Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

Ik ben aan het testen of ik effectief een verbinding kan maken via IPv6. Blijkbaar lukt dit wel intern maar niet vanaf een externe computer op een ander (Telenet)netwerk/verbinding.

 

Wie zich geroepen voelt mag eens proberen verbinding te maken. Je zou normaal terecht moeten komen op het inlogscherm van een van mijn camera's. Dit is het IP adres:

 

http://[2a02:1811:9c2e:ed00:2a57:beff:fe2a:68b9]:8910

 

Update: Als ik de firewall van Telenet uitzet dan werkt het wel blijkbaar. Conclusie de software om de firewall rules te configureren werkt niet of te goed (want blijft niets doorlaten). Blijkbaar iets te maken met ICMP filtering.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
11 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6

Nope ... "Site is niet bereikbaar" ...Gefrustreerde smiley

 

EDIT: Dat was in Chrome. IE geeft "Deze pagina kan niet worden weergegeven"

 


 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

Nu uitzoeken of dit aan de modem ligt (ik heb nog een zwarte HGW) of aan iets anders. Volgens "mijn telenet" staan de poorten open. Maar als ik de test doe zijn die poorten blijkbaar niet open. Dat wordt de klantendienst bellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

Ondertussen een nieuwe witte HGW geinstalleerd. Blijkt dat mijn prefix is veranderd. Conclusie IPv6 adres is nog altijd niet fixed. Geen nood Firewall rules aangepast maar nog altijd niet bereikbaar van buitenaf via IPv6 ook niet vanaf een andere provider (Pxm). Poorten blijven gesloten.

Er schort toch iets met de software van de modems denk ik. Ik heb als test ook poort en 8910 tot 8919 die openstonden via IPv4 eruit gezwierd zodat die zouden geblokkeerd zijn en die blijken open te blijven.

En Telenet kan of wil me niet verder helpen.

Bij deze mag er iemand proberen dit adres te bereiken: http://[2a02:1811:9c82:9100:2a57:beff:fe2a:68b9]:8910

Dit is het resultaat van de portscan:

poortscanIPV61228.PNG

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6

Helaas ook hier weer "Deze site is niet bereikbaar" en dan ook:

Het duurt te lang voordat [2a02:1811:9c82:9100:2a57:beff:fe2a:68b9] reageert.

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

En het betert nog. Nu werkt het lokaal ook niet meer. Deze namiddag was "mijn telenet" niet bereikbaar gedurende een tijd. Software aanpassing ofzo want mijn digicorder kreeg deze middag ook een software aanpassing. Is dit een gevolg van de nieuwe modem?

Ik zit net op het Ziggo forum te kijken en daar zijn ze blijkbaar in hetzelfde bedje ziek.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

Het gaat van kwaad naar erger. Nu werkt gans dit IPv6 gedoe niet meer. Terwijl dit met de vorige modem wel werkte. Mijn PC kreeg wel degelijk een IPv6 adres en al de rest van apparaten ook. GeenIPv6.PNG



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6

@igvfer, als ge eens in mijn historiek zoekt, zult ge vinden dat ook ik eens gevraagd heb of er een probleem was met mijn modem ivm IP V6.. Zoals je weet heb ik een modem only. Ik kreeg toen ook de melding in "mijn telenet" bij het uitvoeren van de test dat mijn toestel niet IP V6 compatibel was.

 

Enige (lange) tijd later, zonder dat ik iets veranderd heb, is dat "vanzelf" opgelost en werkt IP V6  nu wel, en lukken alle testen (vanuit "mijn telenet" wel te verstaan) ... Mss heeft TN de firmware van de modem aangepast, beats me, aan router en PC werd in ieder geval niks aangepast.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

IPv6

1. volgens professionele info staat ipv6 volledig "open" bij gebruik, indien niet expliciet nodig, niet gebruiken dus.

2. ik had ipv6 toch ook aangezet op eigen router,  kreeg ook problemen met verbindingen, terug af gezet, geen problemen meer.

 

voor mij besluit : ipv6 toch nog teveel kinderziektes(?), firewall e.d. is al helemaal problematisch

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

Dit heb ik nu opgemerkt. Sinds de laatste update van Win10 krijg ik geen IPv6 adres meer. Kan ook aan Windows liggen volgens dit item uit 2016: https://social.technet.microsoft.com/Forums/lync/en-US/b16e7d78-e390-4ada-a24b-3ccba60fa571/no-ipv6-...

Ik heb hier ook een laptop met win7 pro en daar ook geen IPv6 adres.

Voor mijn camera's (zonder update) werkt SLAAC niet zoals het voorheen wel werkte maar werkt het wel via DHCP om een IPv6 adres te verkrijgen. Maar het werkt  zowel intern of extern niet. Manueel inbrengen van een IPv6 adres werkt het ook niet (noch intern, noch extern).

Waar het met de vorige modem intern wel werkte maar de firewall instellingen niet. Ook zeer eigenaardig, zonder dat ik ook maar iets heb veranderd zijn de poorten van de firewall instellingen plots met 1 verhoogt. Poort 9190 is 9191 geworden, Poort 8910 is 8911 geworden.

Die Indiërs bij Telenet gaan nog veel werk hebben om de software in orde te krijgen.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

Vervolg van de soap.

Via "Mijn Telenet" de modem heropgestart. Duurde een 5 tal minuten en nu krijgen mijn PC, NAS, Camera's wel een IPv6 adres. Intern is alles te bereiken via deze adressen.

Extern blijkbaar nog altijd een probleem niettegenstaande de poorten openstaan in de firewall rules.

Als de technische dienst van Telenet zelf eens wil proberen. Dit is een adres: [2a02:1811:9c82:9100:2a57:beff:fe2a:68b9]:8910

Als je een loginscherm ziet is het OK.

Laatste conclusie: Firewall off en alles is bereikbaar  op de specifieke poorten zelfs zonder portforwarding.

Firewall aan: portforwarding regels werken niet. Alles blijft geblokkeerd. Dus duidelijk iets mis met de mogelijke instellingen. Firewall blokkeert alles of niets ongeacht je iets instelt of niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6

Ondertussen na 2 dagen intens mail verkeer naar Carl W., Telenet support, hebben we het aan de praat gekregen. Er zijn door Carl diverse manuele aanpassingen moeten gebeuren. Daaruit blijkt dat er nog diverse bugs zitten in de "mijn telenet" toepassing. Carl gaat aanbevelingen doen naar de achterliggende instanties om dit te corrigeren zodat dit voor iedereen kan werken.

Een van de aanbevelingen zal ook zijn om de portforwarding niet te beperken naar 10 lijntjes, zowel niet bij IPv4 en IPv6. Maar wanneer die aanpassingen zullen gebeuren zal wel niet in de eerste dagen -weken zijn maar ze komen er zeker.

Bovendien wil Telenet zijn reputatie als een van , zoniet de beste provider te zijn met de implantatie van IPv6 in Europa niet verliezen. Zie: https://www.ipv6council.be/IMG/pdf/09_IPv6_Council_2017_Akamai_TVE2.pdf

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes