Beantwoorden
Molenaar
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?

Dag Netweters,

 

Ik val meteen met deur in huis als nieuwkomer: naast het woonhuis hebben we een bijgebouw dat we willen voorzien van bekabeld internet, we willen namelijk een videobewaking installeren dat gebruik maakt van PoE. Een alternatief zou powerlines zijn, maar dit wordt als minder betrouwbaar aangegeven door de installateur van de camera's (jullie mening?). 

Een UTP kabel vanaf de modem trekken is onbegonnen werk. Nu zouden we wel kunnen werken vanuit een coax contactdoos dat het "dichtst" tegen de juiste muur staat om een nieuwe kabel te trekken naar het bijgebouw. 

We zouden dus moeten werken met internet over coax.

 

Mijn vraag is nu: waar plaats ik de tweede omvormer om het beste netwerk te hebben?

  • in het woonhuis => dan zal de afstand te overbruggen zijn met een UTP kabel (deels buitenshuis)
  • in het bijgebouw => dan zal de afstand te overbruggen zijn met een coax kabel

 

Een bijkomende vraag: heeft iemand ervaring met zulke oplossing tezamen met PoE switches en camera's? Is dit mogelijk/doenbaar?

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Netwerk uitbreiden: met UTP (na MoCa) of coax?

 

8 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?

Je moet dus vanuit de woning (muur dichts bij het bijgebouw) een kabel trekken naar het bijgebouw.

Dan zou ik binnen in huis naast de coax contactdoos de 2de Moca plaatsen. Hierop kan je dan de POE switch aansluiten.

En van daaruit met UTP naar het bijgebouw.

Met die beperking: als de afstand niet groter is dan 90 meter ...

Ex-Netweter
 

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?


@Molenaar  schreef:

Een alternatief zou powerlines zijn, maar dit wordt als minder betrouwbaar aangegeven door de installateur van de camera's (jullie mening?). 

Powerlines sturen data over elektriciteitsbekabeling en dat is zeer storingsgevoelige technologie. De installateur zal uit ervaring weten dat dit vaak problemen oplevert. Volledig akkoord met de installateur. Hier komt powerline-technologie nooit binnen!


@Molenaar  schreef:

Een UTP kabel vanaf de modem trekken is onbegonnen werk.


Denk daar nog maar eens heel goed over na want dit is de allerbeste oplossing die mogelijk is. Win advies in van een vakman. In een bestaande leiding kan een elektro-installateur de coaxkabel vervangen door UTP-kabel. Afhankelijk van de diameter van de leiding zelfs coaxkabel en UTP-kabel. Er bestaan trekveren om kabels door lege leidingen te trekken.

Ik heb geen idee wat je toekomstplannen in het bijgebouw zijn, maar als dit een werkruimte wordt, wil je misschien over 10 jaar nog "mee" zijn met de nieuwste internettechnologie en dan is UTP cat 6A dat netwerkverbindingen van 10 Gbps ondersteunt wel aan te raden.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1681
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?

@Molenaar Je kan inderdaad de MOCA gebruiken om die afstand tussen woonhuis en bijgebouw te overbruggen. 

Je zal dan wel een UTP connectie hebben door die MOCA te gebruiken maar POE zal je dan niet overzetten. 

Hiervoor kan je dan een POE injector gebruiken.

https://www.camerashop24.nl/dual-poe-injector-60-watt-poe31

Hierdoor kan je in het bijgebouw verder gaan met UTP kabel indien nodig ,te vertrekken van de POE injector.

Zo moet de ip camera gewoon een utp kabel hebben ipv ook een voedingskabel. Kijk zeker hoeveel watt je POE injector nodig heeft. In het voorbeeld dat ik je in de link zet is het 60watt maar er bestaan ook andere versies. Je kan natuurlijk evengoed een POE switch aansluiten zodat je meerdere connecties ter beschikking hebt. Hetgeen ook wel praktisch is voor de toekomst 😉 Je moet wel in het achterhoofd houden dat de MOCA "maar" 1 Gbps heeft, dus dat 1Gbps de limiet is.

Op zich meer dan genoeg voor uw camera's 😉

Conclusie : als je meer dan camera's alleen wil gebruiken en/of snelheid wil op je kabel, zou ik zeker een UTP kabel trekken. 

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?

moca ook in gebruik hier, reken wel op een vertraging van 3 ms extra , maar das terzijde naar mijn ervaring even stabiel als utp. hoever poweroverethernet geraakt met utp weet ik niet, misschien is coax iets zuiniger dan lange ethernet met poe

 

Molenaar
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?


Powerlines sturen data over elektriciteitsbekabeling en dat is zeer storingsgevoelige technologie. De installateur zal uit ervaring weten dat dit vaak problemen oplevert. Volledig akkoord met de installateur. Hier komt powerline-technologie nooit binnen!



Bedankt - ondertussen twee firma's over de vloer gehad en 1 zou wel nog durven werken via powerline. Gisteren even wat testen gedaan met mijn huidige Telenet powerline en de downloadsnelheid (Ookla) ging tot 60-70mbps en upload 28 na testen in verschillende stopcontacten. In huis hebben we 180/30, dus wel wat verlies op de download maar op zich nog goed? Of geeft dit geen goed beeld? 



Denk daar nog maar eens heel goed over na want dit is de allerbeste oplossing die mogelijk is. Win advies in van een vakman. In een bestaande leiding kan een elektro-installateur de coaxkabel vervangen door UTP-kabel. Afhankelijk van de diameter van de leiding zelfs coaxkabel en UTP-kabel. Er bestaan trekveren om kabels door lege leidingen te trekken.


Er is op heden geen bestaande coax naar het bijgebouw, enkel elektriciteit en videofonie, dewelke ook niet in wachtbuizen liggen. We zullen dus altijd een nieuwe wachtbuis moeten leggen tussen de gebouwen. Ook de coax kabels in het woonhuis liggen niet in wachtbuizen - en dus is doortrekken van UTP ook zo goed als onmogelijk. Op langere termijn zal er overal UTP komen in woonhuis, maar dit is voor binnen 4-5j. 

In dit idee is het beter om in het woonhuis de converters te installeren en UTP te gebruiken om te overbruggen van woonhuis naar bijgebouw. Op die manier kan later de UTP hergebruikt worden. Correct? 

 

Ex-Netweter
 

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?


@Molenaar  schreef:

Of geeft dit geen goed beeld?


Dat is een momentopname. Elektrische toestellen kunnen het powerline-signaal verstoren. De storing kan zelfs voorbij je elektriciteitsmeter veroorzaakt worden en invloed hebben op jouw powerline. Morgen koopt de buurman bijvoorbeeld een nieuwe microgolfoven of legt zonnepanelen en jouw powerline vertraagt of valt uit.

Je kan het natuurlijk proberen, maar het is geen betrouwbare technologie.


@Molenaar  schreef:

In dit idee is het beter om in het woonhuis de converters te installeren en UTP te gebruiken om te overbruggen van woonhuis naar bijgebouw. Op die manier kan later de UTP hergebruikt worden. Correct?


In principe leg je altijd ononderbroken UTP-kabel vanaf een centraal punt (bijvoorbeeld de internetmodem) naar elke eindgebruiker. (met een extra netwerkswitch kan je twee stukken UTP-kabel zonder signaalverlies verbinden, maar een netwerkswitch verbruikt stroom.)
Dus idealiter al de volledige lengte UTP-kabel voorzien om die later door te trekken naar een centraal punt.

Nieuwe coaxkabel moet je inderdaad niet meer aanleggen, dus converters waar bestaande coaxkabel ligt.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?

van modem op coax naar de zijmuur coax , op dat punt terug naar utp, en vanin dit ander eind in het bijgebouw een poe switch dan, zal een stabiele oplossing zijn/ oftewel zelfs vanaan de modem tot de zijmuur met coax , koppelstukje en coax verder door naar het bijgebouw en daar de 2de moca adapter naar een poe switch, kan ook . de moca heeft 2.5 gigabit capaciteit dus je hebt dan gigabit link van de modem naar het bijgebouw maar je kan bv nog een aftakking en extra moca adapter gebruiken aan de zijmuur bij het koppelstuk en hier heb je dan ook een gigabit ethernet aansluiting, zonder een utp naar de zijmuur te hebben,  beschikbaar . met coax verdergaan vanaan de zijmuur heeft als voordeel dat in het bijgebouw ook nog een digibox corder of tv box kan staan. wat filip zegt over powerline is waar, de snelheid is nog wel goed maar de connectie is minder consistent, hoewel het soms ook wel perfect kan werken, is een beetje geluk hebben. + daarbij terzijde, buiten extra aanschafkost , de moca adapters verbuiken denk ik iets minder stroom dan powerlines en veroorzaken geen radiostoringen. @ filip, er bestaan ook shielded couplers dewelke passief 2 utp's aan elkaar kunnen klikken, het moet niet echt een switch zijn tenzij om langere afstand mogelijk te maken, maar het is inderdaad slim de extra lengte aan de kabel al aan te laten als hier plaats voor is. net even opgezocht gigabit ethernet zou stabiel 100 meter kunnen en coax meer dan de helft meer dan dat, in zoverre het koppelstukje aan de zijmuur dit niet hindert. mijn moca hier is, van achter de telenet versterker, met de uitgang verbonden aan een passieve 3way splitter die niet rated is tot 1.1 ghz maar maar tot 800 mhz die naar de andere aansluitpunten in de kamers gaat ,en dan eenmaal daaruit de andere zijde, door de wancontactdoos nog aan een kabel, dan een T stuk met ene zijde digicroder en andere de moca adapter en connecteert alleszinds nog betrouwbaar stabiel zonder problemen

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe kan ik best mijn videobewaking laten verbinden?


@thomasdb  schreef:

de moca heeft 2.5 gigabit capaciteit dus je hebt dan gigabit link van de modem naar het bijgebouw maar je kan bv nog een aftakking en extra moca adapter gebruiken aan de zijmuur bij het koppelstuk en hier heb je dan ook een gigabit ethernet aansluiting, zonder een utp naar de zijmuur te hebben,  beschikbaar . 


Let wel dat dit theoretsiche maximum snelheden zijn, en ook afhangen van de kwaliteit en lengte van de coax.