Beantwoorden
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

mijn situatie is als volgt : e-router met bridging actief op een synology router. Wanneer de snelheid door allerhande gebruikers opgevoerd werd, merkte ik dat de er geen verbinding meer was. in mijn eigen router stelde ik vast dat enkel ipv4 "geen connectie" gaf. ipv6 was normaal.

om het probleem te onderzoeken heb ik mijn eigen pc van mijn eigen lan gehaald en rechtstreeks op de telenet router gepatched. Wanneer ik nu op mijn pc de snelheid opdrijf naar 1 Gigabit stel ik dus hetzelfde vast voor mijn pc. mijn eigen netwerk blijft op dat moment wel normaal werken. (enkel de client op de telenet router die 1 gigabit vereist, verliest zijn ipv4 connectie) 

iemand een oplossing hiervoor ?

 

0 Likes
27 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

Welk type eigen router gebruik je, en software versie?

Wellicht is die niet snel genoeg.

Ik heb een Synology DS918+ achter mijn eigen router (Fritzbox 4040) en kan zonder problemen hiermee communiceren vanaf het Telenet LAN (tussen de CV8560E en de WAN poort van mijn FB4040), ook met hoge snelheid.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

het is een synology rt2600ac. Maar dit is niet het probleem aangezien het probleem zich ook voor doet als ik mijn pc rechtstreeks aansluit op de telenet router en de dhcp meekrijg van de router van telenet.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

Okay, dus informatie over eigen router of bridging is wellicht niet zo relevant. Het is enkel met die opstelling dat je eerst het probleem vaststelde.

 

Een PC geconnecteerd aan de CV8560E router, die dus een 192.168.0.x adres ontvangt, verliest zijn IPv4 connectie, wanneer deze een snelle internetverbinding aangaat. Juist?

Hoe heb je dit getest? Treed het meteen op, of pas iets later?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

die informatie was wel relevant omdat ik op die manier kon vaststellen in de info van mijn eigen router wat er gebeurd als het internet weg viel. Nu het testen doe ik met een server van het werk waar ik de content van beheer en weet dat de gigabit kan behaalt worden.


Het probleem treedt meestal op na 50 Gbyte. maar soms sneller, soms later.

 

even meedelen dat ik het probleem ook heb als ik een vast ip-adres toeken in de range van de telenet router. Ik kan dan het probleem verhelpen door simpelweg een ander vast ip adres toe te kennen aan de adapter van de computer.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid


@Marc-c  schreef:

even meedelen dat ik het probleem ook heb als ik een vast ip-adres toeken in de range van de telenet router. Ik kan dan het probleem verhelpen door simpelweg een ander vast ip adres toe te kennen aan de adapter van de computer.


Ik was aan het denken in de richting van QOS die actief wordt op de CV8560e voor het IP adres van je PC.

Maar als je PC achter je eigen LAN zat, dan ziet de Telenet router al de PC's achter je eigen LAN komende van hetzelfde IP. En toch blijven je andere PC's dan werken op IPv4, behalve de PC waar je de snelheid opvoerde? Of hadden al je toestellen toen een probleem?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

als mijn pc op mijn lan zit en de snelheid van downloaden wordt opgevoerd, dan gaat alles door de knieën omdat mijn router dan geen netwerk meer heeft.

Wanneer mijn pc naast mijn router op de telenet modem staat, dan blijft mijn eigen router werken terwijl mijn PC er vantussen valt wanneer de PC de snelheid opdrijft. verander ik dan het ip adres van mijn computer op de adapter instellingen, dan werkt het weer.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid


@Marc-c  schreef:

als mijn pc op mijn lan zit en de snelheid van downloaden wordt opgevoerd, dan gaat alles door de knieën omdat mijn router dan geen netwerk meer heeft.

Wanneer mijn pc naast mijn router op de telenet modem staat, dan blijft mijn eigen router werken terwijl mijn PC er vantussen valt wanneer de PC de snelheid opdrijft. verander ik dan het ip adres van mijn computer op de adapter instellingen, dan werkt het weer.


