Beantwoorden
gvt
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Instellingen TP Link deco x60

Hallo,

Ik heb een aantal jaren succesvol met de telenet powerlines mijn netwerk kunnen uitbreiden. Sinds deze zomer gaf dit echter meer en meer problemen (instabiel, trage verbinding op 1ste verdiep). Iemand van Telenet die langskwam, raadde aan eventueel over te stappen op een TP link mesh netwerk. Ik heb ondertussen een 3-pack deco x60 aangeschaft en geïnstalleerd. Dat ging vlot maar gaf bv gisteren problemen met de telenet  decoder.

 

Ik heb een eerste deco unit aangesloten aan de telenet modem. Via mijn instellingen heb ik van de modem de persoonlijke wifi uitgezet en de wi-free aangelaten. Mijn eerste vraag: Is dit voldoende ? Of moet ik ook het "draadloos signaal" (eerste optie bij de instellingen) ook uitschakelen ?

 

De tweede deco heb ik naast de TV gezet en daarin zit een switch waaraan de telenet digicorder hangt, de apple tv, smart tv en sonos versterker.

 

De derde deco staat boven (waar de meeste problemen waren vroeger). Daarop is een airport express aangesloten met een apart wifi netwerk (maar dat is wellicht geen goed idee ?)

 

Aan de telenet modem hangt ook nog rechtstreeks een sonos boost en is er nog een bekabeld telenet acces point verbonden. Aan dit acces point is een philips hue bridge verbonden en een ring installatie.

 

Ik had de deco's als router geconfigureerd. De eerste avond leek alles goed te werken maar gisterenavond had ik plots geen verbinding meer boven (die deco stond  offline en heb  ik moeten resetten) en ik kon ook de tv gids niet meer opvragen via de telenet digicorder.

 

Ik heb daarom de deco's nu als accespoint ingesteld. De TV gids kan weer opgevraagd worden en de verbinding boven is hersteld maar waar de internetsnelheid gisteren normaal waren is dat deze morgen weer veel te traag (10 a 20 mbps boven waar ik vroeger als het werkte 40 haalde en beneden haalde ik gisterenavond 180 en nu maar 30). Wellicht doe ik dus toch nog iets verkeerd ? Ik zie overigens bij de iPhone, iPad en iMac nog steeds 3 netwerken (mesh netwerk, airport express netwerk en gewone telenet netwerk). Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg

Gregory

 

Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: TP Link deco x60, accespoint, wifi signaal, airport

0 Likes
10 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen TP Link deco x60

@gvt 

Zelf heb ik ook de Mesh wifi van deco maar de X20 heb ik gehaald. 

 

Heb de volgende opstelling :

6 torentjes , want het huis is te groot en te veel muren dus zou veel wifi tegenhouden. Daarnaast is de wifi uitgeschakeld op de modem. Heb dan een rechtstreekse kabel vanuit de modem naar een switch op die switch is zo veel als gaat veel toestellen bekabeld verbonden waaronder ook de tv box. Ook hangt er aan de switch één torentje van de Deco die stuurt beneden een drie tal torentjes aan en dan boven waar de modem staat is ook een Deco verbonden aan de modem. Heb dus eigenlijk twee torentjes verbonden bekabeld. Maar die opstellingen werkt wel perfect bij mij thuis , de tussenliggende torentjes worden dus draadloos aangestuurd.

 

Dan heb ik alles één netwerk gemaakt dus een eigen wifi netwerk gemaakt via de Mesh. De Mesh is ingesteld als AP want ik gebruik de Safespot+ en dat werkt niet op een eigen router vandaar dat alles in AP staat. Heb draadloos snelheden van 500 tot 700Mbps ( de Samsunbg haalt 750 en de Iphone haalt ongeveer 600 draadloos , heb One Up ). 

 

In jou setting heb je dus eigenlijk het gebruik van Mesh omgezet naar verschillende netwerken wat niet nodig is. Zou de Airport Extreme ook hetzelfde netwerk geven als de Mesh , heb ook een Airport staan voor de backups van de Iphone's en de MacBook Pro. De Airport hier is trouwens ingesteld ook als AP en doet enkel dienst voor de backups van die toestellen die heeft voor de rest geen wifi netwerk of iets wat die moet doen. Is ook bekabeld aangesloten aan de switch.

 

Daarnaast lees ik dat je ook nog een AP hebt staan maar is die wel nodig ? Kan je die toestellen die er aan hangen niet aan een Deco verbinden bekabeld? 

