Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Beste medeforummers,

Nooit gedacht dat dit me zou overkomen en nog minder dat het blijkbaar niet opgelost geraakt door Telenet. Hopelijk hier mensen met meer ervaring 😉

Het probleem even kort proberen te schetsen:

In Onze-Lieve-Vrouw-Waver centrum zijn er wegenwerken. Geregeld valt de volledige kabeldistributie uit en als gevolg uiteraard geen internet, tv en al die dingen meer. Wellicht dankzij die wegenwerken.

Beetje gereclameerd bij Telenet nadat ze de eerste dag van het nieuwe jaar "verbeteringswerken" en weer uitval aankondigen, wat erg frustreert bij een thuiswerker.

Enkele puntjes op de i gezet en bleek en passent dat mijn 8 jaar oude zwarte modem dringend moest geupgrade worden naar een nieuwe witte. Met heel veel gedoe werkend gekregen. Staat van onderstaand probleem denkelijk los.

 

Erg random valt de internetcomponent uit. Vaste telefoonlijn en interne switch blijven werken, wit lampje blijft gewoon branden, niks verder meer dat brandt/knippert.

Geen internet via LAN, noch via Wifi. Modem harde reset geven laat de boel weer even werken, soms een dag, soms vijf dagen, geen lijn in te brengen.

 

Tamzak van technicus is snel wat stekkertjes komen veranderen en coax van versterker naar modem, wat mijn kleine teen al wist dat dit niet kon helpen.

Met de zwarte modem in 8 jaar geen enkele keer een seconde onderbreking gehad (tenzij de kabeldistributie uit lag).

 

De situatie is het volgende:

Aan de modem hangt een router die wifi uitzendt (maar die nergens mee gekoppeld is) en die dient enkel om op afstand in m'n alarminstallatie te kunnen.

Er hangt ook een Netgear mesh systeem met ingebouwde switch aan vast. De Netgear maakt via z'n eigen switch verbinding met oa een 16 polige TP-Link switch die naar diverse LAN apparaten in huis gaat. Ook maakt die Netgear nog rechtstreeks met een satellietje verbinding en aan de 16 polige switch hangt ook nog zo'n satellietje.

Zowel het hoofdstation dat in de kelder naast de Telenet modem staat als de twee satellieten (op gelijkvloers en 1ste verdiep) stralen ook wifi uit. Net die wifi wordt in huis gebruikt. Ook super stabiel.

 

Werkt het internet, dan heb ik via LAN een constante erg stabiele downloadsnelheid van max 21,9MBit/sec, precies wat mijn abonnement toelaat.

 

Mijn vraag laat zich raden: wat kan er voor zorgen dat de internetconnectie steeds random weg valt?

 

Mijn eeuwige dank voor wie hier de gouden tip kan geven!

Gert

 

Titel gewijzigd door Lesley1 (mod) | Vorige titel: Internet valt weg; vaste lijn blijft sinds nieuwe modem

0 Likes
16 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt


@raverke95  schreef:

Ik weet van een onderaannemer dat er diensten zijn die logs van een week lang kunnen opvragen van die modem. Als ik dan tot 4 x toe het exacte moment weet dat de boel ermee opgehouden is, lijkt het een appeltje eitje verhaal om te weten wat dit eigenlijk veroorzaakt.

Neen, dat willen ze niet. Het ligt er vingerdik op dat ze goed weten dat ze een mooie monopoliepositie hebben in Vlaanderen. Trek uw plan meneer...


Er loopt een andere topic een discussie over de voor- en nadelen van eigen hardware (in casu een eigen Docsis modem + router).

Bovenstaande is een voorbeeld van hoe handig een eigen modem zou kunnen zijn. Het oproepen en raadplegen van logfiles, het controleren van je verbinding (op hoeveel gebundelde kanalen heb je data, welke snelheden, ...) zijn standard features van een modem/router.

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

In Nederland is dit voorstel erdoor. Vorige week nog beluisterde ik een Nederlandse podcast waar ook de voor en nadelen hiervan besproken werden. 

Ik had meteen het idee van, laten we daar in België maar niet mee beginnen. Schoenmaker blijf bij je leest. Maar als ik terugkijk op wat ik de laatste twee maanden beleefd heb: eigenlijk is heel dat Telenet modemgedoe één bende. Als je geen internet hebt kan je überhaupt niks bekijken/aanpassen. De klantendienst stelt op dat punt NIKS voor. Ik wil mezelf niet bestoefen, maar denkelijk weet ik er toch net iets meer van dan de gemiddelde klantendienstmedewerker.

M'n eigen apparaat kan ik dan tenminste op elk moment in. Precies op die manier is het issue dan eigenlijk eindelijk opgelost: met m'n eigen router er aan te hangen en die doet nu alles in huis.

 

Maar ja, zoals alles bij Telenet: het door de stroot rammen van hun Cloudcorders en verschrikkelijke beperkingen opleggen bij de CI+ kaartjes is hetzelfde verhaal :-(.

0 Likes