Beantwoorden
Youp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

Ik zit al even met een probleem op een online spel nl. Escape from Tarkov van Battlestae Games, het spel is in open beta en belangen niet af waardoor het wel acceptabel is dat er problemen zijn met server-connection maar in mijn geval ligt het aan mijn kant, of toch volgens de game-community aan mijn internet server provider en de verbinding tussen de servers. Ik las op het forum dat mijn specifieke geval te maken had met iets dat Dual stack en Dual Stack lite heette, mijn verbinding zou niet optimaal zijn omdat ik werk met DS lite i.p.v. DS. Het probleem in het spel is dat ik automatisch "disconnected" word als mijn verbinding met de servers instabiel is, wat me zou verbazen aangezien ik redelijk internet heb en een goede ping heb volgens speedtest en bv. volgens google te pingen in command prompt

Heb natuurlijk al naar de klantenservice gevraagd maar zij konden mij niet helpen volgens hen. Nochtans zou het de ISP zijn die beslist welke van de twee gebruikt zou worden. 

Zou er iemand mij kunnen helpen/informeren hoe dat ik van DS lite naar DS zou kunnen overschakelen?

Mvg, 
Youp

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

@Youp  Over welk spel gaat het? Dan kunnen we ook eens kijken wat de vereisten zijn want met hetgeen je ons nu geeft kunnen we niet veel doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Youp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

Het Gaat over Escape from Tarkov, ik heb het ook net vermeld hierboven, bedankt

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

@YoupTelenet gebruikt volgens mij zeker dual stack en niet de lite. Je krijgt een volwaardig IPv6 adres.

Maar je verbinding is dat bekabeld of draadloos. Want voor dergelijke dingen is draadloos de minst goede keuze. Dat kan door veel dingen gestoord worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?


@igvfer  schreef:

@YoupTelenet gebruikt volgens mij zeker dual stack en niet de lite. Je krijgt een volwaardig IPv6 adres.


In beide gevallen ontvang je een volwaardig IPv6 adres. Het verschil zit hem juist in IPv4.

Met een volwaardige Dual-Stack ontvangt je router een publiek IPv4 adres en een IPv6 adres.

Bij DS-lite verloopt het IPv4 verkeer via een IPv6 verbinding (IPv4-in-IPv6-Tunnel). Dit wordt vooral gebruikt door providers die niet over voldoende IPv4 adressen beschikken voor al hun klanten.

Gelukkig hebben we bij Telenet een volwaardige dual-stack.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

Telenet gebruikt geen DS Lite (Dual Stack Lite).

 

DS Lite wordt veel gebruikt in bijvoorbeeld Duitsland (en in landen waar er een schaarste is aan IPv4 adressen). Hierbij krijgt jouw router géén IPv4 adres meer, de internetverbinding is dan alleen IPv6.

 

Met DS Lite kunnen toepassingen, die IPv4 nodig hebben, gebruik maken van IPv6. Hierbij worden de gegevens van de IPv4 toepassingen, "verpakt" in IPv6 pakketten (IPv4-in-IPv6 tunnel), naar de provider gestuurd.

Bij de provider worden deze data terug "uitgepakt" en dan via IPv4 naar de uiteindelijke bestemming gestuurd.

 

Er gebeurt dus geen NAT in jouw router, maar bij de provider. Dat geeft dus wel problemen als je een IPv4 server draait, gezien deze niet bereikbaar is.

 

Als alternatief voor "Port forwarding" wordt dan "PSP" gebruikt (Port Control Protocol), maar jouw router moet dat wel ondersteunen. De router configureert dan een soort portforwarding bij de provider, om zo het ontbrekende openbaar IPv4 adres te omzeilen.

 

Hier wordt bij gebrek aan IPv4 meestal CGNAT gebruikt (waarbij jouw router géén publiek IPv4 adres krijgt, maar een "CGNAT" IPv4 adres (100.64.0.0/10).

 

Maar zoals hierboven al gezegd, krijgt jouw modem (HGW) bij Telenet wel degelijk een publiek IPv4 adres en IPv6 /56 range, dus "Dual Stack".

Youp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

Het is Ethernet verbinding op de kabel

 

0 Likes
Youp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

Zou er dan iemand weten wat het probleem kan veroorzaken, enige software dat voor problemen zorgt of misschien iets anders? zelf heb ik ook wel even zitten zoeken de laatste paar weken en het enige wat ik kon zien is dat als ik op bepaald moment gekicked word van het spel is dat (als ik terwijl naar een website bv. google.com continu aan het pingen was met cmd prompt) dat er opeens stond dat de ping mislukt was. Misschien is dit wel belangrijk (ken ook enkel maar de basis van wat ik probeerde en uittestte)

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

Als je internet verbinding regelmatig even wegvalt kan dit zeker de problemen in het online spel verklaren. Een continue-ping naar google zou eigenlijk geen onderbrekingen mogen tonen.

Hoe is je PC met de Telenet HGW ("modem") verbonden, wireless or bekabeld? Zit er nog andere apparatuur tussen?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Youp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe weet ik of ik Dual Stack of Dual Stack lite heb?

Als ik er naar kijk ziet het er naar uit dat er buiten het huis in de straat een verdeel punt is die via kabel naar mijn huis leid en verbonden is met mijn modem, tussen mijn pc en de modem is er wel nog een kleinere verdeeldoos om alle kabels in de muren te verbinden met de modem meer zie ik niet dat opvalt.

 

0 Likes