Beantwoorden
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

Hoge latency sinds "werken" in de omgeving door Telenet

Donderdag 16/7 werden er in onze buurt werken uitgevoerd door Telenet (werden ruim op tijd aangekondigd). Maar sindsdien zie ik op de monitoring van mijn interne router (pfSense) een enorme stijging van de latency (zie grafiek hieronder met de gemiddelde waarden voor de voorbije week)

Soms is er ook veel packetloss en verlies ik voor een korte tijd mijn connectie (heel vervelend aangezien ik van thuis werk over VPN en de VPN client dan ook de verbinding verliest).

Heeft iemand hiervoor een verklaring?

latency_20200723.png

 

Ik heb een CV8560E (E-router) in "bridge modus" met daarachter dus een sg-1100 (pfsense) router.

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|
0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoge latency sinds "werken" in de omgeving door Telenet

@GuyDB  Ik zou dit zeker aankaarten bij Telenet. Best via messenger, zodat je ook die grafiek met datum en al kunt doorsturen. Het kan zijn dat dit tijdelijk is omdat ze nog aan het werken zijn, indien niet zullen ze de oorzaak moeten zoeken. Ik vrees dat we er hier op Netweters het geen oplossing kunnen geven.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

Hoge latency sinds "werken" in de omgeving door Telenet

Ik denk dat ik intussen zelf de verklaring heb gevonden, ik heb nl. de target van de monitoring gewijzigd (na de werken) van de telenet gateway naar 9.9.9.9. Dat is zeker de verklaring voor de stijging in de latency. Maar het verklaart denk ik, niet de packet loss.

Ik ga nog wat verder experimenteren met de settings van dpinger in pfSense om de monitoring minder agressief te maken en sporadische drops uit te vlakken zodat de verbinding niet down gaat.

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|