Beantwoorden
Lennnert
Freshman Beetjesweter
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

IPv6 op UniFi UDR-router

Hallo allemaal,

Na wat research hier op Netweters-platform, geraak ik er niet uit om IPv6 werkende te krijgen op mijn Ubiquiti Unify Dream Router (UDR). 

Even wat context schetsen van mijn situatie:

• Telenet: ik beschik over de CV8560E (Docsis 3.1 E-router (docsis)) modem waarbij bridging ingeschakeld staat naar mijn UDR-router dmv het MAC-adres van mijn UDR-router.
  • Ubiquiti: UDR-router met 3 verbonden Access Points (UAP AC Lite, UAP AC Long-Range en UAP U6 Pro)

De verbinding met internet werkt perfect via IPv4, zowel draadloos als met kabel via UDR. Echter, ik wil IPv6 instellen op mijn UDR-router en dat lijkt maar niet te lukken, ondanks de aanbevelingen die ik gevolgd heb in andere threads hier op Netweters. Mijn instellingen staan momenteel als volgt op de UDR-router:

• Internet
    Lennnert_0-1689585407918.png
    Merk op, de IPv6-instellingen.

• Network:
    Lennnert_1-1689585407960.png

Merk op, de IPv6-instellingen.

• Firewall & security:
    Lennnert_2-1689585407953.png
    Merk op, de extra geconfigureerde rule van IPV6 ICMP Allow.

Wanneer ik verbonden ben met de kabel op het netwerk van Ubiquiti (ook het enigste netwerk dat ingesteld staat), krijg ik alsnog geen publiek IPv6 ip-adres door. Getest op test-ipv6.com:

Lennnert_3-1689585407929.png

Lennnert_4-1689585407952.png

Hebben jullie enig advies hierbij? Heb ik ergens een foute instelling toch staan? Volgens eerdere threads zou ik het toch werkend moeten krijgen? Alles is ook al opnieuw herstart geweest; zowel modem als UDR en alle verbonden AP's en apparaten.

Indien jullie nog eventueel bijkomende informatie nodig hebben, geef gerust aan!

Alvast bedankt!

0 Likes
28 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

IPv6 op UniFi UDR-router

De bridge instelling van de CV8560E is enkel voor IPv4, en speelt voor IPv6 geen rol.

Ik kan de afbeeldingen nog niet zien, maar verwijs even naar dit oude topic:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-Unifi-achter-Telenet-router/m-p/1...

Ik vermoed dat de UDR en UDM een zelfde config gebruiken. Ik zou de IPv6 instellingen heel basic houden:

WAN

IPv6 Connection: DHCPv6

Prefix Delegation Size: 60

LAN

IPv6 Interface Type: Prefix Delegation

Router Advertisement (RA): enable
DHCPv6 Range: default (in mijn geval start ::2 stop ::7d1)

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lennnert
Freshman Beetjesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Bedankt, Arnie! Het zijn ongeveer deze instellingen die ik ook aangehouden heb, m.u.v. prefix delegation size 60 waar ik 56 gebruikt had. Ik heb het nu aangepast, alles herstart, maar krijg nog steeds een 0/10 op test-ipv6.com vreemd genoeg. Laatste resultaat:

Lennnert_0-1689589693464.png

Lennnert_1-1689589715969.png

Voor IPv6-testen is het resultaat "slecht" maar niet "mislukt" of "time-out". Enig idee waar het alsnog kan mislopen? 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Dag @Lennnert , heb je wel op je PC IPv6 aanstaan?  Die PC moet ook via DHCPv6 een IPv6 adres van de UDR vragen.
Mischien heb je de firewall niet juist geconfigureerd? Verwijder anders best al je egien IP6 rules.
Default (zonder eigen rules) zou IPv6 gewoon moeten werken. Sommige test-sites willen dat je ICMPv6 toelaat om de 10/10 score te kunnen behalen. Voor een goede werking van IPv6 is dat echter helemaal niet nodig. Missschien heb je per ongeluk nu juist met de firewall IPv6 geblokkeerd.

Arnie | Krak
0 Likes
Lennnert
Freshman Beetjesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Net ook even een test gedaan me laptop via kabel rechtstreeks aan Telenet-modem verbonden (wat ongebruikelijk is) en test-ipv6.com uitgevoerd en krijg daar ook verrassend negatief resultaat met zelfs timeouts:

Lennnert_1-1689590745214.pngLennnert_2-1689590755171.png

0 Likes
Lennnert
Freshman Beetjesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Op PC zou het moeten werken via de Ethernet-verbinding en Wi-Fi:

Lennnert_0-1689590882208.png

Huidige firewall-rules m.u.v ICMPv6 zijn de standaard en niet editeerbaar in UniFi-interface. Blijkbaar by design door Ubiquiti? Ze geven zelf aan dat je ze kan overrulen met eigen rules, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling om plots tegengestelde rules te gaan configureren?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Helaas zijn de afbeeldingen nog niet zichtbaar, dus ik tast in het duister. Ontvangt je PC wel een IPv6 adres? ZOnder IPv6 kan deze immers niet via dit protocal communiceren.