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gvt
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Instellingen TP Link deco x60

Dank voor je antwoord Patrick.

Ik moet dus wel degelijk zowel draadloos signaal als persoonlijke wifi uitzetten via de instellingen van mijn telenet ?

Ik heb geen netwerk kabel tot aan de TV dus ik kan niet anders dan daar een deco plaatsen met daaraan een switch waarin dan de tv digicorder en alle andere toestellen hangen of mag dat niet op die manier ?

Ik zou het telenet AP idd kunnen vervangen door nog een deco en dan met een switch de philips hue bridge en ring aan koppelen. Die deco zou ik dan eventueel rechtstreeks aan de modem hangen maar ik moet daarvoor boren dus ik zou dit eigenlijk zo willen laten tenzij je aangeeft dat dit wel eens het probleem kan zijn voor de trage internetsnelheden.

 

Wat zou ik dan best concreet doen met de airport express ? Heeft dit extra netwerk nog zin ? Indien niet, hoe zet ik dat uit ? Nu heb ik de deco die boven staat verbonden met die airport express.

Alvast bedankt

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen TP Link deco x60

@gvt 

Dat je decoder aan de switch zit aan de deco is op zich geen probleem dat kan je zo laten staan als je geen andere mogelijkheden hebt. Zolang je dus interactiviteit hebt is het goed daar verder niet aan komen. 

 

Weet nu niet waar je Airport voor dient maar als die enkel dient om wifi te voorzien als extra netwerk dan zou ik die vervangen of door een Deco extra maar als die dient voor 'niks' dan kan je die beste weg doen. Je kan die ook instellen via een MacBook als AP , je zet die in bridge mode , heb ik ook gedaan , en dan laat je die enkel backups maken van je Apple toestellen. Op die plaats waar nu je airport staat kan je ook eens zien of je het bereik van de Deco hebt. Bij mij thuis doet die Airport ook niet meer dan enkel de backups van die toestellen. Deze is verbonden met een kabel aan de switch dus er is internet toegang op. Maar nogmaals de airport bij mij zend niks wifi uit. 

 

Je AP vervangen voor een Deco kan maar je hoeft natuurlijk niet te boren. Als op die plaats een Deco gezet kan worden en die kan de andere Deco's zien , en daar dus mee in verbinding komen , dan kan die dus perfect wifi signaal geven. Moest die nu in een hoek komen staan waar die de andere Deco's niet kan zien dan zal dat torentje niet veel zin hebben. In dat geval zou je de AP hetzelfde netwerk moeten geven als je Mesh als je er optimaal gebruik van wil maken. Op die manier geen kosten , geen gaten , en het kan je probleem oplossen om dus de toestellen te verbinden. 

 

Je moet dus eigenlijk zien dat je één netwerk krijgt met overal dezelfde naam. 

Nu heb ik in de Deco app staan om mijn wifi netwerk te optimaliseren en dat gebruik ik wel eens. Dan zegt de app dat de wifi druk bezocht is en dat er een optimalisatie komt. Daar wacht ik dan op en dan zal de Deco de rest doen. Maar dat is iets wat ik bijna niet nodig heb en bij een regelmatige speedtest haal ik dus perfecte snelheden. 

 

Nu is het ook aan jou om te weten welk abonnement je hebt bij Telenet. Heb je 300 Mbps maximale download zal je Deco toch een 250 mogen en moeten geven. Heb je 150 Mbps dan lig je natuurlijk lager. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gvt
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Instellingen TP Link deco x60

Dag Patrick,

Sorry voor mijn late reactie maar heb hier voorbije weken nogal wat problemen gehad. Ik heb het nieuwe snelle internet one up (1gb) afgesloten en daarvoor een nieuwe modem gehaald. Bij installatie van de modem en de deco's was er een algemeen probleem met telenet netwerk waardoor ik dus de powerlines ben gaan installeren maar die bleven onstabiel dus heb ik toch weer de deco's geïnstalleerd.

Ik moet wel zeggen dat de snelheden toch niet echt veel beter zijn dan met de powerlines, ik hoop nu dat de verbinding wel stabieler is... Ik heb de hoofddeco bij de modem staan (die in een berging staat). Daar haal ik idd snelheden van ongeveer 800-900 mbps. Het Telenet AP in de living (dat was verbonden via de kabel met de modem) heb ik gewoon afgezet. Er staat in de living dan een deco zonder kabels aangesloten (op een 5tal meter van de hoofddeco maar met een ytong muur ertussen. Hier haal ik nog snelheden van 250 à 300 mbps. Boven in het bureau, waar eigenlijk het grootste probleem was en waar ik dus een tweede netwerk had via mijn airport express, staat een derde deco maar daar zakt de snelheid dus tot 30 à 40 mbps wat eigenlijk overeenkomt met wat ik haalde toen de powerlines goed werkten. Heb je tips om dit eventueel te verbeteren ? De deco boven staat nu eigenlijk schuin boven de deco in de living, mss moet ik er nog één net boven plaatsen in de slaapkamer om te verbeteren of zie je andere mogelijkheden ?

