Beantwoorden
HomeLate
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Ik vraag me al een tijdje af of er een maximaal aantal is van het aantal devices dat de modem/router van Telenet (het witte exemplaar) efficiënt kan aansturen. 

Daarstraks had ik contact met Telenet support en weeral kreeg ik een opmerking over het aantal devices dat actief zijn op het netwerk. Dit zijn er gemiddeld 35, met uitschieters naar 40. Gaande van een server voor Roon en Plex, tot ip-camera's en andere IoT-devices. 

 

40 lijkt me niet overdreven, toch?

 

Titel gewijzigd door Giverny (mod) | Vorige titel: Aantal devices aan een modem...

 

0 Likes
16 reacties
HomeLate
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Tot nu toe was mijn thuiskantoor vooral bekabeld: laptop, een Roon endpoint voor muziek (RPie met Hifiberry HAT) en een Roon display (idem endpoint, maar geen HAT, wel met display).

 

Nu heb ik mijn thuiskantoor verhuisd naar elders in huis. Op die plek is er geen bekabeling beschikbaar en moeten deze drie apparaten Wifi gebruiken.

Wifi op de laptop was geen probleem. Zodra ik via Roon muziek startte, viel Wifi na enkele ogenblikken weg en zag ik de modem in de woonkamer rebooten.

Eens Wifi terug beschikbaar kan ik verder werken. Zodra ik zelfs al een radiozender opstartte via Roon, viel Wifi weg en viel de modem uit.

 

Ik kan me dus vinden in de verklaring die de technieker gaf. Nu met de andere modem maar eenmaal een uitval gehad. Dit gebeurde terwijl mijn zoon een update/spel afhaalde op zijn (bekabelde) PC.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Er zijn meestal 2 beperkingen: throughput en max aantal simulatane sessies.

 

Het aantal devices, en ook de grootte van de NAT tabel is meestal niet de blokkerende factor.

Een PC met een draaiende bittorrent client kan op zijn eentje veel meer sessies opstarten dan 100 devices samen waar gewoon wat op gesurft wordt. Of er NAT gebeurt op die sessies is irrelevant.

Mijn firewall zal bijv. geen nieuwe sessies meer opzetten als zijn limiet (64000 bereikt is).  Andere devices zullen misschien crashen 😉

 

Een NAT tabel is ook niet onbeperkt, maar in normale omstandigheden zal je hier nooit tegen de limiet botsen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes