) switch? en krijgen dan meerdere toestellen een Public ip adress?  (want de digiboxen dienen ook nog altijd een public IP te krijgen denk ik?) of hoe zit dat? 

 

Bedankt!

 

 

0 Likes
8 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

TV boxen hang je gewoon op de VLAN tussen modem en je eigen firewall.

Die krijgen een private IPv4 maar ook een IPv6 en gebruiken voornamelijk een IPv6 adres.

Dit is de recommened setup volgens Telenet. TV Boxen hebben geen publiek IP nodig.

 

Digicorders kan je volgens mij ook gewoon op je interne LAN hangen.
Dan kan je ze ook benaderen intern via DLNA.

 

Op Mijn Telenet geef je het MAC adres in van de externe interface van je firewall/router.

Deze zal dan een public IPv4 adres ontvangen. Dit kan je maar voor 1 toestel doen.

 

Maakt niet uit welke poort je op de modem hiervoor gebruikt. Het is dus geen bridging, maar "mac-passthrough".


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
T-DC
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! It's your third party!

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

Bedankt voor uw reactie!

 

maar nog enkele vragen:

 

TV boxen hang je gewoon op de VLAN tussen modem en je eigen firewall.

Die krijgen een private IPv4 maar ook een IPv6 en gebruiken voornamelijk een IPv6 adres.

Dit is de recommened setup volgens Telenet. TV Boxen hebben geen publiek IP nodig.

 

als TV boxen op Vlan tussen modem en eigen firewall/router staan, dan krijgen deze toch geen private ip adres? (of tenzij van de docsis3.1?)   

 

Digicorders kan je volgens mij ook gewoon op je interne LAN hangen.
Dan kan je ze ook benaderen intern via DLNA.

 

blijft dan alle functionaliteit werken van de digiboxen? ik dacht altijd dat de digiboxen aan de 'tv'- poorten moesten hangen van een klasieke telenet router zodat deze een public ip krijgen... (wat met een modem only normaal gedaan wordt via een switch)

 

Bedankt!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

@T-DC  Eigenlijk moet je vanuit deze opstelling vertrekken zoals ik al op een ander topic heb aangegeven.

 

En of je nu een switch al dan niet met VLAN ertussen zet na de HGW van Telenet maakt dit niet uit. Het blijft ook het macadres van je eigen router dat je moet gebruiken. Het IPadres van de switch is er in wezen enkel om de instellingen te bereiken.HGWbridge.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
T-DC
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! It's your third party!

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

bedankt voor de reactie!

 

TV boxen hang je gewoon op de VLAN tussen modem en je eigen firewall.

Die krijgen een private IPv4 maar ook een IPv6 en gebruiken voornamelijk een IPv6 adres.

Dit is de recommened setup volgens Telenet. TV Boxen hebben geen publiek IP nodig.

Als je de tv boxen op de switch tussen modem en eigen router zet, van wie krijgen deze dan een private ip adres? van de docsis3.1? Vroeger moest je juist zorgen dat tussen een echte modem only en een router een switch zat waar de digiboxen op aangesloten zitten..

Via een klassieke router van telenet dienen de tv-boxen daarom toch op de 'tv' poort van de klasieke router aangesloten te zijn?

 

 

Digicorders kan je volgens mij ook gewoon op je interne LAN hangen.
Dan kan je ze ook benaderen intern via DLNA.

Als deze op uw intern LAN hangen, heb je dan nog alle functionaliteit?  (zie bovenstaand)

0 Likes
T-DC
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! It's your third party!

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

@igvfer  bedankt voor uw reactie:

 

hierbij een schema van mijn situatie: (link want in forum post toevoegen lukt niet..)

https://www.mupload.nl/img/ndmyzx3v3h.jpg

 

Capture.JPG

 

is dit dan ook mogelijk?  (het is in mijn situatie niet mogelijk om zoals in uw schema van de docsis3.1/Telenet router naar de digiboxen te gaan)

 

het rode kader op de switch stelt een VLAN voor, 

dus als ik met 1 kabel vanuit de HGW van Telent naar de VLAN ga van de switch, en van deze naar de digibox, alsook naar de WAN van de eigen router.. met bridging ingesteld op de HGW van telenet naar het MAC adres van de eigen router..  

 

Werkt de setup  dan zoals ik juist beschreven heb? 

(ik heb dit reeds eerder zo toegepast met de echte klasieke 'modem only' van telenet)

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

Ja dat zal werken.

Je kan alleen niet vanaf je LAN aan de digicorders op deze manier, maar dat hoeft ook niet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?

@T-DC  Ik weet het eigenlijk niet. Je zou het moeten uitproberen. Maar in principe wel want je zit rechtstreeks op het publieke netwerk, dus normaal gezien zou je Digicorder een Private IP 10.x.x.x moeten krijgen en zou de interactiviteit moeten werken. Een 192.168.0.x zal je niet krijgen maar dat heb je alleen maar nodig als je via uw digicorder content van uw NAS ofzo wil bekijken en je hebt maar 1 Digicorder? Maar dat kan je in uw geval rechtstreeks op je TV.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe Docsis 3.1 via bridging instellen als "modem-only"?


@T-DC  schreef:

Normaal ga ik van de klassieke modem only  naar een switch (vlan op managed switch), van deze switch (vlan) dan naar de digiboxen en de eigen router (UDM-PRO) , na deze eigen router zit dan het 'prive netwerk'


Eigenlijk is het poepsimpel:

Aan je huidige opstelling moet je gewoon niets veranderen. Alleen komt de nieuwe E-router in plaats van je oude modem-only.

 


@T-DC  schreef:

Maar hoe moet dit nu gebeuren met de Docsis3.1?

-bridge modus aanzetten

-MAC adres dient ingevuld te worden? maar van wat? die (managed) switch? en krijgen dan meerdere toestellen een Public ip adress?  (want de digiboxen dienen ook nog altijd een public IP te krijgen denk ik?) of hoe zit dat? 


De digiboxen zullen een intern adres krijgen van de E-router (192.168.0.xxx) en ook via de E-router een IP van het Telenet IPTV platform (10.x.x.x).

Om dubbele NAT te vermijden kan je gewoon in "Mijn Telenet' het WAN mac adres invullen van jouw router. Deze zal dan via de Mac passtrough een extern IP adres krijgen.

0 Likes