IPv6 en geavanceerd thuisnetwerk met static adressering
Probleemstelling:
Ik heb thuis een pfSense sg-1100 en gebruik momenteel intern IPv4 met NAT en DHCP reservaties voor allerlei toestellen (printer, NAS, PC's). Voor de printers en NAS lijkt het vrij zelfverklarend waarom ik daarvoor een vast IP adres wil. Voor de PC's op het eerste gezicht misschien minder. Maar ik heb 2 tiener dochters en om te vermijden dat ze teveel tijd doorbrengen op sites die niet schoolgerelateerd zijn tijdens de schooluren heb ik op de firewall van de pfsense, rules opgezet die voor die machines tijdsbeperkingen instellen zodat er enkel naar die sites kan worden gesurft buiten vooraf bepaalde tijdsvensters.
Nu wil ik de overstap maken naar IPv6 adressering en vraag me af hoe ik die fixed IP adressen kan instellen. Dit dus om te voorkomen dat de geselecteerde toestellen naar bepaalde sites kunnen surfen tijdens die tijdsvensters.
Want voor zover ik het begrijp krijgen bij IPv6 alle toestellen in mijn thuisnetwerk een routeerbaar adres. Maar als ik een nieuwe prefix krijg van Telenet (ik heb geen fixed IP adres) verandert dus dat adres en werken mijn rules niet meer. Ik begrijp dat ik voor puur intern gebruik ook de linked-local en/of ULA adressen kan gebruiken, maar daarmee zijn mijn noden naar afblokken van internettraffiek volgens mij niet af te dekken.
Wie kan er mij helpen om dit probleem uit te klaren?
Voor alle duidelijkheid, dit is voor mij in de eerste plaats een leerschool om mijn kennis van netwerken te verhogen en dus niet om mijn tieners te pesten 😉
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|