Dan vermoed ik dat de CV8560e de boosdoener is, wellicht door een soort van QOS (quality of service) die geactiveerd wordt zodra het IP in kwestie een bepaalde throughput threshhold overschrijdt.  Hoe dit is ingesteld op de modem, daar heb ik het raden naar, maar ik denk dat je hier best een case voor opent bij Telenet.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

heb dit gevonden, niet alles volledig gelezen dus kan zijn dat het iets totaal anders is 🙂 

je weet nooit als je er iets mee bent

 

https://communityforums.rogers.com/t5/Internet/Internet-drops-when-using-Speed-test/td-p/365848

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid


Spoiler
 
@Cru  schreef:

heb dit gevonden, niet alles volledig gelezen dus kan zijn dat het iets totaal anders is 🙂 

je weet nooit als je er iets mee bent

 

https://communityforums.rogers.com/t5/Internet/Internet-drops-when-using-Speed-test/td-p/365848


Ik heb het wel gelezen 😉 maar denk niet dat het relevant is. Telenet klanten kunnen ook niet op hun router inloggen.

 

Maar het deed bij mij wel een belletje linken. Naast QOS zou het ook met de NAT table te maken kunnen hebben. De Telenet CV8560e  router doet NAT voor uitgaande connecties en houdt hiervoor een tabel bij (met alle connecties, source en destination, zodat hij inkomende antwoorden naar de juiste verzender kan terug sturen).

Deze tabel is niet oneindig groot.

 

Ik weet niet wat voor test je uitvoert om de snelheid op te voeren, maar als dit impliceert dat er connecties worden opgezet naar heel veel bestemmingen, zou het kunnen dat je tegen een limiet aanloopt.

 

En misschien is er een limiet per source address. Dit zou verklaren waarom slechts 1 source IP (van je pc achter de modem, of dat van je router als je op je eigen LAN zit) er last van heeft.

 

En dan is het ook logisch dat IPv6 connecties blijven werken, want hierbij gebeurt geen NAT

 

Je hebt blijkbaar op Mijn Telenet MAC bridging geconfigureerd voor het mac adres van de externe interface van je router.

Dit haalt mijn theorie hierboven wel wat onderuit omdat het net de router/wan functie uitschakelt voor dit mac adres 😟

 

Maar de CV8560e houdt los van NAT toch nog een connectietabel bij (het is immers ook een stateful firewall). Misschien loop je daar toch ergens tegen een limiet.

 

Een beetje info over hoe je de snelheid opvoert, zou kunnen helpen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

@Steven-E  ok, ik ben zelf repair tech

heb dit probleem nog niet gezien met de cv8560e dus ik ben wel benieuwd naar het antwoord

 

als ik met iets kan helpen shoot ^^

Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

ik ben idd de piste aan het onderzoeken van de Qos. Maar dit zou evengoed kunnen liggen aan een switch die ik er tussen had staan (weliswaar zonder Qos in dienst).

er staat/stond een switch tussen die ervoor zorgde dat ik zowel digicorder als eigen router gemakkelijk kon bereiken. Vroeger stond er nmlk een emta met (domme) switch waarna de digicorder en eigen router mee werd van netwerk voorzien. Ik heb deze er nu van tussen gehaald en de modem nu echt rechtstreeks op mijn router geschakeld. probleem is nu da ik geen gigabit meer haal, maar de snelheid nu dropt naar 750 Mbit. Kan door de drukte bij telenet zijn natuurlijk.

Ik ga het denk ik even zo laten en hou jullie op de hoogte als er wat vooruitgang is. 

Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

het testen van de snelheid doe ik met behulp van een restore van bestanden vanaf 2 stack drives en een google suite drive. de data komt van drie ip adressen (2 in nederland en 1 in america).

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid


@Marc-c  schreef:

het testen van de snelheid doe ik met behulp van een restore van bestanden vanaf 2 stack drives en een google suite drive. de data komt van drie ip adressen (2 in nederland en 1 in america).


Ok, mijn vorige post zal dan ook niet van toepassing zijn voor jouw probleem.

 

Het weghalen van je switch nu: ik denk dat dit zeker geen kwaad kan. Hoe minder componenten, hoe beter.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

wat het vollopen betreft van de tabel in de e-router lijkt me niet de oorzaak omdat ik het ook heb als ik de nat door mijn eigen router laat verlopen. voordien werd het ook opgelost door mijn eigen router een reset te geven. en dacht in de eerste plaats ook aan een verzadigde verbinding of beperking door mijn eigen router. Maar pas na de pc op de e-router te zetten (weliswaar met domme switch tussen leek het door de e-router te komen. 

Het kon natuurlijk ook aan de switch liggen die er tussen stak (die was toch al een jaar of zeven).

Ik ga later nog wat uitproberen, maar nu ga ik het wat laten rusten

0 Likes