Beantwoorden
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Hoe site Telenet koppelen aan bestaande domeinnaam?

Ik heb een eenvoudige website gemaakt voor de gratis webruimte van Telenet.

De url wordt dan http://users.telenet.be/ ... gevolgd door de naam van de site.

 

Omdat ik al een eigen domeinnaam heb (maar niet bij Telenet) zou ik die graag als url gebruiken.

Is er een manier om die "users.telenet.be/...-url" te laten doorverwijzen naar mijn eigen domeinnaam?

 

Alvast dank voor het mee denken.

0 Likes
4 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe site Telenet koppelen aan bestaande domeinnaam?

@toontje Op je eigen domain kan je en alias aanmaken naar de Telenet website. Zo kan je naar de url van je eigen domain surfen, maar kom je eigenlijk op de Telenet site. Je kan opteren voor een forwarding, maar dan zie je de url van Telenet. Dat is natuurlijk een keuze dat je maakt. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Hoe site Telenet koppelen aan bestaande domeinnaam?

Dank voor je antwoord.

 

Als ik het goed begrijp zijn er dus twee opties:

- via alias waarbij de url met 'users.telenet.be/...' niet zichtbaar is voor de bezoekers maar wel de url van mijn eigen domeinnaam

- of

- via forwarding waarbij die telenet-url wel getoond wordt aan de bezoekers.

 

Ik ga ervan uit dat voor beide opties geldt dat de bezoekers op mijn telenet-site terecht komen als ze de url met mijn eigen domeinnaam ingeven.

 

Beide opties zijn voor mij echter onbekend en hoe ik dat dan zou moeten doen ... geen idee ... maar bijleren kan altijd natuurlijk. Graag zelfs.

Is het mogelijk om uit te leggen hoe ik er aan moet beginnen?

 

Alvast dank voor de moeite.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe site Telenet koppelen aan bestaande domeinnaam?


@kristofDW  schreef:

@toontje Op je eigen domain kan je en alias aanmaken naar de Telenet website. Zo kan je naar de url van je eigen domain surfen, maar kom je eigenlijk op de Telenet site. Je kan opteren voor een forwarding, maar dan zie je de url van Telenet. Dat is natuurlijk een keuze dat je maakt. 

 


Een alias (en ook een CNAME DNS record) kan je nooit redirecten naar een specifieke folder op een andere webserver.  Want DNS geeft je gewoon een IP adres terug (in het geval van een alias) ofwel een nieuwe DNS record (in het geval van een cname gebeurt er eerst een resolving naar het andere domein, waarna er een nieuwe DNS request volgt met opnieuw een IP adres als antwoord).

Uiteindelijk zal je terecht komen op de server van Telenet, maar niet in de juiste folder.

 

Bovendien is het de vraag of die server antwoordt met als je een http request doet met een andere waarde dan "users.telenet.be" in de request. Wellicht niet, want moderne webservers werken met virtual hosts configuraties die enkel luisteren naar hostnames waarvoor ze geconfigureerd werden.

 

Dus een alias of cname zal nooit werken.

Bovendien zit je nog met een bijkomende uitdaging als je je site via https wil benaderen (wat meer en meer commodity wordt, want browsers geven nu al de "not safe" waarschuwing als je geen secure http gebruikt).  Als je een andere hostname gebruikt dan die dat in het SSL certificaat staat, krijg je als bezoeker een foutmelding.  Vroeger kon je die nog wegklikken (wat je nooit zou mogen doen), maar niet meer in de recente versies van browsers zoals Chrome.

 

Een redirect of forward zal wel werken, maar dan zal de bezoeker idd users.telenet.be/... in de URL balk zien zodra de website laadt.

Als je dit niet wil, richt je dan tot een echte webhosting provider. Daar kan je, als je dat wil, ook je DNS beheren en zelfs gratis SSL certificaten krijgen die matchen met je domeinnaam.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Hoe site Telenet koppelen aan bestaande domeinnaam?

Dank voor het uitvoerige antwoord.

Het probleem mag als 'opgelost' beschouwd worden.