Beantwoorden
Boppi
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe een vast publiek IP toewijzen aan mijn router?

Hoi!

 

Ik zou graag een vast publiek IP aanvragen bij Telenet. Dit heb ik al enkele keren geprobeerd via de Mijn Telenet portaal. Ik kan zien dat er een vast publiek IP gereserveerd werd, maar dit lijkt niet te worden toegewezen aan mijn router.

 

Mijn setup is als volgt:

 

  • Telenet CV8560e modem + router 
  • Deze Telenet router staat in bridge modus naar mijn eigen router en dit werkt! Heb geen dubbele NAT meer (geverifieerd met tracepath 8.8.8.8)
  • Het vast IP is aangevraagd en gekoppeld aan het MAC adres van de CV8560e

Heb alles herstart, maar de Telenet router krijgt nog steeds het "oude" publieke IP toegewezen en niet het gereserveerde IP. Mijn verwachting was dat de Telenet router dit vaste IP toegewezen zou krijgen en dat dan zou bridgen naar mijn eigen router.

 

Wat klopt er hier niet?

 

Wat me zelf opviel is dat de cv8560e drie verschillende MAC adressen heeft. Ik heb gebruik gemaakt van het adres dat op het Mijn Telenet dashboard te zien was (het eindigt op het laagste getal). Moet ik een ander MAC adres ingeven hier? Toch niet het adres van mijn eigen router?

 

 

Hartelijk dank! 6

0 Likes
2 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe een vast publiek IP toewijzen aan mijn router?

Het MAC address moet je op twee verschillende plaatsen ingeven:

  1. Bij de bridging instellingen, om te zorgen dat je een publiek adres van een achterliggende DHCP server ontvangt, ipv een 192.168.0.X van de HGW pool
  2. Om je vast IPv4 adres te koppelen aan jouw router is er een tweede setting binnen mijn telenet, onder "vast IP-adres beheren" Zie hier

Indien je een vast IPv4 adres in je abonnement hebt, zou je eveneens een vaste IPv6 prefix moeten hebben. Om die aan je eigen router toe te wijzen moet je via mijn telenet de DUID van je router ingeven. Zie hier.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe een vast publiek IP toewijzen aan mijn router?

@Boppi 

 

Mijn verwachting was dat de Telenet router dit vaste IP toegewezen zou krijgen en dat dan zou bridgen naar mijn eigen router.

 

Dat klopt al zeker niet. Het gaat eigenlijk niet echt om bridgen maar om MAC passthrough. Los daarvan, door het "bridgen" van de E-router krijgt uw eigen router rechtstreeks van Telenet een eigen publiek WAN adres (voor IPv4). Dat staat los van het publiek WAN adres van de E-Router zelf, die er uiteraard zelf ook eentje heeft.

Indien uw fix WAN IP adres moet dienen voor uw eigen router moet dat dus niet in eerste instantie aan uw E-Router toegekend worden. Hij kan dat immers niet doorgeven.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.