Beantwoorden
d11k
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

Hoe lang blijft je extern IP hetzelfde en hoe kan je eventueel een nieuw IP triggeren als je dat wenst?

 

Uit ervaring weet ik dat dit erg lang hetzelfde kan blijven ook al wordt er gezegd dat het geen vast IP is.

Is er een bepaalde regel of situatie die een nieuw IP oplevert (gewenst of ongewenst).

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

@d11k  Bij Telenet kan dit heel lang hetzelfde blijven. Een verandering van modem/router, minimaal 24u zonder stroom zitten kan een verandering van IP adres veroorzaken. Ingeval van een eigen router na een modem only (wordt niet meer geplaatst maar is er soms nog) of de nieuwe e-modem/router met mac pass trough verandert dit als je een nieuwe eigen router met ander macadress plaatst.

Mensen die dit willen opvangen, dat veranderen, schaffen zich een DDNS account aan (NoIP, DynDNS en nog andere). Dit account kan dan ingesteld worden in aangesloten IPcamera's, NAS of via een, op de achtergrond draaiend, stukje software (DUC) die je op de PC plaatst. Soms kan je dit ook instellen in je eigen router. Dit zorgt ervoor dat uw IPadres direct wordt geupdated naar de DDNS.

DDNS staat voor Dynamic Domain Name Server. U koopt of krijgt een subdomein binnen een van de domeinen die de provider hanteert. Bijvoorbeeld bij NO-Ip is dat o.a. x.hopto.org of x.ddns.net of nog andere. Waarbij x staat voor de door u gekozen naam.

Bij de toepassingen waar nodig vul je dan deze domeinnaam in gevolg door eventueel poortnummer. Dit is bijvoorbeeld een heel klein pagina-tje op mijn webserver bij mij thuis. http://pavele.hopto.org. Als dit intikt in je browser  gaat dit automatisch naar mijn publiek IP adres. Elk van mijn camera's is via dergelijk adres bereikbaar maar dan met poortnummer (:poortnummer).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
d11k
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

Thx, 24 uur modem uitzetten had ik inderdaad ook al gelezen, maar zijn er nog ander 'regeltjes' ?

Is er een gekende regel dat je vb een ander IP krijgt na elke maand, jaar e.d.?

 

Dyndns is niet direct wat ik wil weten, het is me  echt te doen om het IP.

Er zijn bepaalde situaties waar ik wil dat mijn IP hetzelfde blijft en andere waar ik het (indien mogelijk) wil forceren (met zo weinig mogelijk downtime, alleszins geen 24h).

 

Ik bedenk met net dat ik hier nog een oude modem heb liggen (5000 BEFwaarborg tijd). Misschien als ik die even aanhang en dan terug switch naar de huidige.

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

Dus ofwel een tijdje online, ofwel een nieuwe Telenet modem (of bij een modem only een andere router/firewall, of tenminste een ander MAC adres langs de buitenkant).

 

Zelf een oude modem plaatsen gaat niet lukkken, want die moet geprovisioned worden door Telenet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?


@d11k  schreef:

Thx, 24 uur modem uitzetten had ik inderdaad ook al gelezen, maar zijn er nog ander 'regeltjes' ?

Is er een gekende regel dat je vb een ander IP krijgt na elke maand, jaar e.d.?

 

Dyndns is niet direct wat ik wil weten, het is me  echt te doen om het IP.

Er zijn bepaalde situaties waar ik wil dat mijn IP hetzelfde blijft en andere waar ik het (indien mogelijk) wil forceren (met zo weinig mogelijk downtime, alleszins geen 24h).

 

Ik bedenk met net dat ik hier nog een oude modem heb liggen (5000 BEFwaarborg tijd). Misschien als ik die even aanhang en dan terug switch naar de huidige.

 


Allemaal niet mogelijk. Met de huidige e-modem alleen mogelijk door een andere router te plaatsen met ander mac adres. Misschien 2 dezelfde kopen kan je om de week of 14 dagen omwisselen. Macadres ingeven en klaar is kees. 😄 Toch raar dat sommigen willen betalen voor een vast IP adres en anderen willen kunnen veranderen, voor wat het ook waard is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
d11k
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

Privacy.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

Als je een factory reset van de Telenet router uitvoert (in geval van een CV8560E is dit ongeveer 8 seconden lang de reset toets ingedrukt houden tot de leds blinken) triggered dit ook een nieuw IP adres.

Dat is sneller dan 24 uur wachten. Andere instellingen zoals bijvoorbeeld port-forwarding gaat dan echter ook verloren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
d11k
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

Worden die settings dan niet gepushed vanuit mijntelenet?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe lang blijft publiek IP hetzelfde?

@d11k  Blijkbaar heeft Telenet voldoen IPv4 adressen en vinden ze het niet de moeite waard om dit telkens te vernieuwen. Dat is dan hun keuze.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes