Beantwoorden
MastahYodah
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?

Ik heb onlangs een Bobcat miner gekocht en op mijn telenet netwerk (HGW) geconnecteerd via wifi. De status van mijn bobcat miner is ondertussen veranderd naar 'relayed' en werkt hierdoor dus niet meer. De oplossing om deze status weg te krijgen is om een port forwarding uit te voeren (poort 44158) van het IP-adres van de bobcat miner. Dit heb ik ondertussen gedaan, maar ik wil ook het IP-adres van de bobcat miner statisch maken, zodat het altijd gebruik kan maken van de port forwarding, anders heeft het weinig zin lijkt me.
En hier zit ik vast. Ik vind nergens terug hoe ik het IP-adres van een toestel vast kan zetten op de HGW.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Bobcat miner

0 Likes
7 reacties
CiaranBE
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Wat een systeem! Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk!

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?

Op de Telenet HGW kan je geen vast IP-adres instellen voor de toestellen in het netwerk jammer genoeg.

 

Wat je wel kan doen is een vast IP-adres instellen op de Bobcat miner zelf, dit doe je best tussen de 192.168.x.2 en 192.168.x.99 aangezien deze niet automatisch worden uitgedeeld door de DHCP server van de HGW.


Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.

Tags (4)
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?

Het IP adres van de bobcatminer is er eentje dat de DHCP van de Telenet modem router toekent. In de Bocatminer zou het normaal gezien makkelijk moeten zijn om daar een vast IP adres in te zetten. Zoals @CiaranBE  zegt. Gebruik daarvoor een adres tussen 192.168.0.10 en 0.99 zo blijf je weg uit de DHCP range van de Telenet HGW. Ik blijf weg uit de range 192.168.0.2 tot 0.10 voor dergelijke devices omdat ik die adressen gebruik voor AP's, Managed switchen enz.. Portforwarding doe je dan in "Mijn Telenet" naar dat adres. Best ook een DDNS account aanmaken. Er zijn verschillende aanbieders waar je dit gratis kan doen. Dan kan je uw device bereiken via DDNSdomein:poort. Ik vermoed zelfs dat je in je device ook de DDNS kunt configureren zodat die automatisch uw publiek IP corrigeert als het mocht veranderen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MastahYodah
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?

Dank je wel voor de snelle reacties.

 

Ik vroeg me af of het ook mogelijk was om een andere router te plaatsen.

Zou dit mijn huidig netwerk affecteren?

Of is dit gewoon de HGW ontkoppelen en de nieuwe router plaatsen?

 

ps: ik heb ook 2 wireless accesspoints van Telenet in mijn huis.
Moet ik deze dan ook vervangen of niet? 

 

Indien dit een goed idee is; welke router zouden jullie aanraden?

0 Likes
CiaranBE
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Wat een systeem! Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk!

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?

In principe kan je eender welke router je wilt plaatsen.
Als je de WiFi van je HGW gebruikt kan je best een "wireless router" aanschaffen, anders moet je ook nog eens een access point bij kopen.

Wat wel belangrijk is dat als je je eigen router gaat plaatsen dat je best zorgt dat je de CV8560E HGW hebt, deze beschikt namelijk over een functie genaamd MAC-briding, hierdoor kan je je eigen router een publiek IPv4 adres toewijzen als je het MAC-adres van je eigen router ingeeft op Mijn Telenet, als je een andere HGW gebruikt kan het soms problemen veroorzaken, en moet je ook 2x port forwarding instellen.

Als je van plan bent om je eigen router te plaatsen raad ik TP-Link aan, niet te duur en de meeste routers en wireless routers van TP-Link hebben wel de optie voor vaste IP-adressen in te stellen.
Sowieso, als je een router gaat kiezen kijk goed na of deze de functie heeft voor een vast IP-adres toe te wijzen aan een toestel, niet alle routers hebben dit.

Ik zelf heb de CV8560E HGW, in combinatie met een TP-Link Omada ER605, deze beschikt wel niet over een ingebouwde access point, dus heb ik er nog een access point bij staan.

Hier kan je meer lezen over de CV8560E.


Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?

@MastahYodah 

 

Ik ga @CiaranBE een beetje tegenspreken ...

 

Wanneer je uw HGW vervangt door de E-Router (de fameuze CV8560-E), schaf je best een eigen router aan die WEL over WIFi beschikt, vermits de E-router niet over WiFi beschikt.

 

Wat wel klopt is, dat , wanneer je met een eigen router wil werken, je inderdaad best uw huidige HGW inruilt voor de E-Router. Daarmee kun je immers dubbele NAT vermijden.

 

Heb je momenteel AP's van Telenet, geen probleem, die werken ook goed met een eigen router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
CiaranBE
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Wat een systeem! Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk!

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?


@StefaanH  schreef:

Ik ga @CiaranBE een beetje tegenspreken ...

 

Wanneer je uw HGW vervangt door de E-Router (de fameuze CV8560-E), schaf je best een eigen router aan die WEL over WIFi beschikt, vermits de E-router niet over WiFi beschikt.


Dit had ik ook vermeld toen ik zei "Als je de WiFi van je HGW gebruikt kan je best een "wireless router" aanschaffen, anders moet je ook nog eens een access point bij kopen.".


Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe vast IP-adres instellen op HGW voor Bobcat Miner?

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van wifi-routers.

Als je de Telenet HGW met WiFi wilt blijven gebruiken, breidt dan je wifi netwerk het best uit met echte access-point en geen wifi-routers. Het maakt je netwerk nodeloos complex.

Als je een eigen router wilt gaan gebruiken is het inderdaad aan te raden bij Telenet naar een E-router te vragen. Wat betreft de keuze van de eigen router; dit is afhankelijk van welke functionaliteit je nodig hebt / wilt gebruiken. Als dit meer proffesionele wensen zijn, zoals ondersteuning van vlan's, uitgebreide firewall, packet inspection enz. dan zul je waarschijnlijk meer keuze vinden op de markt van "echte" routers, en niet de combi wifi-router apparaten.

Ik heb bijvoorbeeld een eigen router van Unifi (model UDM pro) gecombineerd met verschillende echte access-points in mijn netwerk.

 

Er zijn zeker wel goede wifi-routers te vinden met veel configuratie mogelijkheden, maar die zitten toch vaak ook in een wat hogere prijsklasse. Koop niet te snel - probeer vooraf eerst even te beoordelen wat je wilt / nodig hebt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.