Te bekijken via een command line venster (open CMD), en toest daar IPCONFIG
Je zou een IPv6 adres moeten zien, startend met 2a02:

Arnie | Krak
0 Likes
Lennnert
Freshman Beetjesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Bij kabelverbinding met Telenet-modem heb ik een IPv6-adres , started met 2a02. Eens bekabeld verbonden met Ubiquiti en dus niet rechtstreeks met Telenet heb ik een IPv6-adres startend met fd61... vreemd 🤔

Connection-specific DNS Suffix is bij verbinding met Telenet-modem wel telenet.be en bij Ubiquiti-verbinding localdomain - weet niet of dit iets te maken heeft daarmee?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

@Lennnert  schreef:

Bij kabelverbinding met Telenet-modem heb ik een IPv6-adres , started met 2a02. Eens bekabeld verbonden met Ubiquiti en dus niet rechtstreeks met Telenet heb ik een IPv6-adres startend met fd61... vreemd 🤔

Het 2a02: adres wat je krijgt van de Telenet HGW is een dyynamisch (via DHCPv6) toegekend IPv6 adres. Dat is correct.

Het adres startend met fd61: wat je ziet wanneer verbonden achter de UDR is een zogenoemd self-assigned link local adres, Dat wil zeggen de PC kent zichzelf dit adres toe omdat het geen IPv6 ontvangt via DHCPv6.

Conclusie; de PC is goed geconfigureerd. De UDR geeft geen IPv6 adressen uit via DHCPv6.
Ik hoop dat de afbeeldingen straks zichtbaar zullen komen, dan kunnen we misschien iets meer zien waar het aan zou kunnen liggen.

Arnie | Krak
Lennnert
Freshman Beetjesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Ik vermoedde al zoiets... top! Bedankt voor de snelle antwoorden alvast!

0 Likes
Lennnert
Freshman Beetjesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Daarenboven kan ik ook al enkele weken niets meer aanpassen in de Geavanceerde Instellingen van Mijn Telenet modem. Ik kreeg steeds de melding: "Oeps, er ging iets mis. Probeer het later opnieuw." als ik een wijziging wil doorvoeren. Dat werkt ook niet echt bevorderlijk 😞

Ik heb hier al melding van gemaakt bij Telenet support, maar die vragen is ook al enkele weken in behandeling. Ik las hier op het forum dat het een gekend probleem is, maar een antwoord/oplossing komt niet echt uit de bus.

Lennnert_0-1689601853154.png

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

De (meeste) afbeeldingen zijn nu zichtbaar. Alles ziet er goed uit wat betreft de UDR IPv6 configuratie, behalve dan de 56 bij Prefix Delegation Size in plaats van 60. Heb je die aangepast? Daaarna even de UD afkoppelen en na een tiental seconden terug aankoppelen, of gewoon resetten.

De firewall rues zijn allemaal type allow. Ze zijn voor een normale werking niet nodig, maar zullen geen probleem mogen geven. Je laat nu meer door dan noodzakelijk, maar er wordt in ieder niets essentieels geblokkeerd.

Arnie | Krak
0 Likes
Lennnert
Freshman Beetjesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

Dat is intussen aangepast en alles ook volledig herstart.. vreemd dat er dan nog geen IPv6-adres doorkomt. Kan het zijn dat het met de firewall van Telenet te maken heeft?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

IPv6 op UniFi UDR-router

@Lennnert bij mij staat de firewall op de telenet modem ook aan en krijg op m'n Asus router gewoon een IPv6 ip nummer, heeft dus niet daarmee te maken.

wel opletten dat je uw eigen router herstart en de telenet modem/router ook.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter

IPv6 op UniFi UDR-router

De UDM ondersteund TCPDUMP, hopelijk de UDR ook. Dat is een command line packet-analyzer.

Je kunt die binnen een SSH sessie gebruiken. Je moet dus via SSH een sessie openen naar de UDM.

Daar kun je dan volgend commando uitvoeren:

tcpdump -i br0 udp port 67 and port 68 -vvv

br0 is default LAN insterface van de UDM, de WAN interface is eth8.

Het kan zijn dat de UDR andere interface benamingen gebruikt. Dat is makkelijk na te kijken met het ifconfig commando.
Met tcpdump kun je zien wat voor dataverkeer een interface ontvangt en uitstuurt. Het bovenstaande commando filtert dit grote aantal, en "vangt" enkel de DHCPv6 data pakketjes. Dit kan dus een goed hulpmiddels zijn om te zien of de WAN interface wel een prefix ontvangt, en ook hoe de uitwisseling van informatie op de LAN aansluiting eruit ziet.

Arnie | Krak
0 Likes