De airport express had ik via het configuratie programma aangepast waarbij ik "draadloos netwerk aanmaken" heb uitgevinkt maar nu zie ik die nergens meer staan en kan dus geen instellingen meer wijzigen om die bv als gewone backup module te installeren... Hoe komt dat ?

Mvg

Gregory 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen TP Link deco x60

@gvt 

Dus eigenlijk staat er een Deco beneden en eentje boven maar recht onder elkaar?

Daar zit dus een plafond tussen en waarschijnlijk veel ijzer waardoor je verbinding dus wordt tegengehouden. Op die manier heb je dus een zwak wifi signaal. Nu weet ik niet hoe je opstelling er in het geheel uit ziet , kan je eens een tekening maken en hier plaatsen? Zie wel dat het een tekening is zonder persoonlijke info dan pas wordt je afbeelding goedgekeurd. 

 

Ah ik denk dat ik weet wat je verkeerd gedaan hebt , heb dit ook gehad in het begin. Je moet bij de instellingen van je Airport wel alles op bridge modem zetten als die zichtbaar is op je netwerk. Nu heb jij gezegd dat die zich niet op het netwerk mag verbinden en dus zie je die niet meer. Dan komt het erop neer om die met een kabel aan je Imac te verbinden en dan ga je die weer zien. Maar dus een rechtstreekse verbinding tussen Imac en Airport. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gvt
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Instellingen TP Link deco x60

Dag Patrick,

Nee de 2 deco's staan niet boven elkaar. Ik heb geprobeerd een tekening te maken. Beneden is alles open dus geen muren. Ik vroeg me dus af of ik op 1ste verdieping dan niet beter nog een deco zou plaatsen die net boven deco 1 staat die dan weer een betere verbinding zou hebben met deco 2 ? huis tekening-1.jpg

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen TP Link deco x60

@gvt 

Dan plaats je er inderdaad beter eentje bij op die plaats die je aangeeft. Zo heb ik het ook een tijd aangezien tot ik er eentje bij ging plaatsen. Op de eerste verdieping stond er eentje maar vlakbij de trap. Dan had ik er eentje in de gang vlakbij de keuken maar die tussen boven en die beneden was er meer geen dan wel verbinding. Dan heb ik tussen de trap en die in de gang eentje bij gezet en nu werkt het perfect. 

 

Zie wel dat je geen overkill gaat maken natuurlijk. Je kan er 10 plaatsen maar heel veel zin heeft het niet. Totaal heb ik 6 geplaatst om dus de hele woning te voorzien tot op de zolder toe. 

 

Gebruik ook zeker je Deco app voor het plaatsen van je torentjes want daar heb je wel veel hulp aan moet ik toegeven. 

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gvt
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Instellingen TP Link deco x60

Dag Patrick,

ok. Ik zal idd proberen er nog 1 bij te plaatsen. Wat bedoel je met het gebruiken van de deco app voor het plaatsen van de torens ? Hoe kan je die app gebruiken?

ps De airport express heb ik dankzij je aanwijzingen correct kunnen aanpassen waarvoor dank.

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen TP Link deco x60

@gvt 

Ik heb een app voor de Deco's , die heb je ook nodig voor de activering. Ja kan daarin ook zien welke Deco's er online zijn en welke niet op die manier kan je dus een beetje zien welke er regelmatig offline gaan. Dan weet je ook een beetje of dat torentje dan wel of niet op de juiste plaats staat. 

 

Met je Airport is dus al opgelost dat is al perfect. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gvt
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Instellingen TP Link deco x60

Goeiemorgen Patrick,

Die app heb ik idd ook en de deco's zijn eigenlijk allemaal steeds online maar toch haal ik boven maar snelheden van 50 mbps wat me toch erg weinig ligt als ik aan de modem 800 haal en vergelijk met wat jij bv boven haalt. Maar mss wordt dat beter met een extra deco boven. 

In ieder geval bedankt voor je gewaardeerde hulp in deze.

Mvg

gvt