Beantwoorden
WatisDit
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe WAN-poort actief krijgen via Telenet bridging mode?

Ik heb zonet mijn Telenet modem/router omgeruild voor het modem only model.

Graag zou ik mijn eigen netwerk beheren via een pfSense router.

 

Ik heb begrepen dat ik de modem van Telenet in bridge mode moet plaatsen dmv. het MAC-Adress van de pfSense router in te geven (de poort die met de WAN is verbonden).

Echter krijg ik de blauwe WAN poort maar niet actief. (de lampjes gaan niet branden).

 

Is er iets dat ik verkeerd doe?

 

Ik heb ook al enkele keren met de klantendienst gebeld. Deze waren zeeeeer onvriendelijk en alles behalve behulpzaam.

Een medewerker deed zelfs alsof ze me niet hoorde!

 

Alvast bedankt!

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Telenet Bridge mode

0 Likes
19 reacties
Kasjans
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Hoe WAN-poort actief krijgen via Telenet bridging mode?

Ik had al een flauw vermoeden dat mijn d_link router niet goed functioneerde, dus heb maar een ander aangeschaft, en dat bleek de oplossing te zijn. Het is een MikrotikRB750GR3 geworden. Heb deze vervolgens geflashed met OpenWRT software, want de originele router software is voor amateurs zoals ik niet te begrijpen.

Enfin, alles werkte in een keer. Ook werden automatisch de standaard DNS adressen van Telenet overgenomen!

Ik wil ook nog aan de slag gaan met DDNS zoals jij voorstelde, om problemen in de toekomst te voorkomen.

 

In ieder geval nog hartstikke bedankt voor de uitgebreide ondersteuning!

 

 
 
 
0 Likes
Kasjans
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Hoe WAN-poort actief krijgen via Telenet bridging mode?

Bedankt voor je tip, maar ik laat de instellingen in mijn Telenet liever staan, als "fall-back". Mocht mijn router uitvallen om wat voor reden dan ook, kan ik de LAN kabels omsteken vanuit mijn eigen router naar de Telenet modem/router en vervolgens de bridge daar weer ongedaan maken. De meeste zaken zullen dan weer werken.

Zoals het nu lijkt met mijn nieuwe router, werkt alles uitstekend!

 

N.B. Ik hoop wel, dat als Telenet het nodig vind zijn modem te resetten, dat dan de bridge functie intakt zal blijven.

 

 
 
0 Likes
Kasjans
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Hoe WAN-poort actief krijgen via Telenet bridging mode?

Nog even een kleine correctie op het verhaal dat alles goed leek te werken.

 

Het is wel zo dat de Telenet digicorder nog steeds op de Telenet modem/router moet worden aangesloten, dus niet achter de eigen router, want dan werkt de digicorder niet meer. Het vreemde is wel dat deze een lokaal ip adres krijgt toegewezen n.l. 192.168.0.108 in mijn geval.

 
 
 
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WAN-poort actief krijgen via Telenet bridging mode?

Dat is inderdaad correct Een digibox dient aan het IP subnet van de Telenet HGW aangesloten te worden.
Voor een TV-box is dat anders - die mag wel achter de eigen router aangesloten worden.

 

De digibox zou overigens 2 IP adressen moeten ontvangen. Dat is zichtbaar in het menu technische informatie (of hoe dat ook heet, ik heb er geen meer)


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe WAN-poort actief krijgen via Telenet bridging mode?

Het klopt inderdaad dat de digibox (of corder) rechtstreeks aan de Telenet router moet aangesloten worden en dat hij dan ook twee IP adressen krijgt. Eentje in de range 192.168.0.x en eentje in de range 10.x.x.x

Voor de werking is eigenlijk enkel dat 10.x.x.x adres belangrijk want het is met dat adres dat de digibox door Telenet herkend wordt als zijnde legitiem en dat de interactiviteit zal werken.

Een digibox die aan de eigen router wordt aangesloten zal bijgevolg geen 10.x.x.x adres hebben, enkel maar een 192.168.x.x adres waardoor er geen interactiviteit zal zijn. Vermits de data zelf via de coax komen kan je wel kijken (en opnemen op de corder). Maar daar stopt het ook. De TV gids zal ook maar twee dagen groot zijn.

Ter info: ik heb persoonlijk een modem-only van Telenet met daarachter mijn eigen router. Tussen die twee zit een switch waar mijn digicorders op aangesloten zijn. Vermits die dus niet in mijn netwerk zitten hebben die ook geen 192.168.x.x adres. maar dat hebben ze dus ook niet echt nodig om te functioneren. Ik heb interactiviteit , gepaard met alle functies vandien. Het enige dat ik niet kan is mijn digicorders bereiken in mijn eigen netwerk (logisch) en er dus ook geen data op kan lezen via de PC. Maar is dus helemaal geen gemis.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.